"Vi har ett mål att minska våra direkta utsläpp med 80 % på tio år”, säger Marcel Niederberger, hållbarhetschef på V-Zug.
Sedan 2020 har vitvarutillverkaren jobbat mot sin ambitiösa målsättning. För att att nå en bit på vägen har de skapat en intern koldioxidfond. För varje ton koldioxid som V-Zug släpper ut, "bestraffar" de sig själva med en avgift på 120 schweizerfranc (ca 1 500 sek). De insamlade pengarna används sedan för att finansiera nya hållbara tekniker eller lösningar, som till exempel den eldrivna Volvolastbilen.
– Allt börjar med att mäta dina utsläpp. Om du inte mäter dina utsläpp vet du inte var du ska börja, tillägger Marcel.
V-Zug har mätt sina utsläpp i tio år, vilket har gett dem ett försprång och hjälpt dem att identifiera var möjligheterna finns för att göra förändringar.
– Vi har sammanlagt 13 lastbilar i vår flotta. Vi började skiftet från diesel för två år sedan och investerade i vår första eldrivna lastbil. Utsläppen är definitivt ett av våra största mål. Vi siktar på att vara helt elektriska till 2030, säger Marcel.
Vi ska minska våra direkta utsläpp med 80 % på tio år.
För V-Zug var målet alltid att byta till eldrivna transporter, men det viktigaste var att det skulle fungera direkt och passa smidigt in i deras dagliga verksamhet.
– Nu finns lösningarna tillgängliga, säger Marcel lugnande.
Men när beslutet togs att gå över till eldrift var det inte ett beslut uppifrån och ner.
– Det är inte hållbarhetschefen som har den starkaste rösten, utan de som arbetar i verksamheten. Nu, med de långa avstånden lastbilarna kan köra och de nuvarande priserna för den här typen av lösningar blev det möjligt att satsa på eldrift, säger han.
För V-Zug handlar allt om ”triple bottom line": människor, planet och vinst.
– Det är så vi definierar hållbarhet. Vi strävar efter att prioritera samhälle, miljö och ekonomi lika högt – koldioxidfonden är ett bra exempel på det. Pengar från vinsten används för att investera i människor eller miljön, tillägger Marcel.
Som tillverkare av hushållsapparater är cirkulär ekonomi oerhört viktigt för V-Zug.
– En av de första frågorna vi hade var ”vad kommer att hända med lastbilarnas batterier i slutet av deras livslängd?” Och vi blev glada att höra att Volvo redan tänker i den riktningen, säger Marcel.
Grädden på moset för V-Zug är inte bara att förarna gillar att köra de eldrivna lastbilarna, utan också att företagets rykte har förbättrats bland kunderna, något som Marcel tycker är väldigt positivt.