Lastvagnar

Hur uppkoppling och AI ökar lastbilens tillgänglighet

Robert Valton Elke Decaluwé
2024-07-10
Teknologi och innovation Tillgänglighet
Authors
Robert Valton
Director Data, Analytics & AI
Elke Decaluwé
VP Technical Dealer Support

Moderna lastbilar genererar enorma mängder data varje minut de är i drift. Men hur används dessa uppgifter? Hur kan det gynna åkerier och transportföretag? Och vad betyder det för transportens framtid?

Idag är en typisk tung lastbil utrustad med över 100 sensorer. En smartphone, som jämförelse, har tio. Varje minut kommer den att skicka runt 20 gigabyte data, vilket motsvarar att streama 1 800 timmar musik på Spotify. Under samma minut kommer den att rapportera lastbilens position 60 000 gånger, samtidigt som den tar emot över 600 000 olika mätvärden och tre miljoner loggmeddelanden.

Multiplicera nu den ena minuten med antalet minuter i en lastbils operativa liv, och mängden data som genereras blir ofattbart enorm. Ändå, långt ifrån att drunkna i all denna data, begär dataforskarna som arbetar i branschen ännu mer.  

– Ju mer data, desto bättre. Med vår datavetenskapliga kompetens och de avancerade analytiska metoder och verktyg vi har till vårt förfogande är enorma mängder data inget problem – det är en möjlighet. Det gör det möjligt för oss att få ännu djupare insikter om lastbilens beteende och bättre förstå hur det fungerar för att optimera transporten och supporten till våra kunder, förklarar Robert Valton, Head of Data, Analytics & AI, Volvokoncernern.

 

Utvecklingen av uppkopplade lastbilar

I början av 1990-talet lanserades de första uppkopplade lastbilarna och antalet uppkopplade fordon har haft en linjär tillväxt sedan dess. Mängden data som genereras har växt exponentiellt under de senaste 30 åren, men utmaningen har varit att hitta sätt att använda denna data för att skapa värde för åkerier och transportföretag.

– Historien om hur vi använder data från lastbilar kan ses i fyra faser. Först var vi reaktiva och tittade på data för att fastställa: Vad hände? Sedan, med uppkoppling, började vi titta på data mer i realtid och fastställa: Vad händer? Under de senaste åren har vi tagit itu med vad som kommer att hända och vidtagit åtgärder för att förhindra det – realtidsövervakning är ett bra exempel. Nu går vi ännu längre och använder data och AI som en kristallkula för att avgöra vad vi skulle vilja hända för att på bästa sätt stödja våra kunder, säger Robert.

Data från lastbilen kan användas för att förutsäga och förhindra haverier och i förlängningen öka tillgängligheten.

Hur man använder lastbilens data för att förhindra oplanerade stopp

Uppkoppling är kärnan i förebyggande underhåll – konceptet att förutsäga och förhindra haverier innan de inträffar.

Genom att analysera de stora mängder data som kan extraheras från fordon, och tillämpa maskininlärning, är det möjligt att identifiera vanliga mönster och kombinationer av faktorer som leder till ett specifikt fel. Detta kan sedan användas för att skapa modeller för att förutsäga och förhindra liknande fel i andra fordon.

– Vi skickar en varning till den ansvariga återförsäljaren så att de kan schemalägga en lämplig tid för kunden att besöka och diagnostisera problemet innan det resulterar i ett oplanerat stopp. För kunder innebär detta ökad drifttid och undvikande av alla kostnader förknippade med ett haveri, såsom inkomstbortfall och skada på företagets rykte, säger Elke Decaluwé, Vice President, Technical Dealer Support, Volvo Lastvagnar.

Idag samlar Elke och hennes kollegor in data från en flotta på nästan 85 000 lastbilar som körs över hela Europa. Deras arbete har förändrats dramatiskt under de senaste åren med nya framsteg inom anslutningsmöjligheter och dataanalys.

 

När de startade 2016 övervakade de en flotta på bara 600 lastbilar, för en komponent – ​​batteriet – och det tog en hel dag att genomföra en kontroll. Nu övervakas 11 olika komponenter och en kontroll kan genomföras var åttonde minut. Cirka 4 000 larm skickas ut varje månad, varav cirka 77 % förhindrar ett oplanerat stopp. 

Men eftersom utvecklingstakten inte saktar ner behöver datamodellerna och algoritmerna kontinuerligt förfinas och förbättras.

– Lastbilar är inte statiska och utvecklas ständigt, så data utvecklas också. Om vi ​​missar ett haveri, eller om en varning inte fungerar, så är det en utlösande faktor för att ta en närmare titt och se om våra modeller behöver justeras, säger Elke.

Med AI kan vi göra ännu mer av analysen ombord på själva lastbilen... Det skulle nästan vara som en kognitiv och självläkande lastbil.

Vad är framtiden för uppkoppling och uppkopplade lastbilar?

Utvecklingen av AI har potential att göra de nuvarande modellerna ännu mer exakta och heltäckande. Eftersom AI har kapacitet att analysera mycket större mängder data, kan den identifiera tidigare osynliga och okända mönster och kopplingar mellan datapunkter.

– Traditionellt med dataanalys tar du ett hypotesdrivet tillvägagångssätt där du väljer de parametrar du tror är relevanta. Med ett AI-drivet tillvägagångssätt tittar du på all tillgänglig data från lastbilen, oavsett om du tycker att det är relevant. Vi kan även blanda in andra datakällor, såsom väder och transportförhållanden. Vi kan skapa modeller som är ännu mer exakta och kan se längre fram, förklarar Robert.

AI kan också bana väg för smarta lastbilar – fordon som effektivt kan diagnostisera och reparera sig själva.

– Idag skickar vi information från lastbilen till ett data-center. Men med AI skulle vi kunna genomföra mer av analysen ombord på själva lastbilen. Om det stötte på ett problem kör det automatiskt diagnostiken och löser problemet via mjukvaruändringar. Det skulle nästan vara som en kognitiv och självläkande lastbil som kan optimera tillgängligheten och möjliggöra fler transporter med mindre klimatpåverkan.