Välj mellan el-, diesel och gasdrivna lastbilar. Motorerna i våra lastbilar är utformade för att ge hög prestanda och effektivitet, samtidigt som de tål tuffa driftförhållanden och kräver minsta möjliga underhåll. År efter år. Så här gör vi.
Alla våra dieselmotorer, förutom den minsta D5-motorn i Volvo FL, är baserade på samma koncept. De är alla raka sexcylindriga motorer som bygger på samma designprincip – oavsett om du väljer en motor av typen D16, D13, G13, D11, G9 eller D8.
För att skapa en optimal drivlina behöver du inte bara bra motorer utan också en drivlina som utnyttjar motoreffekten så effektivt som möjligt. Med vårt utbud av I-Shift-modeller och -funktioner samt innovationer som I-Save, kan du vara säker på att få ut mesta möjliga av din motor.
Tillgängligheten är värdefull och det är dyrt att ha lastbilen stående på verkstaden. Därför bygger vi motorer med hög prestanda och tillförlitlighet med serviceintervall på upp till 150 000 km.
Eftersom vi använder samma motorkoncept för hela motorserien kan vi hela tiden utveckla motorerna stegvis. Vi uppdaterar kontinuerligt våra motorer, och för varje justering vi gör för att förbättra någon av våra motorer får vi erfarenhet och lär oss hur vi kan förbättra en annan motor. Varje steg som resulterar i en bättre design är ett steg i utvecklingen.
I jämförelse med andra motorkoncept har vår raka sexcylindriga motor många fördelar som är avgörande om du vill ha en robust motor med hög effekt. En rak motor har exempelvis större lageryta för vevaxeln, vilket ger en slitstark motor som tål den belastning som den utsätts för. Dessutom är en rak motor mindre kompakt, vilket gör det enklare att upprätthålla rätt drifttemperatur och optimerad prestanda under varma förhållanden. Samtliga Volvomotorer är tillverkade av material av hög kvalitet, med möjlighet till fabriksrenovering efter att de tagits ur bruk.
När man ska välja mellan el, gas och diesel finns det naturligtvis ett antal faktorer att ta hänsyn till. Utsläppsnivåer, investeringskostnader, buller och räckvidd är bara några exempel. De olika alternativen skiljer sig även åt i fråga om kraftöverföring och köregenskaper och kan därför passa olika behov och nyttolaster.
Det finns inget generellt sätt att avgöra vilken typ av energi som passar dig bäst, men det finns några viktiga parametrar för att utvärdera de olika energityperna. Om du behöver kunna köra långa sträckor utan att tanka innan du kör hem igen är dieselmotorn svår att slå, medan gasdrift erbjuder upp till 1 000 km räckvidd. Eldrivna lastbilar behöver laddas oftare. Gas är fördelaktigt ur klimatsynpunkt, i synnerhet när man använder biogas. Och eldrivna lastbilar ger massor av motoreffekt utan att generera några avgaser, men där är räckvidden mer begränsad. Klimatklassificeringarna baseras på CO2-utsläppen från källa till hjul.
Från Volvo FL och upp till Volvo FH16 sträcker sig vårt lastbilsprogram från 175 hk upp till 750 hk. Varje lastbilsmodell har sina egna specifika egenskaper, baserat på kraftöverföring och andra kvaliteter som lastkapacitet, flexibilitet och terrängegenskaper. Som du kan se finns det effektöverlappningar och olika energialternativ.
Ta en närmare titt på de olika energi- och effektalternativ som finns för varje lastbilsmodell. Jämför de olika alternativen och ta reda på vilken lösning som skulle kunna passa dina behov.
Volvo FH 16 | Volvo FH | Volvo FMX | Volvo FM | Volvo FE | Volvo FL
D16K finns i effektnivåerna 550 hk, 650 hk eller 750 hk, vilket gör Volvo FH16 till en av de mest kraftfulla lastbilarna som finns. Toppmodellen erbjuder ett vridmoment på upp till 3 550 Nm, vilket gör att den enkelt och effektivt kan dra mycket tunga laster med perfekt kontroll över fordonet.
Volvo FH finns med el-, gas- eller dieseldrivlinor – från 420 hk till 666 hk. Det finns två elektriska varianter och två gasdrivna att välja mellan. Dieselmotorerna finns i fyra olika effektnivåer. Tre av effektnivåerna för dieselmotorn kan fås med bränslebesparande Turbo Compound-teknik, som en del av I-Save-erbjudandet.
