L39 och L49
En av historiens mest kända Volvolastbilar är Titan, som kom 1951. Den var främst avsedd för fjärrtransporter och krävande anläggningsarbete.
Titan – en riktig jätte
Namnet Titan lanserades först efter 1951, då själva lastbilen lanserades, eftersom Volvo hade juridiska problem med namnet för marknadsföring och försäljning. Problemen löste sig dock och Titan blev en av de mest välkända lastbilarna i lastbilshistorien.
Titan var inte en helt ny lastbil utan snarare ett sätt att anpassa de befintliga och beprövade komponenterna till den amerikanskinspirerade rundade 50-talsdesignen.
L39 var en av de första Titanlastbilarna. Den var i princip en uppdaterad variant av L29 C (dieseldrivna Långnosen) men med bättre förarmiljö och en effektivare 9,6-liters VDF-motor med direktinsprutning (föregångaren hade en 8,6-liters VDB-förkammardiesel).
En av de första turbomotorerna
Den nya VDF-motorn var en avancerad motor som i viss utsträckning var ett resultat av Volvos erfarenheter av lätta material från utveckling och produktion av kolvmotorer till flygplan. Snart ersattes dock den här ganska dyra motorn av den mer konventionella D96-motorn av stål.
Titan har blivit mycket känd genom sin banbrytande roll – när den presenterades 1954 var den en av de första lastbilarna i världen med turbomotor. Turboaggregatet var dock ingen ny teknik. Det hade använts i till exempel båtar, rälsbussar och flygplan, men det legendariska teamet på Volvo, som bestod av bland annat motorkonstruktionschefen John Stålblad och den kända motorkonstruktören Bertil Häggh, lyckades med bedriften att bygga in ett litet, kompakt aggregat under huven på Titan.
Resultatet var imponerande: för bara 25 kg extra vikt fick föraren 35 hk extra till sitt förfogande (från 150 till 185 hk).
Mängder av moderna funktioner
Men det var inte bara motorn som utvecklades under de 14 åren som L39/L49 Titan producerades. I många avseenden hade den här lastbilsserien flera av funktionerna som dagens lastbilar har. Den hade bland annat tryckluftsbromsar, vilket gjorde det säkrare att bromsa ekipage med släp, servostyrning, som underlättade för föraren, och Volvos säkerhetshytt, som introducerades 1959–1960 efter att uppfinnaren Gösta Nyström (som grundade Volvos hyttfabrik i Umeå) och Trafiksäkerhetsverket utvecklat och testat den noggrant.
Titan växte under produktionsperioden och blev en mycket kraftfull tung lastbil. Mot slutet av perioden, 1963–1964, gick det att få en Titan med tandemdriven 6x4-konfiguration och 230 hk-motor, servostyrning och tryckluftsbromsar.