Lastvagnar

man-fuel-station-Volvo-FH-Aero-2048x1045.jpg

Snabb tillväxt av publika laddstationer för eldrivna lastbilar

2024-06-17
Teknologi och innovation Elektromobilitet Alternativa bränslen

Antalet publika laddstationer som är speciellt utformade för tunga lastbilar växer snabbt under de kommande åren. I kombination med ökad laddeffekt kommer detta att göra det enklare för fler åkerier och transportföretag att gå över till eldrift.

Hittills har bristen på publika laddstationer tvingat ägare av eldrivna lastbilar att i huvudsak förlita sig på övernattningsladdning i sina egna depåer. Detta har motverkat flexibiliteten för fordonen och begränsat potentialen för eldrivna transporter.

 

Det börjar dock ske förändringar. Idag är regioner som Skandinavien, Centraleuropa och Benelux på god väg mot att utveckla stora sammanhållna nätverk med laddstationer som kommer att möjliggöra full drift av elektriska lastbilar längs alla större vägar och motorvägar. Och enligt Dr Patrick Plötz tyder branschtrender på att denna expansion kommer bara att fortsätta.  
 

– Den publika laddinfrastrukturen för batterielektriska lastbilar utvecklas mycket snabbt för tillfället, säger Dr. Patrick Plötz, koordinator för affärsenheten energiekonomi, Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI i Karlsruhe, Tyskland.
 

– Flera branschaktörer bygger publika laddstationer över hela Europa. Det är ännu inte ett tillräckligt nätverk, men vi ser en väldigt snabb utveckling och snart kommer vi att se publika laddstationer öppna varje vecka.

Infrastrukturen för laddning av batterielektriska lastbilar utvecklas mycket snabbt. Snart kommer vi att se publika laddstationer öppna varje vecka.

Dr Patrick Plötz har ägnat över ett decennium åt att forska om elektrifiering av transporter och är involverad i flertalet forskningsprojekt.
 

Han har även varit med och utformat den nödvändiga publika laddinfrastrukturen för batterielektriska lastbilar i Tyskland och i Europa. Han tror att nya statliga regleringar i kombination med ökade investeringar från både offentlig och privat sektor kommer att påskynda utbyggnaden av publika laddnät de närmaste åren.

 

– Å ena sidan ser vi en hög aktivitet från statligt håll, såsom EU-förordningen om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel. Å andra sidan ser vi ett stort engagemang inom branschen, där till exempel oljebolag inser att diesel inte kommer att vara en långsiktig lösning och därför satsar på laddinfrastruktur för lastbilar istället.
 

– Dessutom finns ett samarbete mellan de tre största lastbilstillverkarna i Europa, som planerar att bygga 1 700 laddstationer fram till 2027. Ett joint venture, Milence, startades av Volvokoncernen, Daimler Truck och Tratonkoncernen. Alla dessa initiativ sammantaget bidrar till ett kraftfullt momentum för att utöka de publika laddningsnäten.

För att möta nya EU-förordningar måste medlemsländerna bygga upp till 3 000 publika laddstationer avsedda enbart för lastbilar över hela Europa senast 2030.

Nya regler införs för att öka antalet laddstationer för eldrivna lastbilar

Den mest omfattande förordningen som nyligen trätt i kraft är EU:s regelverk om infrastruktur för alternativa bränslen (AFIR), som täcker flera olika bränsletyper och fordon.
 

För tunga elektriska lastbilar är det ett krav att laddningsstationer för tunga fordon ska sättas in var 60:e km längs TEN-T kärnnätet och var 100:e km på TEN-T övergripande nätverk till 2030. (Det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) täcker de mest kritiska transportförbindelserna mellan EU:s storstäder och ekonomiska knutpunkter).
 

– För att nå dessa mål måste de europeiska medlemsländerna bygga upp till 3 000 publika laddstationer enbart för lastbilar fram till 2030, med en sammanlagd laddkapacitet på minst åtta gigawatt. Det är en ambitiös plan, men jag anser att den är genomförbar. Jag förväntar mig att de flesta länder kommer nära målen, och vissa kan till och med överträffa dem, säger Patrick.

Ny laddstation för tung trafik invigs i Stockholm i mars 2024. Joachim Nordin, VD Skellefteå Kraft, Karin Eriksson, VD OKQ8, Romina Pourmokhtari, Sveriges klimat- och miljöminister och Stefan Strand, VD Volvo Lastvagnar Sverige.

