Lastvagnar

2000-talet

REDO FÖR DET NYA ÅRTUSENDET

Det nya årtusendet ställer många krav på lastbilar och lastbilstransporter. Även om bra transporteffektivitet och låga transportkostnader var de främsta målen hade säkerhet, ergonomi och miljö också hög prioritet. Under lastbilsmässan i Amsterdam i februari 2000 hölls premiärvisningen av den europeiska versionen av Volvo NH12 – en högteknologisk lastbil, byggd för det nya milleniet. Den var utrustad med den toppmoderna, elektroniskt styrda dieselmotorn Volvo D12C med direktinsprutning och kunde levereras komplett med Volvos vagnparkssystem Dynafleet 2.0.

VHD – 2000

Ända sedan starten 1928 har Volvolastbilarna använts inom många olika områden. De allra första lastbilarna, Serie 1, användes till distribution, styckegods, timmertransporter – och som buss! Men i takt med att lastbilarna blev effektivare blev de också mer och mer specialiserade. I dag kan lastbilar för olika uppdrag kanske se ganska lika ut för en lekman, men de är alltid optimerade för sitt uppdrag.

Byggd för anläggningstranporter
I Nordamerika är lastbilarna noga specialiserade för sina olika typer av uppdrag. Fjärrtransportbilar är lätta och har ofta mycket rymliga hytter. Totalvikterna är mycket låga jämfört med de skandinaviska och australiensiska motsvarigheterna. Special- och anläggningslastbilar på den amerikanska kontinenten är å andra sidan extremt robusta.

Volvo VHD (Volvo Heavy Duty) lanserades år 2000. Det är Volvos nordamerikanska lastbil för anläggningstransporter och specialtransporter, men den kan även anpassas till andra uppdrag utifrån kundernas önskemål.

Robust konstruktion
VHD ser inte ut som någon annan av Volvos lastbilar. Trots det består den i grunden av samma tekniker och komponenter som bland annat VN, FH12 och NH12.

Eftersom VHD inte är avsedd för fjärrtransporter och höga hastigheter är designen på hyttens front robust snarare än aerodynamisk.

Specialkonfigurationer
Det går att välja mellan två positioner för framaxeln så att axeltrycket kan optimeras. VHD erbjuds med flera olika axelkonfigurationer – med tre, fyra eller fem axlar. Under huven sitter vanligen en 12-liters Volvo D12D-motor, men det går även att få en 15-liters Cumminsmotor.

Eftersom VHD inte är byggd för fjärrtransporter har den alltid en daghytt, liknande daghytten till VN-modellen.

FL – 2001

Under 1990-talet blev Volvos lastbilar mer och mer lika under skalet. I slutet av årtiondet var det bara FL6 som fanns kvar från tidigare årtionden i Volvo Lastvagnars produktprogram. FL6 var Volvos huvuderbjudande i den medeltunga klassen.

Ett helt nytt chassi
Eftersom hytten till FL6 (och FLC) var helt uppdaterad och jämförbar eller bättre än konkurrenternas modeller i segmentet bestämde sig Volvo för att utveckla ett helt nytt medeltungt chassi och sedan kombinera FL6:ans befintliga hyttstruktur med en mer aerodynamisk front och en effektivare och renare version av Volvos 6-litersmotor.

Nya transportinformationssystem
År 2000 lanserades den nya FL-lastbilen. Chassiet var främst baserat på teknik från FM- och FH-serierna och hade till exempel den nya generationens elektroniskt styrda skivbromsar och samma databuss som de andra Volvolastbilarna.

Användningen av samma elektroniska databuss gjorde att Volvo Dynafleet, ett komplett kommunikationssystem som effektiviserade användningen av lastbilarna, även blev tillgängligt för FL-lastbilar.

Hjärtat: D6b-motorn
Hjärtat i FL-serien är naturligtvis Volvos 6-liters D6B-motor. För att lastbilen skulle vara så miljövänlig som möjligt erbjöds den redan från starten år 2000 i Euro 3-utförande.

D6B finns i olika versioner med effekter på 180 till 250 hk och i naturgasutförande, vilket bidrar till den här FL-modellens fantastiska miljöegenskaper.

Anpassade till olika behov
FL erbjuds i flera olika utföranden med två eller tre axlar, och anpassad till en rad olika transportuppdrag, från lokal distribution till lätta fjärrtransporter och renhållning.

