FM7, FM10 och FM12
Det var först våren 1998 som Volvo tog nästa steg och presenterade det förnyade tunga lastbilprogrammet för kunderna. Den nya FM-familjen, med distributions-, anläggnings- och allroundlastbilar, gjorde Volvos lastbilsprogram komplett.
Mer än en efterträdare
FM-fordonen presenterades som efterträdare till de populära, lågbyggda föregångarna F86, F7 och FL7/FL10/FL12. FM hade samma kännetecken som dessa lastbilar, bland annat lågbyggd hytt för enkel i- och urstigning samt samma eller bättre tillförlitlighet och livslängd, tack vare den välgenomtänkta konstruktionen, de stora totala utvecklingsresurserna och erfarenheten från tillverkningen av över en miljon Volvolastbilar.
Men FM var mer än bara en efterträdare till föregångarna, mycket beroende på det nära släktskapet med Volvos tunga lastbilar – i synnerhet FH.
Effektivt resursutnyttjande
Strävan efter att maximera FM-lastbilarnas effektivitet underlättades av att det parallellt utvecklades kraftfulla komponenter till flera andra Volvolastbilar, däribland lågbyggda FM, högbyggda FH, normalbyggda amerikanska VN och normalbyggda NH.
Att använda samma huvudkomponenter till flera serier är det enda sättet att garantera att resurserna räcker för att maximera andra funktioner, som tillförlitlighet, livslängd, ekonomi, säkerhet, ergonomi och miljöegenskaper.
Byggd för en mängd olika uppdrag
FM kunde ta sig an fler transportuppdrag än någon tidigare Volvolastbil. Det berodde inte bara på att den fanns med flera olika effektnivåer (från 250 till 420 hk i originalutförande), utan också på att hyttutbudet hade utökats med hytterna för de tidigare modellerna FL7, FL10 och FL12.
Med den nya Globetrotter-hytten för FM, tillsammans med daghytten och den vanliga sovhytten fanns det alltid en lämplig arbetsplats både för fjärrtransportuppdrag med dubbla förare som behövde boendeutrymme flera dagar i sträck och funktionella arbetsplatser för distributions- eller anläggningsuppdrag utan behov av övernattning.
Förarnas förstahandsval
Mångsidigheten hängde även ihop med de många chassimodellerna, och möjligheten att välja mellan två-, tre- och fyraxlade konfigurationer, manuella och automatiska växellådor och liknande.
FM gick hem på många håll och blev lika populär bland transportbolagen och förarna som Volvos tidigare tunga lastbilar med låg hytt, såsom F86 och F7.