Det är ingen hemlighet att bränsle är den största kostnaden för ett transportföretag. För många operatörer står det för minst 1/3 av deras totala kostnader. Hur kan du då förbättra bränsleekonomin? Det handlar om att känna till de viktigaste faktorerna och hur de spelar in. På den här sidan kan du se vad du ska tänka på om du vill sänka din bränsleräkning. Det gäller allt från lastbilsspecifikationer och underhåll till förarens prestationer och administration av vagnparken.
En introduktion till de viktigaste faktorerna som påverkar bränsleekonomin.
Drivlinan är en av de viktigaste faktorerna för en lastbils bränsleekonomi. När den är specificerad har en stor del av lastbilens bränsleförbrukning fastställts, så det är mycket viktigt att den blir rätt. Varje komponent i drivlinan gör skillnad, från bakaxeln till oljan i transmissionen, men de tre komponenter som har störst påverkan är motorn, växellådan och farthållaren.
De tekniska framstegen på senare tid har tagit var och en av dessa komponenter till nya höjder av effektivitet. Turbo Compound-motorer (som D13TC) levererar massor av kraft och bättre bränsleekonomi än eSCR, samt minskar också användningen av AdBlue avsevärt. En automatväxellåda som I-Shift använder kördata i realtid för att göra varje växling extremt exakt. Och en prediktiv farthållare (I-See) gör att föraren kan ta foten från gasen även i kuperad terräng och spara ännu mer bränsle.
Utforska dessa lösningar för den optimala drivlinan.
Aerodynamiken är en annan specifikationsfaktor som har stor inverkan på lastbilens bränsleförbrukning. Prestanda kan påverkas av allt från externa tillbehör till speglar och frontspoilers, men viktigast är:
Hur kan du då förbättra en lastbils aerodynamiska prestanda? När det kommer till hytten gör höjden, takvinkeln och designen skillnad. Vad gäller för takspoilern, luftavvisarna på hyttsidan, chassikjolarna och stänkskärmarna? De förbättrar alla bränsleekonomin, men se till att takspoilern är fabriksmonterad från början. Om du monterar den ens 5 cm för lågt eller 10 cm för högt kan det påverka den potentiella bränslebesparingen. Och angående släpet: Det är viktigt att hålla det i toppskick och se till att hjulinställningen är rätt. Du kan underhålla hela ditt fordon i ett enda stopp med vår släpvagnsservice.
Rullmotståndet är den tredje viktigaste specifikationsfaktorn för bränsleförbrukningen. Den bestäms främst av:
För att minimera rullmotståndet ska du använda bränsleoptimerade däck istället för "generella" däck. Se också till att inte köra med för lågt pumpade däck eller felinriktade axlar. Felinriktning leder till instabilitet i styrningen och gör att lastbilen tar upp mer plats på vägen, eftersom hjulen inte färdas på samma bana. Detta ökar luftmotståndet, vilket försämrar bränsleekonomin.
Rätt tjänster kan göra det enkelt att hålla koll på och minska bränsleförbrukningen samtidigt som du kan hålla din vagnpark i toppskick.
Det är lika viktigt att investera i dina förare som att investera i dina lastbilar. Varför? Det är ett välkänt faktum att skickliga och motiverade förare är mer produktiva och kör både säkrare och mer effektivt. När det gäller att spara bränsle är det viktigt att föraren utvecklar goda vanor när det gäller:
Andra faktorer inkluderar förutseende körning, tomgång och körning i stadstrafik.
Det bästa sättet att förbättra förarens prestationer – och företagets resultat – är att utnyttja våra förarutbildningar. Förutom att spara bränsle kan de också öka produktiviteten, öka dina förares branschkunskaper, förbättra säkerheten och hjälpa dig att attrahera och behålla de bästa förarna.