FM-serien – 2001

I slutet av 1980-talet planerade Volvo sitt lastbilsprogram för 1900-talets sista och 2000-talets första årtionde. Resultatet blev ett globalt lastbilsprogram där FH-serien (med högt hyttgolv) kompletterades med FM (med medelhögt hyttgolv) samt de amerikanska modellerna VN och NH.

Volvo FM9 och FM12
FM-serien introducerades 1998 och bestod då av FM7 (med 7-litersmotor), FM10 (med 10-litersmotor) och FM12 (med samma 12-litersmotor som FH12). Sedan den stora revideringen 2001 består FM-serien av FM9 och FM12.

FM-serien påminner i nästan alla avseenden om FH-serien utom motor- och växellådsalternativen. Hyttpositionen är också lägre än på FH12 och FH16.

För förare som ofta klättrar i och ur hytten
Den lägre hyttpositionen hos FM12 gör det säkrare och mer ergonomiskt att klättra i och ur hytten, vilket är en fördel i transportuppdrag där föraren måste göra det flera gånger om dagen, till exempel i lokala och regionala distributionstransporter, sophämtning och liknande.

Den lägre hyttpositionen är naturligtvis även en fördel i uppdrag där det är viktigt att hyttaket är lågt, till exempel biltransporter.

Hytten
Jämfört med FH-familjen har FM-lastbilarna en högre motortunnel. Det gör att utrymmet inuti hytten blir mindre och att det är svårare att gå igenom hytten. Därför passar FM-serien inte lika bra till fjärrtransporter som FH-serien, särskilt inte till uppdrag med fler än en förare. FM-serien kan utrustas med kort daghytt, lång sovhytt eller, för ännu mer komfort, en Globetrotter-hytt med ståhöjd.

Motor och växellåda
2001 genomfördes ett antal viktiga förbättringar på FM-serien. FM7 och FM10 ersattes av FM9 som fått en helt ny 9-litersmotor med enhetsinsprutning, överliggande kamaxel och fyra ventiler per cylinder. FM12 fick behålla sin 12-litersmotor, men i en omarbetad D12D-upplaga med förbättrad prestanda och betydligt bättre miljöegenskaper.

Precis som FH12 erbjuds FM9 och FM12 med flera olika växellådor (som alla utvecklats och tillverkats av Volvo), bland annat manuella rangeväxellådor, I‑Shift med automatisk växling och Powertronic som växlar utan avbrott i kraftöverföringen.

För många typer av uppdrag
FM-serien kan användas för många typer av uppdrag, allt från distribution av varor till fjärrtransporter, renhållning och tunga anläggningsarbeten. Den finns med två, tre eller fyra axlar samt med allhjulsdrivning.

FH-serien – 2001

Det finns nog ingen annan lastbil i transporthistorien som varit lika framgångsrik som FH-serien, som lanserades första gången 1993 i form av FH12 och FH16. På tio år såldes över 400 000 FH-lastbilar. Tre gånger (1994, 2000 och 2014) har FH-serien utsetts till årets lastbil (Truck of the Year).

FH12 och FH16
När FH-serien kom 1993 var det inte bara en ny lastbil som presenterades, utan också en rad nya tekniker för att förbättra bränsleekonomin, miljöprestandan och ergonomin tillsammans med funktioner för både aktiv och passiv säkerhet.

Men den kanske enskilt mest revolutionerande komponenten under skalet på FH-serien var den helt nya 12-litersmotorn D12A (för FH12). FH16 fick en förbättrad version av Volvos 16-litersmotor, som hade presenterats sex år tidigare till F16-serien.

Bygger på 75 års erfarenhet
D12A var den första lastbilsmotorn som utvecklades för både Nordamerika och resten av världen. Planeringen och utvecklingen byggde på Volvos erfarenheter som lastbilstillverkare sedan 1928 och försäljningen av tunga lastbilar i USA sedan 1974.

Det blev första gången som en europeisk lastbilstillverkare byggde en dieselmotor med högteknologisk enhetsinsprutning och överliggande kamaxel i kombination med fyra ventiler per cylinder (vilket ökade effektiviteten och minskade bränsleförbrukningen och avgasutsläppen). För att öka den aktiva säkerheten erbjöds en unik Volvoutvecklad motorbroms (VCB) som integrerad del av nya D12A-motorn.