Volvo Lastvagnar, OKQ8 och Skellefteå Kraft bygger laddstationer för tung trafik i Sverige

I Sverige ökar antalet eldrivna lastbilar på vägarna varje dag, allt fler kunder väljer att satsa på eldrivna tunga transporter. Volvo Lastvagnar Sverige, OKQ8 och Skellefteå Kraft har gemensamt sökt och fått medel från Energimyndigheten för att etablera ett av Sveriges största sammanhållna nätverk av publika laddstationer för tung trafik och underlätta transporter inom och mellan regioner. I dagsläget omfattar satsningen drygt 40 platser, uppdelat mellan Volvo Lastvagnars återförsäljare och OKQ8:s anläggningar.
 

Utvecklingen av laddinfrastrukturen i USA

Även i USA pågår det mycket. Biden-administrationen har nyligen presenterat sin National Zero-Emission Freight Corridor Strategy, som syftar till att skapa ett utsläppsfritt transportnätverk senast 2040. Publika laddnätverk för godstransporter är en central del av strategin.

Ett annat betydelsefullt initiativ är den nybildade koalitionen Powering America's Commercial Transportation (PACT), som samlar ledande företag inom transport och energi för att utveckla laddinfrastruktur för tunga och medeltunga elektriska lastbilar i hela USA.
 

Vad är megawattladdning och hur kan det påskynda övergången till elektriska lastbilar?

För närvarande använder lastbilar oftast Combined Charging Systems (CCS), som erbjuder en laddningseffekt mellan 50-400 kW.

Megawatt Charging Systems (MCS) kommer dock att kunna leverera cirka 1 000 kW, vilket ger en eldriven fjärrlastbil 300-400 km extra räckvidd på bara 30-45 minuter.

Genom att kraftigt förkorta laddningstiden kommer MCS att göra det möjligt för elektriska lastbilar att ta sig an fler uppdrag, vilket underlättar övergången till elektrifiering för fler företag.

 

När kan vi förvänta oss MCS-laddning?

Tekniken har redan testats, och det sista steget innan kommersialisering är att fastställa tekniska standarder, vilket förväntas vara klart i slutet av 2024 eller början av 2025. Dr. Patrick Plötz tror att de första publika MCS-laddstationerna kommer att öppna kort därpå.


– Jag tror att vi inom fem år kommer att se laddstationer med både CCS- och MCS-laddning. I början kommer CCS-laddare att vara vanligast eftersom de är mer lättillgängliga och snabbare att rulla ut, medan MCS-laddare gradvis kommer att läggas till.

Även om MCS-laddning förväntas bli en betydande förändring för transporter med hög energiförbrukning, bör det nuvarande CCS-nätverket vara tillräckligt för många transportörer.

– Alla eldrivna lastbilar behöver inte megawattladdning. De flesta lastbilar klarar sig med mindre än 350 kW, beroende på de dagliga körsträckorna.  Om vi antar att man fortsätter att ladda under förarnas obligatoriska 45-minuters raster var 4,5:e timme, är det främst fjärrlastbilar som behöver högre laddningskraft. Då räcker det med cirka 750 kW för en fullständig laddning, förklarar Patrick.

Typer av laddning för elfordon:

  •  Typ 2 AC-laddning: Med en typisk utgång på cirka 22 kW är detta endast lämpligt för personbilar och otillräckligt för tunga och medeltunga lastbilar.

  •  CCS (Combined Charging System): Kraftfull, snabb laddning, med utgång mellan 50 och 400 kW. En 50 kW CCS-laddare kan ladda ett 300 kWh batteri i en lastbil på cirka sex timmar, vilket gör den lämplig för laddning över natten. En 350 kW CCS-laddare kan ladda samma lastbil på 60-90 minuter.

  •  MCS (Megawatt Charging System): Fortfarande under utveckling men förväntas börja kommersialiseras i slutet av 2024, början av 2025. Tekniken är designad för att erbjuda upp till 3,75 megawatt och utvecklas för väg-, sjö- och flygtransporter. För laddbilar kommer MCS-laddstationer med största sannolikhet att leverera 750-1000 kW utgång, vilket räcker för att ladda de flesta eldrivna fjärrlastbilar helt inom 45 minuter. 

Publik laddning med Volvo - läs mer om Volvo Open Charge