LV66-S och LV68-S
När Volvo drog i gång sin lastbilsförsäljning 1928 blev den genast lönsam, både för kunderna och Volvo.
Ledningen, det vill säga Assar Gabrielsson och Gustaf Larson, förstod att det var lönsammare att tillverka tunga kommersiella fordon än personbilar och små lastbilar. De lättare fordonen såldes med förlust på grund av den hårda konkurrensen från andra, oftast amerikanska, tillverkare som byggde billigare bilar.
Större lastbilar med särskilda lastbilskomponenter
På 1930-talet var det Tidaholm och Scania-Vabis som var de stora svenska lastbils- och busstillverkarna. Antalet lastbilar som byggdes om året av de här tillverkarna överskred sällan etthundra stycken. Det var därför ganska frestande för Volvo att börja producera och sälja stora lastbilar.
1929, när LV serie 3 presenterades och det fanns konstruktionskapacitet för större fordon, inledde Volvo utvecklingen av större lastbilar i form av LV66 och LV68. Tidigare lastbilar hade till stor del baserats på komponenter hämtade från Volvos personbilar. Men de nya lastbilarna var de första tunga fordonen från Volvo, och till dem behövdes starkare komponenter. Utvecklingen av särskilda lastbilskomponenter, bland annat motor, växellåda, bakaxel och chassikomponenter påbörjades.
Den rätta motorn
I början av planeringsstadiet utvärderades två olika radmotorer till de nya lastbilarna: en sexcylindrig och en åttacylindrig. I slutändan föll valet på den mer traditionella sexcylindriga motorn i kombination med en osynkroniserad fyrväxlad växellåda. Den nya lastbilsserien fick ett rätt stort totalviktsspann. Den fanns i två- och treaxlat utförande och med olika bakaxlar, antingen med enkel- (LV68, LV69 och LV70) eller dubbelväxel (LV66 och LV67).
Krävande snöröjning
De nya lastbilarna i LV66- och LV68-serien lanserades 1931. De blev rätt populära, särskilt i det lättare utförandet LV68, LV69 och LV70, där de tre beteckningarna stod för modellernas olika hjulbaser. De tyngre LV66 och LV67 blev inte lika populära, framför allt av två skäl. Antalet tunga lastbilar som såldes varje år var begränsat på den här tiden och en 75 hk bensinmotor med toppventiler var inte tillräckligt för att klara av snöröjningen under de hårda vintrarna i Sverige, och det var en ganska viktig inkomstkälla för lastbilsägarna på den här tiden.
Till en början lanserades tvåaxlade lastbilar, men 1933 presenterades extra tunga treaxlade fordon. De användes bland annat som tanklastbilar och tunga anläggningsfordon.
Hesselmanmotorn
Eftersom bränsleförbrukningen var rätt hög ville kunderna gärna minska bränslekostnaderna. Därför introducerade Volvo Hesselmanmotorn. Den var utvecklad av den svenska konstruktören Jonas Hesselman och blev ett smart alternativ till den tidens bensin- och dieselmotorer.
Hesselmanmotorn byggde på bensinmotorn och hade samma låga kompressionsförhållande som bensinmotorn, men tack vare en insprutningspump i kombination med kraftfullare tändstift kunde den köras på diesel eller vilken annan typ av bränsle som helst. Hesselmanmotorn blev rätt populär, men den var inte alls lika effektiv som högtrycksdieselmotorerna. Men om den kördes hårt av en erfaren förare var den en bra och tillförlitlig motor.
Från lastbil till buss
LV66- och LV68-serierna användes till många olika typer av transporter. LV70 spelade också en stor roll för Volvo som busstillverkare. Många LV70-lastbilar fick busskaross – ibland i förlängt utförande. 1932 utvecklades en särskild bussmodell: LV70B. Den blev något av en standardbuss i Sverige.