Lastvagnar

2010-talet

Helhetstänk

Vi är nu en bra bit in på 2000-talet och Volvos lastbilar har blivit kraftfullare, effektivare, bekvämare, säkrare och miljövänligare än någonsin.

Ekonomin har alltid varit i fokus för Volvos lastbilar, ända sedan den första lastbilen byggdes i februari 1928. I och med att världsekonomin har varit ganska skakig sedan slutet av 00-talet är kraven ännu högre i dag. Lastbilarna ska inte bara vara ekonomiska, ergonomiska och miljömässigt hållbara, utan dessutom fungera perfekt i ett helt integrerat system. Ett system där lastbilarna och alla samverkande transportmedel är skräddarsydda för jobbet i fråga.

Det innebär att tillverkarna (till exempel Volvo) måste ta ansvar för lastbilarna under hela livslängden. Att lastbilarna används i kombination med ett antal integrerade system, till exempel Dynafleet. Att Volvo, med hjälp av servicesystemet, kan garantera åkeriet att lastbilen alltid är i perfekt skick. Och att lastbilstillverkaren kan garantera att det genom välplanerat underhåll går att undvika stillestånd.

Vi är ännu bara i början av 2010-talet. Det ser ut att bli ett lovande decennium, kanske med större utmaningar än någonsin tidigare …

Och det leder oss fram till i dag. Den historiska översikten avslutas nu med en sammanfattning av Volvos aktuella lastbilar.

Den nya Volvo FH-serien

När den nya Volvo FH-serien lanserades 2012 efterträdde den en av världens mest populära lastbilar någonsin. I 19 år hade Volvo FH haft ikonstatus i branschen. Det säger sig självt att förväntningarna var höga.

Vid den spektakulära lanseringen visade sig den nya Volvo FH:n bara vara som sin föregångare i en bemärkelse: den var något helt nytt. Den var full av nya och spännande funktioner. Många var helt nya branschnyheter som flyttade fram gränserna för vad en lastbil kan vara.

Flera av dem hade ett och samma fokus: föraren. Vid den här tiden hade det nämligen blivit allt viktigare och allt svårare att attrahera bra förare för transportbolagen runtom i världen. Men det var innan nya Volvo FH kom.

Med en extra kubikmeter hyttutrymme, billiknande köregenskaper, perfekt sikt och flera komfortnyheter, som klimatsystem med I‑ParkCool erbjöd FH en suverän arbetsplats för förarna.

Nya Volvo FH hade även flera banbrytande funktioner som gjorde transporterna lönsammare. Intelligenta bränslebesparande funktioner som I‑See ger en direkt effekt på företagets resultat. Samma sak gäller löftet om 100 procent tillgänglighet, som tidigare ingen aktör erbjudit i branschen.

Inte minst stod Volvo FH‑serien för ett annat löfte. Ett löfte om att vara redo för framtiden. Redan vid lanseringen presenterades den Euro 6-kompatibla drivlinan I‑Torque och den avancerade telematikplattformen utlovade spännande uppdateringar i framtiden.

Återigen lyckades Volvo FH förändra branschen i grunden.

Volvo FH16

I och med lanseringen av Volvo FH16 750 hösten 2011 återtog FH16 sin position som världens kraftfullaste lastbil. Med sina 750 hästkrafter och högsta vridmoment på 3 550 Nm överträffar den alla andra lastbilar.

För många uppdrag är FH16 onödigt kraftfull, trots att den avancerade tekniken gör att driftkostnaderna blir låga även vid lättare normala transporter. Men för snabba fjärrtransporter i kuperad terräng, för extra tunga transporter och för kunder som vill ha det absolut bästa på marknaden är FH16 det självklara valet.

I de flesta avseenden (utöver effekten) är FH16 jämförbar med en 13-liters FH-lastbil: enastående säkerhet och ergonomi, tillförlitlig driftsäkerhet, bra lastkapacitet, mycket låg miljöpåverkan och tillgång till ett globalt servicenätverk. Utöver vår toppmodell – FH16 750 – finns FH16 även med 550 och 650 hästkrafter.

Ur ett historiskt perspektiv är FH16 en överraskande lastbil. Tidigare innebar en kraftfull motor alltid högre bränsleförbrukning, mindre lastkapacitet och ökad miljöpåverkan. Visserligen är en FH16 dyrare än en ”vanlig” Volvo FH, men de löpande kostnaderna är i princip desamma och lastreduktionen är marginell.

