Lastvagnar

Tomas Thuresson
2024-01-23
Teknologi och innovation Bränsleeffektivitet Säkerhet Förare
Author
Tomas Thuresson
Commercialization Manager New Offer

Därför tillåter EU längre lastbilshytter – och varför detta är viktigt för din verksamhet

Bättre bränsleeffektivitet, aerodynamik och förarkomfort. Det var de främsta orsakerna bakom beslutet att tillåta längre lastbilshytter på europeiska vägar. Reglerna är i linje med EU:s klimatmål och kan få stor betydelse för transportbranschen.

 

Lastbilsdesignen i Europa har i flera årtionden varit i det närmaste oförändrad, med kortnosade lastbilar i syfte att maximera lastens längd. Dessa kortnosade lastbilar, som är frambyggda och har hytten över motorn (cab-over engine), dominerar marknaden eftersom europeisk lagstiftning begränsar fordonets fulla längd, inklusive släpvagn och dragbil. I USA däremot gäller längdbegränsningarna endast släpvagnen, vilket är förklaringen till att långnosade lastbilar dominerar på de amerikanska vägarna.

 

År 2020 infördes dock vissa förändringar i den europeiska lagstiftningen, vilket innebär att även lite mer långnosade lastbilar nu är tillåtna i Europa. Detta öppnar för designförändringar som kan göra lastbilarna mer aerodynamiska, säkrare och bekvämare.

 

– Vi välkomnar den här lagstiftningen eftersom vi nu kan designa hytter som är ännu mer energieffektiva, och det gynnar både kunderna och miljön, säger Tomas Thuresson, Commercialization Manager New Offer på Volvo Lastvagnar.

Så gynnas miljön och lastbilsindustrin

Enligt den nya lagstiftningen får lastbilstillverkarna förlänga lastbilshytterna utan att behöva kompromissa med lastutrymmet *. Den nya förbättrade designen ger bättre aerodynamik, vilket innebär att bränsleförbrukningen beräknas minska. Det är positivt för både miljön och åkeriers och transportföretags driftkostnader. Lägre bränsleförbrukning innebär lägre koldioxidutsläpp, vilket är helt i linje med EU:s klimatmål.

 

Dr Phil Martin ansvarar för transportsäkerhet i TRL, en icke-vinstdrivande konsultverksamhet. Han var starkt involverad i den forskning som resulterade i ändringarna av den europeiska lagstiftningen:

 

– Initialt var det förbättringarna av lastbilarnas aerodynamik och EU:s agenda för att fasa ut fossila bränslen som drev på behovet av ett uppdaterat regelverk. Men det var samtidigt viktigt att säkerställa att hyttlängdsavvikelserna inte skulle orsaka mer skada än nytta för oskyddade trafikanter som fotgängare och cyklister. Och det utvecklade sig faktiskt till en möjlighet för oss att tillverka lastbilar som erbjöd ökad säkerhet för oskyddade trafikanter, säger han.

Den nya lagstiftningen öppnar för designförändringar som kan göra lastbilarna mer aerodynamiska, säkrare och bekvämare.

Därför är sikten bättre i längre hytter

Även om det från början handlade om att uppnå bättre aerodynamik, har förbättrad direkt sikt blivit ytterligare en fördel med den nya hyttdesignen. Den längre hyttnosen gör det enklare för föraren att se fotgängare som rör sig runt fronten, eftersom de befinner sig lite längre bort.

 

Hur påverkar den nya hyttdesignen förarna?

I tillägg kan lagstiftningen i vissa fall förbättra förarkomforten, eftersom åkerier och transportföretag kanske har möjlighet att välja en rymligare hyttlayout. Detta kan i sin tur förbättra arbetsvillkoren och bidra till ökad trivsel för förarna.

 

– Kort sagt skulle jag säga att åkerier och transportföretag har goda möjligheter att bli förstahandsvalet för både kunder och medarbetare. Genom att välja lastbilar med förbättrad hyttdesign kan de erbjuda säkrare och mer miljövänliga fordon och bättre arbetsförhållanden. Driftkostnaderna kommer sannolikt också att sjunka tack vare lägre bränsleförbrukning, särskilt för fjärrtransporter, och möjligen kommer även försäkringspremierna att bli bättre eftersom antalet incidenter minskar, säger dr Phil Martin. 

DIREKTIVET OM MÅTT OCH VIKT

De gemensamma reglerna för tunga fordon i EU återfinns i Rådets direktiv 96/53/EG, i folkmun kallat direktivet om mått och vikt. Direktivet har därefter ändrats genom direktiv (EU) 2015/719SVbeslut (EU) 2019/984SV och förordning (EU) 2019/1242SV.

 

Ändringarna innebär att fordon eller fordonskombinationer får överskrida de angivna maxlängderna ”under förutsättning att deras förarhytt ger bättre aerodynamisk prestanda, energieffektivitet och säkerhetsprestanda”

HISTORISK TIDSLINJE

1985: EU presenterar det första direktivet om vikt och mått för nyttofordon, vilket syftar till att harmonisera bestämmelserna i medlemsstaterna.
1996: EU antar ett direktiv som fastställer de högsta tillåtna dimensionerna för vissa kategorier av nyttofordon.
2015: EU presenterar ett direktiv om mått och vikt för lastbilar som används inom internationella transporter, med syfte att ytterligare harmonisera regelverket och säkerställa lika villkor i medlemsländerna.
2020: EU implementerar ny lagstiftning som tillåter förlängda lastbilshytter och där tonvikten ligger på bränsleeffektivitet, förarkomfort och säkerhet.

Här kan du läsa mer om kommande lagstiftning som påverkar lastbilsföretagen:

EU:s nya förordning om allmän fordonssäkerhet (GSR). Du kan också läsa mer om aerodynamikens betydelse och dess effekter på bränsleförbrukningen. Om du vill veta mer om våra rymliga hyttalternativ kan du titta på den här videon.

 

 

* Lagstiftningen innehåller ingen exakt längdbegränsning utan hänvisar i stället till en tredimensionell ritning i lagtexten – Tredimensionellt utrymme för hytt.