Aerodynamisk hyttdesign
FH12 och FH16 var revolutionerande i sig själva. Hyttens design var den mest framträdande förändringen. Den hade konstruerats för att optimera komforten, maximera säkerheten och minska vikten. Utformningen erbjöd bästa möjliga aerodynamik, bränsleeffektivitet, prestanda och ljudnivå, både invändigt och utvändigt.

Den kom i tre utföranden: kort daghytt, lång sovhytt och lång sovhytt med invändig ståhöjd (Globetrotter). Efter att kunderna efterfrågat ännu mer utrymme invändigt introducerades Globetrotter XL 1995.

Årets lastbil – två gånger om
1995 blev Volvo FH den första tunga lastbilen i världen som utrustades med krockkudde för föraren, vilket höjde nivån för den passiva säkerheten ytterligare. Chassiet till Volvo FH finns i tusentals olika utföranden, med flera hjulbasalternativ, olika axelantal och en, två eller tre drivande axlar.

1998–1999 introducerades modifierade FH-modeller. De var så revolutionerande att FH12 år 2000 blev utsedd till årets lastbil för andra gången (FH-serien hade redan fått det priset 1994, i samband med introduktionen). Den viktigaste (och minst synliga) förändringen var den nya D12C-motorn, som hade byggts om för att öka prestandan, minska bränsleförbrukningen, förlänga livslängden och förbättra miljöegenskaperna.

D12C-motorn var förberedd för de kommande miljöbestämmelserna och var långt i förväg redo för de krävande Euro 3-kraven som infördes 2001.

Slitstarka skivbromsar
1998–1999 introducerades Volvos revolutionerande elektroniskt styrda skivbromsar på FH12-dragbilen för påhängsvagn. Volvos grundare Assar Gabrielsson och Gustaf Larson sade en gång följande berömda ord: ”Volvo gör inte produktförändringar för förändringens egen skull utan för att förbättra produkterna utifrån kundens behov.”

Det uttalandet har nog aldrig varit mer aktuellt än för produktförändringarna för FH12 år 2001. För att förbättra hyttens aerodynamik och strålkastarnas effektivitet byggdes fronten på hytten om. Samtidigt återfanns de viktigaste nyheterna under skalet på den omarbetade lastbilsmodellen.

Två turbokompressorer
Den viktigaste nyheten på FH12 var D12D-500-motorn med Turbo Compound, som inte bara hade en turbokompressor, utan två. Kompressor nummer två tog vara på överflödig energi och omvandlade den till mekanisk energi så att varje liten droppe bränsle kunde utnyttjas maximalt och leverera högre prestanda.

Men på Volvo var man inte nöjda med att bara optimera den första delen av drivlinan (motorn). Den mest radikala nyheten på FH12 år 2001 var den nya Volvoutvecklade och Volvobyggda växellådan I‑Shift. Den var både kompakt och lätt som en osynkroniserad växellåda men erbjöd samma komfort, ergonomi och säkerhet som en automatväxellåda. I‑Shift är främst utvecklad för fjärrtransporter, medan Powertronic-växellådan är det främsta alternativet för anläggningslastbilar.

Ett val för det nya århundradet
2001 avbröts produktionen av den första FH16-versionen eftersom Volvo beslutade att 2000-talet krävde en effektivare och ännu starkare och mer miljövänlig motor i den tyngsta klassen. Efter två års frånvaro i motorklassen med över 500 hk introducerade Volvo nya FH16, som byggde på FH12 men hade en helt ny 16-liters, 6-cylindrig rak dieselmotor med direktinsprutning och överliggande kamaxel, fyra ventiler per cylinder och elektroniska enhetsinsprutare.

Den nya motorn byggde på befintliga tekniker och var en finslipning av Volvos 9- och 12-litersmotorer.

Den ultimata körupplevelsen
Med sina 610 hk är nya FH16 en av de starkaste lastbilarna i världen. Den är utvecklad för riktigt krävande transportuppdrag där maximal effekt och hög snitthastighet är ett måste och faktorer som bränsleeffektivitet, transportekonomi, maximal förarkomfort, säkerhet och miljöhänsyn inte är förhandlingsbara.

