Med hållbarhet och elektrifiering högst upp på agendan för många företag kan eldrivna lastbilar vara skillnaden mellan att vinna och förlora kontrakt.
– För våra stora kunder är det ett av deras viktigaste mål. Kundernas krav ökar, och de vill att vissa rutter ska köras med eldrivna lastbilar, säger Hans-Peter Dreier, vd för Dreier Transport och Logistik i Schweiz.
Hans-Peter tror att om man är tidigt ute med en flotta av eldrivna lastbilar, får man ett försprång i anbuden. Istället för att vänta på att kunderna ska kräva eldrivna lastbilar, tar han chansen och erbjuder dem eldrift redan nu.
Tekniken är redan här.
Han beskriver övergången till eldrift som en "ny epok”. Diesel kommer så småningom att ersättas av el, särskilt i situationer som Dreiers. Företaget kombinerar järnväg för långa sträckor med eldrivna lastbilar för renare leveranser i städer.
– Vi gör många kombinerade transporter med järnväg och väg. Dreier, som arbetar internationellt, skickar sina utbytbara containrar med tåg över natten. Nästa morgon hämtas de av lastbilar för den sista sträckan till slutdestinationen, säger Hans-Peter.
Detta är både effektivt och hållbart, särskilt när Dreier använder en av sina 24 eldrivna Volvolastbilar. Företaget planerar att utöka vagnparken till 75 eldrivna lastbilar till år 2026. Hans-Peter ser ingen anledning att tveka.
– När man väl börjar med eldrivna lastbilar, vill man inte gå tillbaka. Tekniken finns redan här, man måste vara öppen – det fungerar, säger han.
Att omvandla verksamheten och introducera ny teknik för personalen är ofta utmanande, men Dreiers förare anpassade sig snabbt till de eldrivna lastbilarna.
– Förarna vande sig väldigt fort. Jag körde en eldriven lastbil i december och efter fem minuter kände jag att allt var uppenbart. Det är egentligen ingen stor förändring. För föraren handlar det mest om inställningen, säger Hans-Peter.
Hans-Peter erkänner att hans förare i början var oroliga för räckvidden med batterielektriska lastbilar.
– De undrade vad som händer när det bara är 5, 10 eller 15 % batteri kvar. Men det är normalt. Det är något nytt. När de väl har kört en eldriven lastbil vill de inte byta tillbaka, tillägger han.