L4951, F88 och G88
Historien bakom Titan TIPTOP/F88/G88 är mycket spännande. De här lastbilarnas betydelse för Volvo Lastvagnars historia kan inte nog betonas.
Titan TIPTOP, som skulle erövra hela världen med undantag för Amerika, var ursprungligen utvecklad för just Amerika och inte alls för resten av världen.
Historien bakom Titan
För att förstå historien bakom Titan TIPTOP/F88 måste vi gå tillbaka en bit i tiden och titta på hur Volvo marknadsfördes i mitten av 50-talet. Sverige är ett litet land och för att överleva och växa måste Volvo satsa på export. Det innebar att alla Volvoprodukter måste klara av alla typer av hårda förhållanden, vilket skulle bli en av de främsta anledningarna till att Volvolastbilarna höll så hög kvalitet i alla delar av världen, inom alla sektorer.
Det faktum att de svenska körförhållandena (med praktiskt taget obegränsade totalvikter och ett hårt klimat) var extremt tuffa bidrog också till Volvolastbilarnas höga kvalitet, särskilt i den tyngre klassen.
Framgångar i USA
I mitten av 50-talet nådde Volvobilarna omedelbara framgångar på den tidens mest krävande marknad, nämligen USA. Volvos ledning ansåg att lastbilarna skulle introduceras i Nordamerika. Målet var att Volvo skulle få in lite värdefulla dollar och bygga upp en stabilare ekonomisk grund för en framtida internationell tillväxt.
Volvolastbilar av N-typ introducerades 1958–1959. Kort därefter stod det klart för Volvos marknadsföringsstrateger att trenden i USA under den här perioden gick mot frambyggda lastbilar. På kort tid utvecklades därför ett fåtal exemplar av en prototypmodell, där åtminstone en av dem hade en kort daghytt och testades i Sverige och en hade sovhytt och fick genomgå fälttester i Nordamerika.
Nya krav
Snart förstod emellertid Volvo att de specifika marknadskraven i Nordamerika inte kunde uppfyllas av de aktuella Volvolastbilarna. Lanseringen avbröts och utvecklarna av framtidens Volvolastbilar fick börja studera de nordamerikanska kraven.
Men hur skulle man kunna använda sig av den nya frambyggda Titan-lastbilen? Svaret löd: som prototyp för framtidens europeiska fjärrtransportbilar. Ett intensivt utvecklingsarbete inleddes för att förbereda nya Titan TIPTOP för den hårda konkurrensen i Europas transportindustri, som blev mer och mer lastbilsorienterad.
Från N- till F-lastbilar
Parallellt med utvecklingen i Amerika skedde en övergång från N- till F-lastbilar i Europa. Den triggades framför allt av lagstiftningen i Tyskland, där regeringen ville främja järnvägstransporter framför lastbilstransporter. En av åtgärderna var att begränsa den tillåtna ekipagelängden och det tillåtna axeltrycket.
Introduktionen av F-lastbilen som standardfordon för europeiska internationella fjärrtransporter var ett effektivt sätt att säkerställa effektiviteten hos bra lastbilar och därigenom även möjligheten att transportera gods snabbt, säkert och till ett lågt pris.
Perfekt timing
Volvos timing med Titan TIPTOP/F88 kunde inte ha varit bättre. När den introducerades 1964–1965 fick den ett mycket positivt mottagande inom branschen. Hur kom det sig egentligen? Det berodde främst på tre saker, som var och en för sig egentligen hade räckt.
Konkurrenternas alternativ på 60-talet hade en stor svaghet: alla hade fast hytt och motorn var därför väldigt svårtillgänglig, vilket innebar stora inkomstbortfall vid service och andra stillestånd. Den effektiva tipphytten till Titan TIPTOP gav däremot till och med bättre åtkomst till huvudkomponenterna än en N-lastbil.
Superergonomisk och mycket säker
Ergonomin i nya Titan TIPTOP/F88 var unik och sovhytten erbjöd bra boendestandard för upp till två förare. Säkerheten i de krocktestade hytterna var kanske inte den mest diskuterade frågan, men den hade ändå allt större betydelse, särskilt till följd av diskussionerna som trafiksäkerhetsaktivisten Ralph Nader dragit i gång i Nordamerika.
En fjärde anledning till Titan TIPTOP/F88/G88:s framgångar var också den nya motorn, växellådan och chassikomponenterna, som delades med normalbyggda N88. De viktigaste komponenterna i det avseendet var 10-litersmotorn som var förberedd för turbokompressor och höga uteffekter tillsammans med den helsynkroniserade 8‑växlade rangeväxellådan.
En föregångare till F88
Tvåaxlade L4951 och treaxlade L4956 tillverkades bara i ett år och är nog mest av allt en föregångare till F88-serien. F88:an är så känd att det inte behövs någon närmare presentation.
Men det bör nämnas att den spelade stor roll vid introduktionen av Volvos lastbilar i länder som Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Australien. Den gjorde även en betydelsefull insats som fjärrtransportbil på längre sträckor från Europa till Mellanöstern och Asien.
Uppfyller längdbegränsningarna
1970 introducerades G88-serien som svar på lagkraven på maxlängd mellan första och sista axeln på fordonsekipage, enligt den så kallade broformeln. Lösningen innebar att lastbilen hade kortare framfjädrar, vilket påverkade förarkomforten negativt. Detta fenomen är vanligt när förändringar styrs av lagstiftning som inte tar hänsyn till transporteffektiviteten och förarnas bästa.