VN – 2002

Trots att behoven av effektiva transporter är desamma är lastbilarna som tillverkas för USA traditionellt sett annorlunda jämfört med resten av världen. När Volvo planerade de amerikanska lastbilarna för 2000-talet var målet att bevara fördelarna med de amerikanska lastbilarna och samtidigt bygga in komforten, ergonomin och säkerheten som återfanns i den europeiska Volvo FH-serien.

Generösare längdbestämmelser i USA
Transportlagstiftningen i USA skiljer sig mycket från EU-lagstiftningen. Den största skillnaden ligger i Nordamerikas generösa längdbestämmelser. I EU får lastbilsekipagen inte vara längre än drygt 18 meter.

Det är därför som amerikanska lastbilar nästan alltid har en lång nos som sticker ut framför hytten. Eftersom amerikanska lastbilstransporter ofta går från kust till kust är lastbilarna dessutom ofta utrustade med oerhört rymliga sovutrymmen.

Amerikansk design, europeiska komponenter
Den amerikanska konventionellt designade VN-lastbilen introducerades 1996 som uppföljare till Volvo Aero-serien. Den ser visserligen ut som en traditionell, amerikansk lastbil med lång huv och stort sovutrymme i fjärrtransportutförandet, men den bygger på samma teknik och komponenter som den europeiska FH-familjen. VN (särskilt 780, som är den mest exklusiva versionen) förenar det bästa hos de amerikanska lastbilarna med ergonomin och säkerheten hos de bästa europeiska Volvolastbilarna.

Precis som FH12 och FH16 (och FM och NH) är VN byggd med samma teknik och komponenter som de andra fordonen i Volvos globala lastbilsfamilj. Den har den bredaste specifikationen av alla Volvos lastbilar. Den kan specificeras med sex olika hytter, från kort daghytt till flera olika sovhyttsalternativ. De mest rymliga varianterna är i princip som rullande hus.

Motorn, hytten och framaxelpositionen
VN erbjuds normalt med Volvomotor (som påminner om 11- eller 13-litersmotorerna som används till FH och FM) men kan även levereras med en kraftig 15-liters Cumminsmotor. VN går att få med två olika framaxelpositioner för att säkerställa perfekt axeltrycksfördelning i alla transportuppdrag.

VN-serien genomgick en komplett modifiering 2002 då den fick rymligare hytter med bättre komfort och en mer aerodynamisk front på modellerna för fjärrtransporter. Sedan 2005 kan VN-serien specificeras med Volvos kraftfulla 16-litersmotor.

VM – 2003

Precis som många andra lastbilstillverkare använder Volvo ett stort antal gemensamma komponenter till sina olika lastbilsserier. Detta tankesätt initierades redan i början av 30-talet, då samma motorer, växellådor och chassikomponenter återfanns i flera olika Volvolastbilar.

Samma komponenter – unika hytter
Exempel på gemensamma komponenter i Volvos lastbilar är elektroniksystem, motorer, växellådor och chassikomponenter. Till skillnad från vissa andra tillverkare gör Volvo emellertid specifika hytter till olika modeller, för att säkerställa att storleken på hytten och ergonomin för föraren är optimerad.

Ett bra exempel på det är VM-serien, som produceras exklusivt i Curitiba i Brasilien. Brasilien är sedan 1980 en av Volvos viktigaste lastbilsmarknader. Men Volvo hade faktiskt ingen medeltung till lätt lastbil på den brasilianska marknaden förrän hösten 2003, då VM-serien introducerades.

Kan specificeras för många olika uppdrag
VM bygger på globala Volvokomponenter och en hytt som delas med FL och FE samt en Brasilienproducerad motor som inte återfinns i någon annan av Volvos lastbilar. Hytten finns i flera utföranden, bland annat kort daghytt och bekväm sovhytt. Motorn erbjuds med olika effektnivåer och växellådsalternativ.

Detta gör att användningsområdet för VM är väldigt brett beroende på specifikationen. Den kan användas till allt från lokal och regional distribution till mer krävande transportuppdrag med två eller tre axlar och med eller utan släp. VM marknadsförs bara i Sydamerika.

NH12 – 2003

Det finns en Volvolastbil för alla typer av tunga uppdrag. Volvo utvecklar och bygger lastbilar till över 100 olika länder i hela världen. Även om Volvos globala lastbilsfamilj består av ett antal fordon som vid första anblicken ser väldigt olika ut har de mycket teknik och många komponenter gemensamt.

