LV11
Utformningen av spetsnoslastbilarna blev snart accepterade och älskade av kunderna, eftersom de var både funktionella och passande för dåtidens designtrend.
När en lite tyngre version av Spetsnosen utvecklades 1940 som en efterträdare till LV79, var det naturligt att använda en befintlig design, särskilt eftersom LV79 hade exakt samma design som LV76/LV78-lastbilarna. Detta hade ersatts 1938 och 1939 av spetsnoslastbilar.
Från lätt till tung
LV11-serien blev övergången mellan de lättare Volvolastbilarna och de robustare tunga lastbilsserierna. I verkligheten var chassiet till LV11-serien mycket likt chassiet till de tyngre lastbilarna i Volvofamiljen. Drivlinan (som naturligtvis var helt Volvotillverkad) var visserligen lite omodern, men komponenterna var väl beprövade och hade använts i många år i bland annat LV8-serien. Den senare ersattes till viss del av LV11.
Trots LV11:ans något blygsamma (legala) totalvikt visar bilder från 1940-talet att den ofta användes till tunga uppdrag, som anläggningsarbete. Där utsattes chassikomponenter som ram, upphängning och axlar för stora påfrestningar. På den tiden var det vanligt med överlast.
En svensk standardlastbil.
LV11 blev standardlastbilen i Sverige. Det var inte så många som exporterades på grund av den robusta designen och den relativt höga prisbilden jämfört med de billigare och inte lika starka konkurrenterna från andra länder. Modellen uppdaterades vid två tillfällen, 1947, när LV105-serien presenterades, och något senare, när LV105 ersattes av L20-serien. Förändringarna var dock ganska små.
Den här generationens lastbilar och komponenter var så uppskattade att när den ersattes av L34-serien användes chassiet och komponenterna från L20-lastbilarna igen, mer eller mindre oförändrade, fast nu med nos, vingar och hytt med modernare design.