Å andra sidan innebär den extra kraften hos FH16 att snitthastigheten ökar och att föraren hinner med fler transportuppdrag. En FH16 orkar alltid hänga med i trafikflödet och orsakar därmed inga stopp i trafiken, även om den är extra tungt lastad.

Volvo FH

Merparten av alla Volvolastbilar kör inrikestransporter eller internationella transporter. Och på grillen till världens mest populära lastbil står det VOLVO och FH.

Anledningen till framgångarna bakom FH-serien är inte någon enskild komponent eller egenskap hos lastbilarna. Förklaringen ligger snarare i helheten: den mångsidiga FH-serien har bra prestanda, stor lastförmåga, hög snitthastighet, marknadsledande säkerhet, enastående ergonomi och minimal miljöpåverkan, lägsta möjliga driftkostnader och ett brett användningsområde.

Andra förklaringar till FH-seriens framgångar och popularitet är att hårdvaran – alltså lastbilen i sig – används tillsammans med Volvos kringtjänster, till exempel globala servicenätverk och system som Volvos Dynafleet Online. Det innebär mindre administrativt arbete för åkeriet och förenklar planeringen och de dagliga rutinerna i verksamheten.

FH-serien är inte bara en av åkeriernas favoriter utan även förarnas favorit, tack vare komforten, ergonomin och säkerheten (det senare gillar förarnas familjer också …). Men FH-serien är inte bara EN lastbil. Den finns i flera tusen varianter – skräddarsydda efter åkeriernas behov och prioriteringar, förarnas önskemål och, inte minst, uppdragstyp.

Det finns fyra hytter att välja mellan: kort daghytt, normal sovhytt, Globetrotter-hytt och extra stor Globetrotter XL-hytt. Alla är lika bekväma, men eftersom de är olika stora invändigt anpassas de alltid efter kraven som föraren, åkeriet och uppdraget ställer på kör- och boendekomfort samt lastvolym och lastvikt.

Under motorhuven sitter en välbeprövad 12,8-litersmotor med överliggande kamaxel, fyra ventiler per cylinder, elektronisk enhetsinsprutning och Volvos patentskyddade bromssystem Volvo Engine Brake (VEB). Med 420 eller 540 hästkrafter klarar du nästan alla typer av uppdrag. Och om 540 hästar inte räcker finns alltid FH16 med upp till 750 hästkrafter som alternativ.

Volvo FM

FM-serien påminner i flera avseenden om FH-serien. Den är dessutom Volvos mest mångsidiga tunga lastbil.

FM-serien har två motoralternativ: D13 med 12,8-litersmotor (420–500 hk) och den tekniskt mer avancerade 10,8-liters D11-motorn (med 330–450 hk). Liksom för FH-serien finns det även ett antal växellådsalternativ: traditionell mekanisk manuell växellåda, automatisk Powershift eller I-Shift (det vanligaste alternativet), Volvos unika automatiserade ickesynkroniserade växellåda som passar för allt från lokal distribution till anläggningsarbete och regionala, nationella och internationella fjärrtransporter.

FM-serien har stora likheter med FH, men en viktig detalj skiljer serierna åt. På FM är hytten placerad längre ned, vilket underlättar in- och urstigning. Den är därför perfekt för specialuppdrag som biltransporter, där delar av lasten placeras ovanför hytten. Eftersom hytten sitter längre ned är den invändigt mindre än FH-hytten för att den större motortunneln ska få plats mellan förar- och passagerarsätena.

Det finns ett stort utbud av hytter för FM-serien, med sex olika alternativ:

  • Daghytt, som ger det största/längsta lastutrymmet inom en given totallängd, med dagbädd som tillval.
  • Sovhytt för bekväma övernattningsmöjligheter för föraren, med plats för en extra överbädd.
  • Låg sovhytt med lastutrymme ovanpå hytten och bekväma övernattningsmöjligheter för en person.
  • Globetrotter-hytt med bekväma övernattningsmöjligheter för två personer.
  • Globetrotter XL-hytt, som är extra stor och har full ståhöjd. Bra komfort för två personer och gott om förvaringsutrymme.
  • Manskapshytten har sex bekväma platser.


