Lastvagnar

Våra eldrivna lastbilar har aldrig svikit oss

Volvo Lastvagnar
2024-08-21
Electric trucks Kundberättelse Elektromobilitet Förare
Author
Volvo Lastvagnar

”Om det finns en elektrisk lösning, kommer vi att investera i el”, säger Marcel Vermeulen, driftschef på Millenaar & van Schaik Transport. 

 

Vi möter Marcel vid ett av Millenaar & van Schaiks senaste projekt: att förstärka 19 kilometer skyddsvall i Nederländerna. Företaget använder tre utsläppsfria elektriska Volvo tippbilar för detta arbete. Totalt har de arton sådana lastbilar i drift. Millenaar & van Schaik fick uppdraget eftersom projektet fokuserar mycket på miljöskydd, hållbarhet och att minska störningar.

– Jag är en stor förespråkare för eldrift. Det finns ingen anledning att vara orolig för räckvidden. Men i början upptäckte vi att det inte fanns tillräckligt med laddplatser. På ett projekt kunde vi inte ladda våra lastbilar fullt ut över natten, vilket ledde till produktivitetsförluster, förklarar Marcel.

Så Millenaar & van Schaik investerade även i två egna laddstationer, en på deras hemmabas nära Schiphol och en i närheten av ett projekt i östra Nederländerna.

Deras kund investerade i Watthub, världens största plats för snabbladdning av lastbilar och tunga anläggningsmaskiner. Den ligger vid motorväg A15 i Nederländerna, som förbinder Rotterdam och Tyskland. Användare kan boka en garanterad laddningsplats med möjlighet att ladda med hastigheter upp till 350 kW. Elen produceras till 100 % på ett hållbart sätt med vind- och solenergi. Nu har hans lastbilar en avsedd plats att ladda på, oavsett om det handlar om en snabb påfyllning eller att ladda fullt över natten.

Efter att ha laddat över natten kan de tysta, eldrivna lastbilarna köra tunga laster i 10 till 12 timmar över korta avstånd utan att behöva laddas igen. Men om de behöver en snabb påfyllning kan det planeras in under förarens lunchrast eller i slutet av skiftet. En snabb "plug and play", som Marcel beskriver det. Sedan är de tillbaka på vägen igen.

– Varje år finns det fler och fler projekt som kräver utsläppsfria eldrivna lastbilar. Så vi är eftertraktade, orderboken är fylld med möjligheter, och vi känner ingen oro för våra investeringar, förklarar Marcel.

Allt vi vet om transporter kommer att förändras på grund av elektrifieringen.

 

Faktum är att efterfrågan från Marcels kunder på eldrivna lastbilstransporter just nu är större än vad de har kapacitet till. Hans råd till andra företag som överväger att byta till eldrift är tydligt: nu är rätt tid.

– Se till att vara i framkant när det gäller nollutsläpp. Vänta inte på den andra vågen, för då kan ni missa affärsmöjligheter.  Allt vi vet om transporter kommer att förändras på grund av elektrifieringen, tillägger han.

Marcel anser att det ger hans företag en konkurrensfördel att vara pionjär när det gäller övergången till eldrift. Millenaar & van Schaik har djärva planer på att snabba upp elektrifieringen av sin fordonsflotta.

– Vi är engagerade i det mål som EU och våra kunder har satt upp; att minska vårt koldioxidavtryck. År 2028 kommer våra totala ägandekostnader vara bättre för eldrivna lastbilar än för diesel, avslutar Marcel.