Man skulle kunna kalla oss för pionjärer. Omsorg om miljön har varit ett av våra kärnvärden sedan början av 1970-talet. Sedan dess har vi minskat utsläppen av luftföroreningar från nya Volvolastbilar med över 90 procent, samtidigt som vi sänkt bränsleförbrukningen och miljöpåverkan med 40 procent. Vi tror på en hållbar framtid för transportindustrin. Våra lastbilar, tjänster och verksamheter visar oss vägen dit.
Vi har som mål att skapa lastbilar och tjänster med mindre miljöpåverkan. Och vi gör stora framsteg inom allt från ökad bränsleeffektivitet till forskning på alternativa bränslen.
Energieffektivitet
Sedan 1970-talet har bränsleförbrukningen minskat med 40 procent. Men vi vet att vi kan ännu bättre än så. Därför tänker vi förbättra effektiviteten ytterligare.
Bränslehantering
Våra lastbilar är bränslesnåla. Och med våra smarta bränslehanteringssystem och effektiva förarutbildningar får du ut maximalt av dem.
Alternativa bränslen
Vi var den första lastbilstillverkaren som gjorde noggranna tester på Bio-DME och presenterade en dieselmotor som går på metangas.
Lastbilsutsläpp
Vår Euro 6-motor har halverat partikelutsläppen och minskat kväveoxidutsläppen med nästan 80 procent. Våra gas-drivna lastbilar har också kraftigt reducerade utsläppsnivåer.
Material och återvinning
Omkring en tredjedel av materialet i en ny Volvolastbil kommer från återvunnet material. Och upp till 90 procent kan återvinnas när fordonet nått slutet av sin livslängd.
Vi jobbar mot målet att göra vår produktionsprocess helt igenom hållbar. Våra anläggningar i Tuve och Gent är världens första klimatneutrala fordonsfabriker. Måleriet i Umeå har branschens lägsta utsläppsnivåer av lösningsmedel. Och allt fler av våra återförsäljare är också på väg att bli koldioxidneutrala. Men det är inte allt. Det här miljötänkandet sprider sig snabbt över hela världen. Vi vill att det ska prägla en så stor del av våra tillverkningsmetoder, fabriker, transporter och återförsäljare som möjligt.
Utmärkt ersättning till diesel i alla våra fordon. Ger en CO2-reduktion på 50-80 % beroende på råvaran vid HVO-framställning. Att tanka 100 % HVO påverkar vare sig lastbilens bränsleförbrukning eller serviceintervall.
Rapsmetylester är en förnybar biodiesel som tillverkas av rapsolja. Används bäst som inblandning i vanlig diesel, men kan också användas som enda bränsle i Volvo FL 240, FE 320 samt FH, FM, FMX med D13 460 och 500 hk.
Komprimerad natur- eller biogas (CNG) är ett bra alternativ för stadstransporter, renhållning där en mindre motor är tillräcklig. Ger en CO2-reduktion på upp till 70 procent jämfört med en motsvarande diesellastbil.
Vi jobbar mot målet att göra vår produktionsprocess helt igenom hållbar. Våra anläggningar i Tuve och Gent är världens första klimatneutrala fordonsfabriker. Måleriet i Umeå har branschens lägsta utsläppsnivåer av lösningsmedel.
Allt fler av våra återförsäljare är också på väg att bli koldioxidneutrala. Men det är inte allt. Det här miljötänkandet sprider sig snabbt över hela världen. Vi vill att det ska prägla en så stor del av våra tillverkningsmetoder, fabriker, transporter och återförsäljare som möjligt.