Ett typexempel på intelligent design
NH12, som introducerades i Brasilien 1999 och är efterträdare till NL10 EDC och NL12 EDC, är ett typexempel på Volvo Lastvagnars effektiva och intelligenta design. NH12 är en konventionell lastbil som säljs i de flesta delar av världen (utom Europa, på grund av längdbegränsningarna, och Australien, där en särskild konventionell NH-lastbil producerades fram till 2004).

Även om den är ganska lik den nordamerikanska NH-lastbilen är den faktiskt närmare släkt med de europeiska FH- och FM-lastbilarna än med de amerikanska motsvarigheterna.

Samma fördelar som FH12
NH12 bygger på samma teknik och komponenter som den globala FH12-lastbilen, med undantag för chassifronten, nosen och hyttfronten. NH12 erbjuder därför samma komfortnivå, ergonomi, passiva och aktiva säkerhet samt bränsleeffektivitet som FH12. Den är byggd för kunder som vill ha lite extra hyttutrymme och gillar känslan av att ha en nos framför hytten.

Olika behov, olika hytter
Till NH12 finns det tre hytter att välja mellan: en kort daghytt för uppdrag där föraren inte övernattar i lastbilen, en lång sovhytt med en skön bädd och en Globetrotter-hytt med extra bekvämligheter och utrymme för en eller två förare. NH12, som kom 1999 och gick ur produktion 2006, uppgraderades 2003 och 2005 för att den skulle bli tekniskt jämbördig med den senaste versionen av FH- och FM-serien.

FH16 – 2003

I slutet på 1990-talet konstaterade Volvo att den befintliga 16-litersmotorn som introducerades 1987 inte levde upp till 2000-talets krav. Man beslutade därför att utveckla en helt ny generation av FH16-serien, som skulle introduceras 2003.

Kraven på nya FH16 var hårda: den skulle erbjuda den allra bästa prestandan i branschen för krävande uppdrag som australiensiska vägtåg, timmertransporter i Norden och snabba fjärrtransporter. Kraven på bränsleeffektivitet var höga. Den nya motorn skulle uppfylla stränga miljökrav. Kvalitet, livslängd och tillförlitlighet var andra faktorer som fick högsta prioritet.

Till utseendet skulle nya FH16 påminna mycket om FH12, som ansågs vara branschledande. Det innebar att även reservdelstillgängligheten och konstruktionseffektiviteten kunde optimeras.

Dags för en ny motor
Redan i ett tidigt utvecklingsskede stod det klart att det behövdes en ny Volvomotor. Ingen av de befintliga motorerna från andra motorproducenter uppfyllde de hårda kraven som Volvo hade satt upp för den här premiumlastbilen. Motorutvecklarna beslutade att motorn skulle bygga vidare på tekniken i D12- och D9-motorerna, men anpassas till de högre prestandakraven.

Hösten 2003 presenterades den nya D16D-motorn, tillsammans med de nya FH16-lastbilarna. Motorn har fyra ventiler per cylinder och en överliggande kamaxel. Bränslet sprutas in med enhetsinsprutare enligt samma grundprinciper som för D12-, D9- och D13-motorerna. Den förbättrade och förstärkta VEB-tekniken ger maximal bromsprestanda (i det senaste utförandet ligger effekten på hela 425 kW). Den nya motorn erbjöds till en början, mellan 2003 och 2005, med 550 eller 610 hk.

En drömkombination
2005 introducerade Volvo en ännu starkare FH16, med 660 hk och ett vridmoment på 3 100 Nm och I‑Shift-växellåda. Det blev en riktig drömkombination – den kraftfullaste lastbilen på marknaden med den högre ergonomin, komforten och säkerheten som en helautomatisk växellåda erbjuder i kombination med möjligheten att växla manuellt. Som alternativ erbjuds en 580 hk-motor i kombination med konventionella växellådor eller I-Shift.

FM – 2005

FM är allroundspelaren i Volvos tunga program. Den introducerades 2005 tillsammans med FH, som den delar grundkonstruktion och de flesta komponenter med, eftersom den är en del av Volvos globala lastbilsfamilj (tillsammans med FH, VN och VT). FM är en mycket robust tung lastbil med en lägre placerad hytt än FH. Det gör det lättare att klättra i och ur, vilket är värdefullt i lokal och regional distribution. Den låga hytten är också en fördel vid anläggningsarbete, vilket FM passar mycket bra till tack vare det robusta chassiet, som även kan utrustas med allhjulsdrivning (för två- och treaxlade utföranden). FM finns också i fyraxlat utförande.

