Lastvagnar

Uppgradera din I-Shift

Mjukare växling. Lägre underhållskostnader. Bättre bränsleekonomi. Bättre produktivitet. De senaste åren är det Volvo I‑Shift som satt standarden för automatväxellådor i branschen.Det går också att uppgradera I‑Shift-programvaran så att den passar för just dina transportuppdrag. Här ser du några av de tillval du kan välja mellan som är utformade för att göra din verksamhet effektivare än någonsin.

En ännu smartare drivlina

När vi byggde din lastbil optimerade vi din I‑Shift-programvara för en viss typ av transportuppdrag. Har dina uppdrag förändrats sedan dess? Eller har du hittat en begagnad lastbil som har just de specifikationer du vill ha, men ingen I‑Shift-programvara?

Inga problem. Vi kan uppgradera din I‑Shift-programvara så att den matchar dina behov. Det ökar din produktivitet, sparar bränsle och minskar slitaget på drivlinan.

Fördelarna med specialanpassad programvara

I‑Shift-programvara som är perfekt anpassad till transportuppdraget förbättrar inte bara drivlinans prestanda. Den ökar även din verksamhets lönsamhet. Du märker snart att det blir lättare att både hålla farten och uppnå bästa möjliga bränsleekonomi. Kort och gott kan du vänta dig högre produktivitet, högre säkerhet och högre komfort.

Hur gör jag för att uppgradera?

Det enda du behöver göra för att uppgradera din I‑Shift är att besöka en Volvoåterförsäljare. Där uppgraderar vi din I‑Shift-programvara så att den passar dina transportuppdrag. Programvaran matchas med motorns utsläppscertifieringar och versionen på din I‑Shift-hårdvara.

Exempel på fördelar med att uppgradera:

  • Bättre prestanda
  • Lägre bränsleförbrukning
  • Ökad körkomfort
  • Minskat slitage på drivlinekomponenterna

Vilken programvara ska jag välja?

Vilket programvarupaket är bäst för dina transportuppdrag? Här är en översikt över de paket vi erbjuder. Observera att vissa av programvarupaketen för äldre I‑Shift-versioner är kombinerade.

Bas (TP-BAS)

Det här är standardpaketet för I-Shift. I paketet ingår växellådans grundläggande funktioner för allroundkörning.

Distribution (TP-DIST)

Anpassar växellådans funktion till de specifika förhållandena inom distributionssegmentet. I paketet ingår funktioner som förbättrar manövrerbarheten vid start från stillastående, vid snäv manövrering och vid körning i låg hastighet.

Anläggning (TP-CON)

Funktioner anpassade för de särskilda förhållandena inom anläggningssegmentet. Utformad för att hantera tuffare vägförhållanden och förbättra manövrerbarheten vid start från stillastående, vid snäv manövrering och vid körning i låg hastighet.

Fjärrtransporter (TP-LONG)

Innehåller intelligenta funktioner som minimerar bränsleförbrukningen. Programpaketet är idealiskt för fjärrtransporter där bränsleekonomin har särskilt stor betydelse. I paketet ingår I-Roll-funktionen för vissa I‑Shift-versioner.

Tunga transporter (TP-HD)

Optimerar I-Shift för tunga transporter med höga tågvikter (> 85 ton). Oavsett tågvikt kan föraren alltid optimera körbarheten genom att välja eller avaktivera läget för tunga transporter och aktivera fjärrtransportläget. Funktionerna i programpaketet ger även fördelar när lastbilen drar flera släp.

Krypväxlar

Anpassar funktionen i I-Shift med krypväxlar för specifika behov. I programvarupaketen ingår funktioner som ultralåga krypväxlar och backväxlar med flera hastigheter. Paketen är bara tillgängliga för lastbilar som utrustats med I‑Shift med krypväxlar.

Programvarufunktioner

Vilka funktioner passar ditt transportuppdrag? Här är några av de främsta fördelarna med I‑Shift-programvarupaketen. Om du vill veta mer om alla funktioner och det exakta innehållet i paketen kontaktar du din Volvoverkstad och ber om faktabladen för den aktuella I‑Shift-versionen.

