I-Shift är Volvo Lastvagnars serie med automatiserade växellådor som gör körningen enklare, säkrare och bekvämare. Varje växling sker i exakt rätt ögonblick – helt automatiskt – och den senaste generationen erbjuder snabbare och mjukare växlingar än någonsin. Ett antal olika programvarupaket gör det möjligt att skräddarsy I-Shift för dina behov. Det finns funktioner tillgängliga för I-Shift som möjliggör enpedalskörning i vissa situationer. Det finns dessutom versioner av I-Shift som skapar ytterligare möjligheter för olika lastbilsmodeller, till exempel I-Shift med krypväxlar och I-Shift Dual Clutch.
I-Shift är baserad på en ”klassisk” osynkroniserad manuell växellåda. Det ger den en kompakt konstruktion med hög effektivitet. Själva magin sker i den elektroniska styrenheten som hanterar kopplingen och växlingarna. Systemet utvärderar hela tiden information om hastighet, vikt, vägens lutning och det vridmoment som behövs för att göra varje växling med maximal precision. Systemet kommunicerar även med motorn som justerar varvtal och bromsar för bästa möjliga prestanda.
I-Shift är tillgänglig för Volvo FH , Volvo FH16, Volvo FM, Volvo FMX och Volvo FE.
Om du kör i svår terräng i låga hastigheter och behöver exakt kontroll över både motorns vridmoment och bromskraften är terrängbromsen ett användbart alternativ. Då kan du kontrollera din lastbil med bara en pedal. Du styr såväl gas som färdbroms med enbart gaspedalen. Med den kan du stanna lastbilen med ett hjul ovanpå en sten eller något annat hinder utan att den glider ned. Terrängbromsen finns för Volvo FH16 och Volvo FMX och den är aktiv upp till 4 km/h.
Om du ofta manövrar och växlar mellan körning framåt och bakåt kommer I-Shift-funktionen Ändra riktning att bli din bästa vän. Med den kan du köra framåt, växla till backning och styra bromskraften med gaspedalen utan att använda bromspedalen. Naturligtvis fungerar det åt andra hållet också, när du växlar från körning bakåt till framåt. Den här funktionen är aktiv i hastigheter upp till 20 km/h.
I-Shift erbjuder ett avancerat system som ger bättre dragförmåga och startbarhet såväl på väg som i terräng. Detta är möjligt tack vare att motorns vridmoment snabbt justeras för att minska hjulspinnet. Systemet fungerar för alla bakaxlar, både med och utan differentialspärr.