Bättre batterier, längre räckvidd, fler laddstationer och ökade krav på nollutsläpp – allt pekar på att övergången till eldrivna lastbilar fortsätter. Det är nu dags för åkerier och transportföretag att fråga sig: Är eldrift ett bra alternativ för våra transporter?
På bara några år har räckvidden för en medeltung eldriven lastbil mer än fördubblats, från cirka 200 km till upp till 450 km idag.
Samtidigt ökar antalet publika laddstationer, och det finns ofta statliga stöd och incitament för att investera i alternativa bränslen. Batteriteknologin blir också bättre hela tiden. Med dessa framsteg blir eldrivna lastbilar ett allt mer realistiskt alternativ för fler företag.
Volvos eldrivna lastbilar säljs i 45 länder på sex kontinenter och i juni 2024 hade de tillsammans kört över 80 miljoner kilometer.
Här är några frågor och viktiga faktorer att tänka på som kan hjälpa dig att fatta rätt beslut.
Om svaret är "ja", bör övergången till eldrivna lastbilar vara smidig och enkel. En laddning över natten borde räcka för att en eldriven lastbil i stadstrafik ska kunna klara sin dagliga rutt och sedan återvända till depån. Vid regionala transporter kan det behövas en påfyllningsladdning under dagen.
Men även om svaret är "nej", kan det fortfarande vara möjligt att använda en eldriven lastbil om du kan snabbladda längs rutten. Till exempel kan en 45-minuters laddning under förarens rast – beroende på tillgänglig laddningskapacitet – vara tillräcklig för att öka lastbilens räckvidd till 500-600 km per dag.
Har du en egen laddstation kan du ladda dina fordon helt över natten och, beroende på hur nära rutten är, även under dagen.
Till exempel, med två snabbladdare vid sin depå, kan Mattson Åkeri köra ekipage med en tågvikt på upp till 74 ton i upp till 12 timmar om dagen genom att ladda under förarnas raster.
Antalet publika laddstationer för tunga lastbilar är fortfarande begränsat, men nätverket växer snabbt.
En enda strategiskt placerad laddningspunkt kan göra stor skillnad för dina lastbilars räckvidd. Håll utkik efter laddstationer längs dina vanliga rutter och håll dig uppdaterad om den lokala utvecklingen. Kontakta till exempel din närmaste Volvoåterförsäljare för råd och de senaste nyheterna.
Det finns många sätt att se var alla publika laddstationer finns i Sverige. Ett sätt är via vår app Truck Charger, där du kan se inte enbart de laddstationer Volvo Lastvagnar öppnar tillsammans med OKQ8 och Skellefteå Kraft, utan alla publika laddstationer för tung trafik.
Om det inte finns publika laddstationer längs din rutt eller i närheten, kan du lösa detta genom att ändra rutten?
Ruttplanering är inte bara vara en viktig strategi för att möjliggöra elektrifiering, det kan också hjälpa till att göra verksamheten mer effektiv.
Till exempel, eftersom återvinning av energi i nedförsbackar eller vid inbromsning är ett effektivt sätt att förlänga räckvidden för en eldriven lastbil, anpassar vissa transportföretag och åkerier sina rutter för att fånga upp så mycket kinetisk energi som möjligt. Till exempel genom att planera det sista stoppet på toppen av en kulle. Vinsterna blir ännu större om lastbilen är full-laddad.
Upptäck mer om hur ruttplanering och andra anpassningar kan optimera din verksamhet för eldrivna lastbilar.
Den bästa tiden att ladda en eldriven lastbil är när den ändå står stilla, till exempel under lastning eller när föraren tar en rast. Om du kan planera laddning under dessa pauser kan du öka lastbilens räckvidd utan att förlora i produktivitet.
Genom smart ruttplanering kan du även koordinera förarens raster med stopp vid en laddstation. Det kan också vara värt att samarbeta med kunder och partners för att sätta upp laddare vid leveransställen.
Det är enklast att övergå till eldrivna lastbilar i de segment som har fasta rutter. Sådana rutter är förutsägbara, vilket underlättar planeringen av när och var lastbilen ska laddas.
Sophämtning och stadsdistribution är bra exempel på sådana rutter. Men även regionala och längre transporter kan fungera med eldrivna lastbilar om du kan planera in stopp för laddning längs vägen.
Till exempel har det svenska företaget Börje Jönsson Group kört en eldriven lastbil drygt två år och lyckats köra nära 1 000 km per dag, sex dagar i veckan, och har totalt rullat över 500 000 km.
Med bara en snabbladdare kan eldrivna lastbilar som arbetar i begränsade områden som gruvor, hamnar eller byggarbetsplatser potentiellt köras dygnet runt.
Frakt- och logistikföretaget DFDS har framgångsrikt använt eldrivna lastbilar i hamnar runt om i Europa och planerar att utöka sin flotta av elektriska lastbilar till 225 fordon.
Allt fler städer och kommuner världen över inför noll- och lågutsläppszoner, vilket innebär att dieseldrivna lastbilar snart kan bli kraftigt begränsade eller till och med förbjudna.
Städer som Paris, Aten, Madrid, Rotterdam och Stockholm planerar att förbjuda dieselfordon i sina stadskärnor så tidigt som 2025. Om dina lastbilar kör i sådana områden kan det vara enklast att övergå till eldrift för att hålla din verksamhet igång.
I Sverige finns det flera statliga incitament som syftar till att uppmuntra övergången till eldrivna lastbilar. Här är några av de vanligaste stöden:
Klimatpremie: Statligt stöd som täcker en del av merkostnaden vid köp av en eldriven lastbil, vilket minskar inköpskostnaden direkt.
Klimatklivet: Investeringsstöd som kan användas för både inköp av eldrivna lastbilar och uppbyggnad av laddinfrastruktur.
Investeringsstöd för laddinfrastruktur: Stöd för att bygga laddstationer, vilket minskar initiala investeringar i nödvändig infrastruktur och stödjer driften av eldrivna lastbilar.
Över 6 000 företag globalt har satt upp vetenskapligt baserade mål för att minska koldioxidutsläppen – och mer än hälften av dem inkluderar ett åtagande om nettonollutsläpp. För att lyckas kommer många av dem att behöva transporter med nollutsläpp i sina leveranskedjor.
Ta reda på vilka mål dina kunder – och potentiella kunder – har satt upp för sig själva. Under de kommande åren kan förmågan att erbjuda transporter med nollutsläpp bli en avgörande faktor.
Var elektriciteten kommer ifrån som driver en eldriven lastbil är en viktig del av dess miljöpåverkan. Om du har tillgång till förnybar energi som vind-, sol- eller vattenkraft, kan du maximera de miljömässiga fördelarna med lastbilen och erbjuda dina kunder helt utsläppsfria transporter. Många företag installerar också egna solpaneler för att få billig och förnybar energi till sina fordon.
Även om en eldriven lastbil fortfarande kostar mer att köpa än en diesellastbil, kan den totala ägandekostnaden (TCO) vara mycket fördelaktig.
När du räknar in lägre bränslekostnader och eventuella subventioner, kan en elektrisk lastbil faktiskt bli mer kostnadseffektiv än dieselalternativet.
Eldrivna lastbilar kan användas på betydligt fler rutter och i fler sammahang än vad många tror.
Eldrivna lastbilar har redan kapacitet att användas på betydligt fler rutter och i fler sammanhang än vad många tror. Och på en fast sträcka, med rätt anpassningar, ser vi att eldrivna lastbilar allt oftare används för att klara längre sträckor, köra under längre perioder och transportera mycket tunga laster, säger Robert.