Utökade växelvalsjusteringar med kickdown

Gör det möjligt att justera både den automatiskt valda startväxeln och körväxeln i automatläge genom att aktivera plus/minus-knappen på växelspaken. 

Det finns också en funktion som gör det lättare att anpassa hastigheten vid tomgångskörning och krypkörning, till exempel vid bilköer. Även uppväxling är möjlig eftersom motorvarvtalet automatiskt höjs före uppväxling.

Kickdown-funktionen väljer en växel för maximal acceleration genom att ändra växlingsstrategi för att maximera accelerationen.

Förbättrad prestanda – dåliga vägar

Tillvalspaketet är särskilt anpassat för de förhållanden som råder inom anläggnings- och timmertransporter.

Prestandaprogrammet P+ innehåller ett flertal funktioner som anpassar växling och växelval för körning på dåliga underlag och kuperade sträckor. Det innehåller även funktioner som underlättar start i svåra situationer.

Funktionen kan utan problem kombineras med programmet för tunga transporter (TP-HD). AVO-ENH-funktionerna är endast aktiverade när HD-läget inte är aktiverat och när Power-läget har valts.

I-See

I‑See kommer inte bara ihåg backarna du kör i, utan känner även till lutningarna i förväg. Programmet använder nämligen information från andra lastbilar som kör med I-See. Informationen sparas i en databas. Så snart en lastbil har kört en rutt har alla andra lastbilar tillgång till informationen om vägens topografi med hjälp av kommunikationsenheten Telematics Gateway. Användningen av I-See kan spara upp till 5 procent bränsle.

Programvarupaketen säljs bara som tillbehörspaket och måste kombineras med I-Cruise (smart farthållarfunktion).

Växlingsstrategi tungdragare

(Endast tillgänglig för vissa motor-/växellådskombinationer.)

Optimerar växelvalet för höga tågvikter (85 ton < tågvikt ≤ 180 ton). Funktionen förbättrar körbarheten och bränsleekonomin i det tunga transportsegmentet.

I HD-läget används 1:ans växel som startväxel och växelvalet anpassas för tyngre tågvikter. TP-HD-funktionen väljer bland annat startväxel efter tågvikt och sparar på så sätt kopplingen.

Hela växlingsregistret utnyttjas och växlingen sker jämnt vid högre varvtal för att behålla vridmomentet och körkomforten.

Utökad växlingsstrategi

(Full funktionalitet kräver EBS-MED.)

Genom samverkan med EBS (skivbromsar med elektroniskt styrt bromssystem, EBS-STD/EBS-MED) och ECS (elektroniskt styrd fjädring, SUSPL-EC) underlättas både start och manövrering.

Det här bromsläget maximerar bromsverkan från VEB/VEB+/retarder genom att automatiskt välja lämplig växel så att motorn körs på höga varvtal. Funktionen kompenserar för motorbromsen under växling i bromsläge.

Utökade kraftuttagsfunktioner

Flera funktioner som underlättar kraftuttagsanvändning. I‑Shifts kraftuttagsfunktioner gör det möjligt att aktivera funktioner som Auto Neutral, Backväxelspärr och Inkoppling av splitlådan.

Smart farthållarfunktion

Optimerar marschfarten och begränsar tillsatsbromsens effekt när trafikförhållandena tillåter det, till exempel vid lättare nedförsbackar.

I-Roll frihjulsfunktion

En frihjulsfunktion som sparar bränsle. I-Roll används när varken motoreffekt eller motorbroms krävs, till exempel på plana vägar.

Lågfartsfunktioner

Fungerar i kombination med EBS och aktiverar automatiskt bromsfunktioner som används vid start och snäv manövrering.

Kontakta oss

Kontakta din lokala Volvoåterförsäljare för att få tillgång till hela specifikationen och alla detaljer.