Bättre bränsleeffektivitet, aerodynamik och förarkomfort. Det var de främsta orsakerna bakom beslutet att tillåta längre lastbilshytter på europeiska vägar. Reglerna är i linje med EU:s klimatmål och kan få stor betydelse för transportbranschen.
Lastbilsdesignen i Europa har i flera årtionden varit i det närmaste oförändrad, med kortnosade lastbilar i syfte att maximera lastens längd. Dessa kortnosade lastbilar, som är frambyggda och har hytten över motorn (cab-over engine), dominerar marknaden eftersom europeisk lagstiftning begränsar fordonets fulla längd, inklusive släpvagn och dragbil. I USA däremot gäller längdbegränsningarna endast släpvagnen, vilket är förklaringen till att långnosade lastbilar dominerar på de amerikanska vägarna.
År 2020 infördes dock vissa förändringar i den europeiska lagstiftningen, vilket innebär att även lite mer långnosade lastbilar nu är tillåtna i Europa. Detta öppnar för designförändringar som kan göra lastbilarna mer aerodynamiska, säkrare och bekvämare.
– Vi välkomnar den här lagstiftningen eftersom vi nu kan designa hytter som är ännu mer energieffektiva, och det gynnar både kunderna och miljön, säger Tomas Thuresson, Commercialization Manager New Offer på Volvo Lastvagnar.