De elektriska drivlinorna med två eller tre motorer är utmärkta val för krävande regionala transporter. De erbjuder högt vridmoment omedelbart, låga ljudnivåer och nollutsläpp. De finns i effektversioner på 330 kW (450 hk) och 490 kW (666 hk).
Den gasdrivna G13C-motorn erbjuder prestanda i paritet med D13K-motorerna men med ett lägre miljöavtryck – särskilt när den körs på biogas. Den är ett populärt val för krävande regionala transporter. Den finns i versioner med 420, 460 och 500 hk.
I D13K TC används Turbo Compound-teknik – vilket innebär att avgasenergin återförs till vevaxeln för att förbättra effektiviteten. Detta är ett utmärkt val för krävande fjärrtransportuppdrag och ger möjlighet till betydande bränslebesparingar. Den är tillgänglig i versioner med 420 hk, 460 hk och 500 och kommer som en del av I-Save-erbjudandet.
D13K-motorn är ett effektivt och mycket kraftfullt val för krävande uppdrag. Den erbjuder högre effekt och vridmoment och finns i versioner på 420 hk, 460 hk, 500 hk och 540 hk för Volvo FH.
De elektriska drivlinorna med två eller tre motorer är utmärkta val för krävande regionala transporter. De erbjuder högt vridmoment omedelbart, låga ljudnivåer och nollutsläpp. De finns i effektversioner på antingen 330 kW (450 hk) eller 490 kW (666 hk) kontinuerlig effekt.
D11K-motorn är ett utmärkt val när du klarar dina uppdrag med lite mindre kraft och drivmoment än vad D13K-motorn erbjuder. I stället kan du optimera fordonsvikten. D11K finns i versioner på 330 hk, 380 hk, 430 hk och 460 hk.
D13K-motorn är ett effektivt och mycket kraftfullt val för tyngre och mer krävande uppdrag. Jämfört med D11K erbjuder den högre effekt och vridmoment i hela serien och finns i versionerna 420 hk, 460 hk, 500 hk och 540 hk för Volvo FMX.
De elektriska drivlinorna med två eller tre motorer är utmärkta val för krävande regionala transporter. De erbjuder högt vridmoment omedelbart, låga ljudnivåer och nollutsläpp. De finns i effektversioner på antingen 330 kW (450 hk) eller 490 kW (666 hk) kontinuerlig effekt.
Den gasdrivna G13C-motorn erbjuder prestanda i paritet med D13K-motorerna men med ett lägre miljöavtryck – särskilt när den körs på biogas. Den är ett populärt val för krävande regionala transporter. Den finns i versioner med 420, 460 och 500 hk.
D11K-motorn är ett utmärkt val när du klarar dina uppdrag med lite mindre kraft och drivmoment än vad D13K-motorn erbjuder. I stället kan du optimera fordonsvikten. D11K finns i versioner på 330 hk, 380 hk, 430 hk och 460 hk.
D13K-motorn är ett effektivt och kraftfullt val för tyngre och mer krävande uppdrag. Jämfört med D11K erbjuder den högre effekt och vridmoment i hela serien och finns i versioner på 420 hk, 460 hk och 500 hk för Volvo FM.
Den dubbla elmotorn är ett utmärkt val för mer krävande användningsområden med tågvikter på upp till 27 ton i städer och stadsområden – med låga ljudnivåer och inga avgasutsläpp. Den erbjuder en effekt på 225 kW (300 hk).
Den gasdrivna sexcylindriga G9K-motorn på 9 liter är ett effektivt och hållbart val för krävande användningsområden i städer och stadsområden – särskilt när den körs på biogas. Den erbjuder en effekt på 320 hk.
Den sexcylindriga D8K-motorn på 8 liter är avsedd för mer krävande användningsområden och högre tågvikter. Välj mellan 250 hk, 280 hk, 320 hk och 350 hk för att få en lastbil som är optimerad för dina behov.
Den enkla elmotorn är ett utmärkt val för leveranser från dörr till dörr med fordonsvikter på upp till 16,7 ton i städer och stadsområden – med låga ljudnivåer och nollutsläpp. Den erbjuder en effekt på 130 kW (175 hk).
Den fyrcylindriga D5K-motorn på 5 liter är ett effektivt val för lägre fordonsvikter och mindre krävande användningsområden på upp till 16 ton. Välj mellan 210 hk och 240 hk för att få en lastbil som är optimerad för dina behov.
Den sexcylindriga D8K-motorn på 8 liter är avsedd för mer krävande användningsområden och högre fordonsvikter på upp till 18 ton. Välj mellan 250 hk och 280 hk för att få en lastbil som är optimerad för dina behov.