FH-serien – 2001
Det finns nog ingen annan lastbil i transporthistorien som varit lika framgångsrik som FH-serien, som lanserades första gången 1993 i form av FH12 och FH16. På tio år såldes över 400 000 FH-lastbilar. Tre gånger (1994, 2000 och 2014) har FH-serien utsetts till årets lastbil (Truck of the Year).
FH12 och FH16
När FH-serien kom 1993 var det inte bara en ny lastbil som presenterades, utan också en rad nya tekniker för att förbättra bränsleekonomin, miljöprestandan och ergonomin tillsammans med funktioner för både aktiv och passiv säkerhet.
Men den kanske enskilt mest revolutionerande komponenten under skalet på FH-serien var den helt nya 12-litersmotorn D12A (för FH12). FH16 fick en förbättrad version av Volvos 16-litersmotor, som hade presenterats sex år tidigare till F16-serien.
Bygger på 75 års erfarenhet
D12A var den första lastbilsmotorn som utvecklades för både Nordamerika och resten av världen. Planeringen och utvecklingen byggde på Volvos erfarenheter som lastbilstillverkare sedan 1928 och försäljningen av tunga lastbilar i USA sedan 1974.
Det blev första gången som en europeisk lastbilstillverkare byggde en dieselmotor med högteknologisk enhetsinsprutning och överliggande kamaxel i kombination med fyra ventiler per cylinder (vilket ökade effektiviteten och minskade bränsleförbrukningen och avgasutsläppen). För att öka den aktiva säkerheten erbjöds en unik Volvoutvecklad motorbroms (VCB) som integrerad del av nya D12A-motorn.
Aerodynamisk hyttdesign
FH12 och FH16 var revolutionerande i sig själva. Hyttens design var den mest framträdande förändringen. Den hade konstruerats för att optimera komforten, maximera säkerheten och minska vikten. Utformningen erbjöd bästa möjliga aerodynamik, bränsleeffektivitet, prestanda och ljudnivå, både invändigt och utvändigt.
Den kom i tre utföranden: kort daghytt, lång sovhytt och lång sovhytt med invändig ståhöjd (Globetrotter). Efter att kunderna efterfrågat ännu mer utrymme invändigt introducerades Globetrotter XL 1995.
Årets lastbil – två gånger om
1995 blev Volvo FH den första tunga lastbilen i världen som utrustades med krockkudde för föraren, vilket höjde nivån för den passiva säkerheten ytterligare. Chassiet till Volvo FH finns i tusentals olika utföranden, med flera hjulbasalternativ, olika axelantal och en, två eller tre drivande axlar.
1998–1999 introducerades modifierade FH-modeller. De var så revolutionerande att FH12 år 2000 blev utsedd till årets lastbil för andra gången (FH-serien hade redan fått det priset 1994, i samband med introduktionen). Den viktigaste (och minst synliga) förändringen var den nya D12C-motorn, som hade byggts om för att öka prestandan, minska bränsleförbrukningen, förlänga livslängden och förbättra miljöegenskaperna.
D12C-motorn var förberedd för de kommande miljöbestämmelserna och var långt i förväg redo för de krävande Euro 3-kraven som infördes 2001.
Slitstarka skivbromsar
1998–1999 introducerades Volvos revolutionerande elektroniskt styrda skivbromsar på FH12-dragbilen för påhängsvagn. Volvos grundare Assar Gabrielsson och Gustaf Larson sade en gång följande berömda ord: ”Volvo gör inte produktförändringar för förändringens egen skull utan för att förbättra produkterna utifrån kundens behov.”
Det uttalandet har nog aldrig varit mer aktuellt än för produktförändringarna för FH12 år 2001. För att förbättra hyttens aerodynamik och strålkastarnas effektivitet byggdes fronten på hytten om. Samtidigt återfanns de viktigaste nyheterna under skalet på den omarbetade lastbilsmodellen.
Två turbokompressorer
Den viktigaste nyheten på FH12 var D12D-500-motorn med Turbo Compound, som inte bara hade en turbokompressor, utan två. Kompressor nummer två tog vara på överflödig energi och omvandlade den till mekanisk energi så att varje liten droppe bränsle kunde utnyttjas maximalt och leverera högre prestanda.
Men på Volvo var man inte nöjda med att bara optimera den första delen av drivlinan (motorn). Den mest radikala nyheten på FH12 år 2001 var den nya Volvoutvecklade och Volvobyggda växellådan I‑Shift. Den var både kompakt och lätt som en osynkroniserad växellåda men erbjöd samma komfort, ergonomi och säkerhet som en automatväxellåda. I‑Shift är främst utvecklad för fjärrtransporter, medan Powertronic-växellådan är det främsta alternativet för anläggningslastbilar.
Ett val för det nya århundradet
2001 avbröts produktionen av den första FH16-versionen eftersom Volvo beslutade att 2000-talet krävde en effektivare och ännu starkare och mer miljövänlig motor i den tyngsta klassen. Efter två års frånvaro i motorklassen med över 500 hk introducerade Volvo nya FH16, som byggde på FH12 men hade en helt ny 16-liters, 6-cylindrig rak dieselmotor med direktinsprutning och överliggande kamaxel, fyra ventiler per cylinder och elektroniska enhetsinsprutare.
Den nya motorn byggde på befintliga tekniker och var en finslipning av Volvos 9- och 12-litersmotorer.
Den ultimata körupplevelsen
Med sina 610 hk är nya FH16 en av de starkaste lastbilarna i världen. Den är utvecklad för riktigt krävande transportuppdrag där maximal effekt och hög snitthastighet är ett måste och faktorer som bränsleeffektivitet, transportekonomi, maximal förarkomfort, säkerhet och miljöhänsyn inte är förhandlingsbara.