FM-serien finns i flera tusen olika konfigurationer, med fyra chassihöjder och två, tre eller fyra axlar. Den säljs i hela världen, med undantag för Nordamerika.

Volvo FM MetanDiesel

Sedan 1990-talet har Volvo utvecklat lastbilar som körs på alternativa bränslen. Ett resultat av det arbetet är att dagens lastbilar inte bara har mindre miljöpåverkan, utan dessutom är tillförlitligare, har bättre driftekonomi och i princip samma lastkapacitet.

FM MetanDiesel är en hållbar och ekonomisk transportlösning som kör på flytande gas och därmed innebär ett stort framsteg för utvecklingen av miljövänliga lastbilar. Jämfört med ”vanliga” gasdrivna fordon (med motorer som bygger på ottoprincipen med konventionella tändstift) har FM MetanDiesel en energieffektivitet som är 30–40 procent högre, vilket i sin tur ger en bränsleförbrukning som är omkring 25 procent lägre. Räckvidden är obegränsad eftersom FM MetanDiesel kan köras på både gas och vanlig diesel. I motortunneln sitter en 13-litersmotor som genererar 460 hästkrafter. Det är mer än nog även för tunga transportuppdrag.

Ur miljösynpunkt är FM MetanDiesel överlägsen vanliga diesellastbilar – koldioxidutsläppen är upp till 70 procent lägre med biogas i tanken.

FM MetanDiesel (som hittills bara byggts på beställning till vissa marknader) är främst utvecklad för regional distribution. Men den passar även utmärkt för tunga lokala transporter och är, eftersom den även kan köras på vanlig diesel, även lämplig för fjärrtransporter.

För tungt anläggningsarbete finns det ett metandieselalternativ för Volvo FMX.

Volvo FMX

Volvo har lastbilar för alla typer av transportuppdrag, med totalvikter från 12 ton och uppåt. Ett användningsområde med extra höga krav är tunga anläggningsarbeten. Redan 1931 presenterade Volvo sin första extra tunga lastbil, LV66, som var avsedd för just den typen av arbete. Sedan början av 1990-talet har vissa Volvolastbilar tillverkats specifikt för extra krävande anläggningsarbete.

FMX är dagens Volvolastbil för riktigt tunga anläggningsuppdrag. Den presenterades 2010 och påminner till viss del om den vanliga FM-serien. Men i några andra avseenden är den unik och skräddarsydd för att klara de speciella krav som ställs i förhållanden som utgörs av en kombination av tung last, ojämn terräng, vanliga vägar och krävande byggarbetsplatser.

Volvos FMX är till stor del ett resultat av Volvos erfarenhet som världsledande tillverkare av ramstyrda dumprar, som byggs av Volvo Construction Equipment.

Till FMX finns flera olika 11-litersmotorer (med mellan 330 och 450 hästkrafter) eller 13-litersmotorer (med allt från 420 till 540 hästkrafter). Som växellåda går det att få mekanisk manuell, automatiserad I-Shift eller Volvos automatiska Powertronic. Den senare säkerställer att växlingen kan ske utan att kraftöverföringen avbryts, vilket är en stor fördel i de miljöer som FMX används. Den största skillnaden jämfört med Volvo FM är chassiet, som har extra hög markfrigång och extra skydd för utsatta komponenter.

FMX har många unika egenskaper, till exempel den främre dragbalken som är dimensionerad för 25 tons dragkraft. Det är mycket praktiskt om man behöver dra tung utrustning, bogseras eller dra upp en annan lastbil som kört fast. FMX finns med två, tre eller fyra axlar. FMX kan ha drivning på endast en bakaxel, båda bakaxlarna eller allhjulsdrivning på två eller tre axlar.

För att uppnå minimal miljöpåverkan kan FMX specificeras med metandieselkonfiguration, 13-litersmotor med 460 hästkrafter och upp till 70 procent lägre koldioxidutsläpp.

Volvo FE

En tung lastbil med extra stor lastförmåga för lokal eller regional distribution eller krävande kommunal service. Det är Volvo FE:s främsta användningsområden.

FE finns med två eller tre axlar och med en eller två drivande bakaxlar.

