Lastvagnar

Text och foto: Trenkle Jannicke
2023-06-21
Förare
Author
Text och foto: Trenkle Jannicke

En dag för kvinnor i transportbranschen

Ett fyrtiotal kunder anlände till Volvo Trucks Experience Center denna sommardag. I sig inget ovanligt, förutom att gruppen enbart bestod av kvinnor. Våra återförsäljare hade bjudit in åkeriägare, transportledare och förare för att ta del av Volvo Lastvagnars nyheter, nätverka och utbyta erfarenheter. Här fanns möjlighet att diskutera hur det är att vara kvinna i en mansdominerad bransch, och hur man ska gå tillväga för att jämna ut obalansen.

Transportbranschen, liksom vilka som arbetar i den, har förändrats rejält de senaste 10-15 åren. Dels har teknikskiftet inneburit nya möjligheter och utvecklade yrkesroller, och dels märks en tydlig trend där allt fler kvinnor söker sig till branschens utbildningar och yrken. Men trots den stadiga ökningen utgör kvinnorna bara drygt 20 procent av de anställda. För att klara utmaningarna med förarbristen i Sverige behövs det i princip lika många kvinnliga lastbilsförare som det finns manliga förare.

– På Volvo Lastvagnar arbetar vi mycket med att hjälpa våra kunder att bli framgångsrika. Bristen på kompetent personal är kännbar för många av dem, och därför är det oerhört viktigt att fler kvinnor får upp ögonen för möjligheterna inom transportbranschen. Genom att arrangera ett event för kvinnor som redan är etablerade i branschen, skapar vi ett unikt tillfälle för våra kunder att nätverka och utbyta tankar kring hur man kan locka fler kvinnor till transportyrkena, berättade Lisa Jensäter, ansvarig för marknadsföring vid Volvo Lastvagnar Marknad Sverige. 

Det är oerhört viktigt att fler kvinnor får upp ögonen för möjligheterna inom transportbranschen.

Uppskattad provkörning

Som besökare på Volvo Trucks Experience Center finns det mycket att se och göra. Självklart får man lära sig mer om Volvos alla lösningar för olika typer av transportuppdrag. Denna dagen ingick också ett besök till fabriken i Tuve, där 140 lastbilar om dygnet rullar av banan. Men, allra mest uppskattat brukar provkörningen av Volvos senaste lastbilsprogram vara – vilket även var fallet denna dag. Nere vid provkörningsbanan stod 16 olika lastbilar uppradade, allt ifrån små och stora ellastbilar till lastbilar som drivs med flytande gas. Även mer traditionella diesellastbilar med olika bränslebesparande konfigurationer fanns att provköra för den nyfikne.

Elin Anthav och hennes kollega Frida Strömqvist väntade ivrigt på att få provköra en ellastbil. Både Elin och Frida arbetar som transportledare för åkeriet Mantum, där Elin jobbar med anläggningsidan och Frida med distribution. På åkeriet, som har 130 lastbilar och drygt 200 anställda, har man sett en förändring i jobbansökningarna de senaste åren. Elin Anthav berättade:


– Nästan hälften av de som söker jobb hos oss nuförtiden är kvinnor, vilket är jättekul. Vi har jobbat aktivt med att få in fler tjejer, så vi är nog cirka 30 procent kvinnor på Mantum nu, om man ser till hela företaget. 

Elin Anthav och kollegan Frida Strömqvist arbetar som transportledare för åkeriet Mantum. På företaget är 30 procent av de anställda kvinnor.

Lugnare stämning

Jessica Nyberg, som också gärna ville testa en ellastbil, kör en ”vanlig” Volvo FH lastväxlare till vardags. Hon äger och driver det egna åkeriet Pink Lady Transport i Väse i Värmland. Även Jessica menade att det är viktigt att fler kvinnor söker sig till transportbranschen.

– Av 32 elever som läste Transportprogrammet på gymnasiet var vi fem tjejer i min klass. Inte jättemånga, om man tänker att nuförtiden kan det vara hälften tjejer på utbildningarna. Det är bra att blanda upp det lite mer, för det blir lugnare och en bättre stämning när tjejer är med. Det tycker även de flesta killar som jag träffar på i jobbet.  

Jessica Nyberg driver ett eget åkeri - Pink Lady. Hon satte sig bakom ratten för att testa en tung eldriven Volvo FH.

Populära ellastbilar

Volvo Lastvagnar är marknadsledare på tunga elektriska lastbilar både i Europa och Nordamerika. Att de olika ellastbilarna på provkörningsbanan var populära märktes tydligt. Helena Barany, som är vd för Halmstads Delivery AB, var särskilt intresserad av att lära sig mer om dem, och elektromobilitet i allmänhet, under dagen.

– Att jobba med hållbara transporter är viktigt för oss, och vi kör så mycket som möjligt på HVO för att minska våra utsläpp. Just nu har vi bara dieselbilar, 20 tunga lastbilar och 13 lätta bilar, men jag är här i dag bland annat för att få reda på mer om hur tankarna går i branschen kring hållbarhet och vad man ska satsa på. Utvecklingen går oerhört fort nu, särskilt när det gäller ellastbilar, så jag är nyfiken på att få veta mer, och om det kan vara en lösning för oss i framtiden, berättade Helena Barany.

Hos Halmstads Delivery AB är cirka 10 procent av de anställda kvinnor, en siffra som Helena gärna hade ökat på. Dock menar hon att just distribution, som är åkeriets huvudsakliga uppdrag, förmodligen är ett av de tyngsta förarjobben nuförtiden. Även om moderna lastbilar är extremt lättkörda, kan lastning och lossning av tunga och otympliga varuburar fortfarande vara rätt krävande fysiskt.

– Men jag vill verkligen rekommendera distributionskörning, det är ett väldigt socialt yrke eftersom det blir mycket interaktion och möten med människor under dagarna, sa Helena.

Helena Barany, vd för Halmstads Delivery AB, passade på att lära sig mer om eldrivna lastbilar och elektromobilitet.

Hemlig gästföreläsare

Dagen på Volvo Trucks Experience Center började lida mot sitt slut. Men innan bussen rullade ut från området var det dags för en överaskning – en inspirationsföreläsning med den ”hemliga” gästen Tina Thörner, Sveriges mest framgångrika kartläsare i rally med tre VM-guldmedaljer på sitt CV. Är det någon som vet hur det är att vara kvinna i en mansdominerad bransch så är det Tina Thörner, vars 30-åriga rallykarriär tillbringats fastspänd i högerstolen i livsfarlig rallyfart – omgiven av 99,9 procent män. 

Lästips