Tre hyttalternativ
Till FM-serien finns tre hyttalternativ: daghytt, sovhytt och den mer exklusiva och rymliga Globetrotter-hytten. Till FM går det att välja mellan en 13-litersmotor (samma som i FH) och en 9-litersmotor (som är unik för FM-serien). Den erbjuds med ett stort urval av växellådsalternativ, bland annat synkroniserade manuella växellådor, Volvos automatiserade I‑Shift-växellådor samt automatisk Powertronic-växellåda med momentomvandlare. FM används ofta i känslig stadsmiljö och uppfyller inte bara de aktuella utsläppskraven för Euro 4 utan finns även i utföranden som uppfyller de därpå följande Euro 5-kraven.

Avancerad radarfunktion
Som i alla andra Volvolastbilar är säkerheten enastående i FM-serien. Den är utrustad med aktiva säkerhetsfunktioner såsom aktiv farthållare, som automatiskt anpassar avståndet till fordonet framför med hjälp av den avancerade radarfunktionen. Den passiva säkerheten, som skyddar föraren om det skulle inträffa en olycka, omfattar traditionell teknik som krocktestad hytt och krockkuddar (som Volvo var först med att introducera på lastbilar i mitten av 90-talet). FM är inte bara det naturliga valet för tung distribution och anläggningsarbete, utan passar även för regional- och fjärrtransporter när uppdragen kräver att det ska vara enkelt att klättra i och ur hytten eller om det är viktigare med en låg hytt än en rymlig hytt à la FH-serien.

FH – 2005

Volvo FH är den mest framgångsrika lastbil Volvo någonsin byggt. Utvecklingen av FH12 har skett stegvis. 2005 efterföljdes FH12 av FH, som såg liknande ut på utsidan, men innehöll de största produktförbättringarna på flera år. Hjärtat i FH är 13-litersmotorn. Den är inte bara överlägsen sin föregångare rent prestandamässigt utan erbjuder även bättre bränsleeffektivitet och miljöegenskaper. Den uppfyller de mest krävande miljöbestämmelserna på marknaden (Euro 4 och Euro 5) och är förberedd för kommande, ännu hårdare miljökrav.

Högteknologisk konstruktion
12,8-litersmotor finns med 400, 440, 480 eller 520 hk och vridmoment på upp till 2 500 Nm. Den erbjuder högteknologisk design som överliggande kamaxel, fyra ventiler och enhetsinsprutare i kombination med Volvos effektiva avgasbroms VEB. Som alternativ till 13-litersmotorn finns två 12-litersmotorer. För att underlätta för föraren erbjuds FH med automatiserad I‑Shift-växellåda som alternativ till de helsynkroniserade manuella rangeväxellådorna med eller utan split. Volvos automatväxellåda Powertronic med momentomvandlare är ett annat alternativ. FH-hytten finns i fyra utföranden: daghytt, sovhytt, rymlig Globetrotter-hytt och den mest exklusiva varianten Globetrotter XL, som erbjuder den bästa komforten och ergonomin på marknaden. De fyra hytterna är olika stora invändigt, men har samma överlägsna komfortnivå.

Traditionell och ny säkerhet
FH är den säkraste lastbilen på marknaden. Den har genomgått Volvos krocktester och är utrustad med funktioner för passiv säkerhet och bland annat aktiv farthållare, som automatiskt håller avståndet till framförvarande fordon. FH kan specificeras på tusentals olika sätt, med olika motoreffekter, växellådor, bakaxlar och hjulbaser. Det går att välja mellan två, tre eller fyra axlar och ett stort utbud av olika komponenter. Volvo FH är byggd för tunga transporter och är det självklara förstahandsvalet för den som inte vill ta steget till den ännu kraftfullare modellen Volvo FH16.

VT880, VT830 och VT800 – 2005

I början av 2005 introducerade Volvo sin starkaste nordamerikanska lastbilsmodell någonsin: VT880. Den nya premiumlastbilen utvecklades främst för de allra mest krävande kunderna, till exempel enmansåkare som bor i sina lastbilar under längre perioder och kräver en prestanda som minimerar transporttiden genom att erbjuda en hög snitthastighet även på backiga vägar och med fullastat fordon.