Det finns tre hyttalternativ, vilket gör att FE kan användas till flera typer av uppdrag. Den korta daghytten passar till lokala transporter med maximal nyttolast, där föraren alltid börjar och slutar sin runda vid sin hemmabas. Den längre komforthytten kombinerar generöst med lagringsutrymmet med extra komfort för längre körsträckor där det inte behövs en fast bädd. Sovhytten erbjuder en fast bädd för uppdrag där föraren då och då eller mer ofta behöver övernatta i hytten, till exempel vid uppdrag som sträcker sig över flera dagar.

Motorn består av en D8 7,7-litersmotor med 250–320 hk. Det finns både manuella och automatiska växellådor att välja mellan.
Specifikationsmöjligheterna är extra många för FE. Utöver de olika axelalternativen finns det olika upphängningsalternativ – både konventionell och luftfjädrad (som ger bättre komfort och flexiblare lasthantering). De tillgängliga totalvikterna ligger på 18–26 ton.

FE, som ofta används i stadsmiljö, uppfyller självklart de hårda Euro 5-kraven även i standardutförandet. Modeller för till exempel sophämtning, som ofta trafikerar känsliga miljöer, kan utrustas med hybriddrivlina.

FE Hybrid

Volvos stora tekniska framsteg innebär att vi går i spetsen för utvecklingen av lastbilar med minimal miljöpåverkan (utsläpp och buller) och låg bränsleförbrukning (=låga koldioxidutsläpp).

Det senaste framsteget var samtidigt ett av de viktigaste någonsin. Det handlar om nya FE Hybrid, som kan drivas med både elmotor och en effektiv och miljöoptimerad dieselmotor. Den har en imponerande liten miljöpåverkan.

För den som sitter bakom ratten är det lika enkelt att köra en FE Hybrid som en vanlig lastbil. Elmotorn sitter mellan dieselmotorn och växellådan. Effektfördelningen mellan elmotorn och förbränningsmotorn är helautomatisk. Komforten är bättre eftersom lastbilen har automatisk växling med Volvos I-Shift-växellåda (samma som FH- och FM-serien har, men dimensionerad för tågvikter på 44 ton).

FE Hybrid är främst utvecklad för lokala transporter, men eftersom den även kan köras på diesel är räckvidden i princip obegränsad. De främsta användningsområdena är emellertid distribution och sophämtning. Det finns två hyttalternativ: Daghytt för distribution och liknande uppdrag för maximal godslängd inom en given totallängd och en komforthytt som har fler komfortfunktioner och mer utrymme för klädbyten vid till exempel sophantering.

FE Hybrid finns med både två och tre axlar och med 7,2-litersmotor med överliggande kamaxel och fyra ventiler per cylinder. Motorn har 300 hästkrafter (för till exempel distribution) och 340 hästkrafter (för till exempel sophämtning eller andra uppdrag).

FE Hybrid är resultatet av många års forskning på Volvo. Tack vare att vi arbetat med och testat hybridfordon så länge kan vi lova att våra hybrider, framtidens fordon, fungerar perfekt!

FE Hybrid är Volvos första serietillverkade hybridfordon. Men långt ifrån det sista.

Volvo FL

Volvo FL utgör det lättaste segmentet i Volvos breda utbud av medeltunga och tunga lastbilar. Den finns i tre basutföranden (12–16, 14–16 och 18 ton). Den tyngsta versionen är faktiskt en mycket lätt lastbil i det tunga segmentet.

FL-serien är främst byggd för stadskörning och framför allt avsedd för distribution, kommunal service eller specialtransporter, där det är viktigt att lastbilen är robust och ekonomisk, men det räcker med en totalvikt på 12 till 18 ton.

Motorn är en kraftfull 7,7-liters D8-motor med 250 eller 280 hästkrafter. Den har en överliggande kamaxel och fyra ventiler per cylinder. Som växellådsalternativ finns mekaniska 6- och 9-växlade manuella växellådor, en automatisk Powershift och en automatisk I-Sync-växellåda som underlättar vid körning i tät stadstrafik och förortstrafik, där föraren måste växla ofta.

I FL-serien ingår flera tusen olika fordonsvarianter som skräddarsytts för särskilda användningsområden. Chassilängderna varierar mellan omkring 6,1 och 11,2 meter och hjulbasen mellan 307 och 680 cm. FL finns enbart som tvåaxlad, men med olika chassihöjder, och in- och urstigningen är mycket bekväm.