VT880 baserades på samma chassi- och hyttkomponenter som Volvo 780, som tidigare var Volvos mest rymliga och ergonomiska alternativ. Fronten har en imponerande, aerodynamisk nos och en grill som ger ett mycket bra luftflöde genom kylaren, vilket ger bra kylning för den effektstarka motorn.

En rymlig sovhytt
Ursprungligen lanserades Volvo VT880 med en extra rymlig sovhytt med gott om utrymme för en till två personer samt kontorsutrymme som tillval för uppdrag som sträckte sig över flera dagar eller veckor. Senare presenterades fler modeller i VT-serien: VT800 med daghytt för krävande transportuppdrag utan övernattningsbehov och VT830 med låg sovhytt med bra aerodynamik och förar- och sovutrymme.

VT-lastbilarna var utrustade med Volvos kraftfulla 16-litersmotor (som första Volvolastbil i Nordamerika) – samma motor som användes i Volvos europeiska premiumlastbil FH16. Serien kombinerar hög prestanda med Volvos premiummotor och är exklusivt utvecklad för landsvägskörning, som treaxlad 6x4-dragbil för påhängsvagn.

FE – 2006

Volvo FE introducerades 2006 som ett effektivt alternativ till exempelvis tung lokal eller regional distribution, medeltunga fjärrtransporter, anläggningsarbete, tanktransporter eller sophämtning. FE finns i ett stort antal utföranden, med två eller tre axlar och en eller två drivande bakaxlar. För maximal flexibilitet kan chassiet fås i tre olika höjder och en mängd olika hjulbaser, från kort dragbil för påhängsvagn till lång jämnlastbil.

Flera hyttalternativ
Det finns flera hyttalternativ till FE, från daghytt som ger maximal lastförmåga och plattformslängd till en rymligare komforthytt eller sovhytt med övernattningsmöjligheter. FE erbjuder hög prestanda tack vare den starka D7E-motorn som levererar 240–320 hk i kombination med helsynkroniserade växellådor med sex eller nio framåtväxlar eller automatväxellåda. Volvo har alltid legat i framkant när det gäller miljöomsorg. FE uppfyller utsläppsreglerna för Euro 4 och finns även i utföranden som uppfyller de kommande Euro 5-reglerna. FE är en lastbil med oerhört bra transportekonomi till följd av de låga driftkostnaderna, den höga nyttolasten i kombination med den låga chassivikten samt kvaliteten och tillgängligheten som ser till att FE alltid är redo att ta sig an nya uppdrag.

FL – 2006

Under våren 2006 presenterade Volvo en helt ny medeltung FL-serie. Det var då exakt 50 år sedan den första frambyggda medeltunga lastbilen kom 1956: L420, även kallad Snabbe. Den nya FL-serien hade fått en ny hytt med fokus på ergonomi och säkerhet och flera funktioner för ökad transporteffektivitet.
FL är inte bara ett lastbilschassi, utan en plattform för olika transportlösningar. För första gången erbjuder Volvo nu kompletta lastbilar som Volvo CitiPro, med en Volvogodkänd påbyggnad för vanliga transportuppdrag som lokal distribution.

Tre hyttalternativ
För att erbjuda maximal flexibilitet och anpassningsbarhet till alla typer av medeltunga transporter finns det tre hytter att välja mellan:
Daghytt, för maximal nyttolast, när det inte finns något övernattningsbehov.
Komforthytt, som erbjuder mer utrymme invändigt.
Manskapshytt, med sittplats för både förare och passagerare.
Den nya FL-seriens prestanda håller högsta klass tack vare den kraftfulla nya D7E-motorn som har en slagvolym på 7,3 liter och effektalternativ på 240 eller 280 hk. Till 240-hästarsmotorn erbjuds en automatväxellåda som alternativ till de manuella helsynkroniserade växellådorna.

Tre viktsegment
Volvo FL kan användas för flera typer av medeltunga uppdrag i tre viktsegment: 12, 15 och 16 ton. Vanliga användningsområden är lokal eller regional distribution, sophämtning och tippning. FL används ofta i områden där miljöegenskaperna är viktiga. Därför uppfyller FL de nya utsläppsreglerna för Euro 4, och finns dessutom i utföranden som uppfyller de kommande Euro 5-reglerna.

Välj ett annat årtionde