FL-serien är främst avsedd för transporter som inte kräver övernattning. Den korta daghytten ger utrymme för ett långt flak inom en given totallängd, medan komforthytten är både större och bekvämare invändigt. För brandstationer och kommunal service finns det en manskapshytt.

FL-hytten är 2,1 meter bred. Lastbilen är därför väldigt lättmanövrerad i stadstrafik.

Företag som väljer FL-serien, både åkerier och andra typer av företag, kan använda alla tjänster som ingår i Volvos produktutbud, till exempel för förebyggande underhåll, reparationer och förarinformationssystem som Dynafleet.

Volvo VM (Sydamerika)

Sydamerika är en viktig marknad för Volvos lastbilsverksamhet. Här säljs inte bara FH-, FM- och FMX-lastbilar, utan även den unika VM-serien, som bygger på Volvos globala lastbilsprogram.

VM-lastbilen har en lokalbyggd motor som är tillverkad i Brasilien, med 210, 260 eller 310 hästkrafter.

VM byggs i Volvos fabrik i Curitiba i Brasilien och finns med två eller tre axlar och drivning på en eller båda bakre axlarna (på det treaxlade 6x4-utförandet). Användningsområdet för VM är brett och det finns flera olika hyttkonfigurationer, med eller utan fast bädd. VM konstruerades ursprungligen för lokala och regionala uppdrag, men specifikationens bredd, den robusta konstruktionen och lastbilens prestanda har gjort den till ett populärt alternativ för fjärrtransporter genom Brasiliens vidsträckta landskap.

VN och VNM (Nordamerika)

Nordamerika är en kontinent med helt unika traditioner, driftförhållanden och lagstiftning för transporter i allmänhet och lastbilstransporter i synnerhet. Volvo är ett globalt företag och har därför anpassat sitt produktutbud så att det ser helt annorlunda ut här än i resten av världen.

Två stora anledningar till Volvos speciella utbud i USA är de generösa längdbestämmelserna som tillåter långa motorhuvar och de långa avstånden som gett upphov till utvecklingen av oerhört rymliga och hemtrevliga hytter.

Volvos främsta modell i USA är VN. Den tillverkas i flera olika utföranden och det finns fyra hyttlängder att välja mellan: en kort daghytt och sovhytter i tre längder. De två längsta finns också i två olika höjder, varav den högsta har full ståhöjd.

Oftast är VN-modellen konfigurerad som treaxlad dragbil med påhängsvagn och drivning på båda bakaxlarna. Under huven på en VN sitter vanligen en 11-, 13- eller 16-litersmotor från Volvo. Utöver Volvos egna motorer kan VN också specificeras med en 15-liters Cumminsmotor.

Volvos automatiserade I-Shift-växellåda är ett populärt alternativ hos de amerikanska kunderna och förarna, men amerikansktillverkade manuella ickesynkroniserade växellådor är också vanliga.

Utöver VN finns även VNM, som har kortare motorhuv och bättre köregenskaper för lokala och regionala transporter. VNM kan specificeras med daghytt eller sovhytt i två längder, för uppdrag med övernattningsmöjligheter för upp till två personer.

VNM har alltid Volvos 11- eller 13-litersmotor och Volvos I-Shift-växellåda eller en amerikansk ickesynkroniserad växellåda.

VHD (Nordamerika)

VHD är en extra robust lastbil som Volvo tagit fram för Nordamerika. Den har en unik konstruktion som är anpassad efter de amerikanska byggföretagens krav och USA:s lagstiftning, som tillåter och främjar normalbyggda modeller med långa motorhuvar.

I jämförelse med Volvo Lastvagnars andra nordamerikanska modeller är VHD helt unik. Den har ett extra robust chassi och ett stort utbud av extra robusta komponenter. Alla kunder kan därmed få en helt skräddarsydd VHD.

VHD byggs med tippflak och som dragbil med påhängsvagn. I grundutförandet har VHD tre axlar och tandemdrivning, men den kan specificeras på flera sätt, med upp till fem axlar.


Första versionen av VHD presenterades vid millennieskiftet. Den levereras med antingen kort daghytt (VHD) eller lång hytt med fast bädd (VHD430).

Under huven på VHD sitter alltid en 11- eller 13-litersmotor från Volvo. Växellådan är antingen Volvos I-Shift-växellåda eller någon av marknadens alla amerikanska manuella eller automatiska växellådor.

Välj ett annat årtionde