Lastvagnar

Sverige

×

Mjölk och diesel – värdefulla droppar

| 5 minuters läsning
Hedestigs Frakt i Lycksele kan konsten att förvalta varje droppe – oavsett om den kommer från en mjölko eller dieselpump. Föraren Magdalena Tenghall kör tanktransporter på Lapplands slingriga och oändliga vintervägar. Trots backig terräng och tunga transporter i snö och på halt underlag snittar hennes mjölkbil 2,6 liter per mil. Framgångsreceptet? Volvo FH med I-Save!

Klockan har just passerat fem på morgonen och en klarvaken Magdalena sitter i strumplästen bakom ratten och kör i mörkret längs Umeälven. Hon är på väg mot sitt första stopp för dagen hos en lantbrukare i Vindelgransele, drygt åtta mil norr om hemorten Lycksele.

– Jag tycker om mjölkkörningen för att det är vackra vyer och landskap. Det blir en frihetskänsla i arbetet. Och träffa djuren så klart. Och alla trevliga bönder. Och att få bidra till livsmedelsproduktionen. Det är ju en råvara som förvaltas och blir så många fler produkter än bara mjölk, berättar Magdalena.

Hon åker från gård till gård och pumpar komjölk hos lokala bönder i Västerbottens inland och en vanlig arbetsdag levereras ungefär 18 kubikliter åt Sveriges nordligaste merjeri – Norrmejerier. Varannan dag töms mjölken i Umeå och varannan dag i Burträsk, där mjölken förädlas till den välkända och unika Västerbottensosten som producerats sedan 1872.

Mjölkbilen som Magdalena kör, en Volvo FH 460 8x4 med I-Save, rullar i snitt 70 mil varje dag om året i Lappmarkens vackra men krävande natur.

Det är väldigt kuperad terräng och dåliga vägar.

–  Vi har ju en del blandad körning i våra linjer. Det är både större asfalterade landsvägar och mindre grusvägar. Det är mycket upp och ner och väglaget kan vara väldigt halt. Men kor tar ju ingen ledighet eller semester, de funderar inte på vilken dag i veckan det är, så vi måste fram i varje fall.

Magdalena sadlade om från kontorist till lastbilschaufför för knappt tre år sedan och har redan hunnit bli en skicklig och bränsleeffektiv förare. Fastän sträckorna är kuperade med mycket snö och ibland oplogade småvägar ligger hennes 32-tons tridembil på en snittförbrukning runt 2,6 liter per mil.

–  Jag har märkt att det spelar egentligen ingen större roll om jag är tom på last eller om jag är fullastad. Det händer inte så mycket med förbrukningen. Nu på vintern är det tuffa vägförhållanden, men det ska bli jätteintressant att se vad som händer med bränsleåtgången när det är sommarföre.

Jag kör nog mer med tummen än vad jag kör med högerfoten.

För Magdalena är framgångsreceptet för bränslesnål körning enkelt, det handlar framförallt om att välja rätt lastbil, sänka farten och utnyttja farthållaren.

– Jag kör nog mer med tummen än vad jag kör med högerfoten eftersom justeringar och knappar sitter på ratten. Använd systemen som finns, och lita på dom. De är ju framtagna av en anledning.

Volvo FH med I-Save är som mest effektiv vid ett varvtal på 1000-1100. Det är också då motorn sparar mest diesel och AdBlue. Ola Hedestig, vd på Hedestigs Frakt, är imponerad av lastbilen och har märkt att den levererar ett högt vridmoment på låga varv, bullrar mindre och är mjuk i växlingarna. Men den är främst väldigt enkel att köra bränsleeffektivt.

– Volvos nya generation är ju otroligt bekväm att köra. Den är mycket bekvämare än en personbil. Den är lättkörd och man är utvilad efter en dag i hytten. Bränsleförbrukningen och bränsleekonomin är outstanding, säger Ola nöjt.

Kostnaden för diesel är rekordhög och just idag slår bränslepumpens räkneverk i taket när literpriset är uppe och vänder på över 28 kronor. Det är oroande och extra smärtsamt för åkare när en stor del av utgifterna läggs på att fylla bränsletankarna. Att kunna spara på varje droppe diesel är helt avgörande för åkeriets ekonomi och resultat.

– Bränslekostnaden för ett åkeri idag är jätteviktigt att ha koll på. Den står för minst en fjärdedel av företagets totala kostnader. Då gäller det att man har driftsäkra bilar som är ekonomiskt rätt, konstaterar Ola Hedestig.

Volvo FH med I-Save är nog den mest effektiva lastbil du kan ha i dagens läge. Den är otroligt lättkörd och billig i drift.

Trots den tuffa situationen med extrema bränslepriser är Ola entusiastisk och positiv när han berättar om åkeriets blomstrande verksamhet och hur den utvecklas. Ända sedan hans far grundade företaget som ett enbilsåkeri för nästan femtio år sedan har de haft fokus på miljön och bränslesnål körning. På den tiden betalade Olas pappa runt en krona litern för dieseln. Idag ser det som bekant annorlunda ut. Ola betonar vikten av att våga testa nya transportlösningar och bränslealternativ.

– Här uppe i Lappland har vi nästan bara diesel som enda bränslealternativ. Därför är I-Save ett stort steg i rätt riktning så att vi får dieselbilar som går billigt, avslutar Ola.

 

Fakta om lastbilen

  • Årsmodell: 2021
  • Motor: D13TC (Turbo Compound) med 460 hk (2 600 Nm)
  • Axelkonfiguration: 8x4 tridem
  • Utsläppssteg: STEP-D
  • Växellåda: AT2812F I-Shift
  • Påbyggnation: Mjölktank i rostfritt stål från VM Tarm
  • Styrning: Volvo Dynamic Steering


Detta är Volvo FH med I-Save

Volvo FH med I-Save är optimerad för tung fjärrtransport, höga miltal och hög hastighet. I-Save erbjuds som 460 och 500 hk och är en unik drivlinekombination bestående av Volvo D13 med Turbo Compound-teknologi och Bränslepaket Fjärrtransport. Med I-Save kan bränslekostnader minskas med upp till tio procent*. Det möjliggörs av ett högre vridmoment i kombination med en optimerad utväxling som gör att lastbilen kan ligga kvar på högsta växeln under en längre tid.
* Jämfört med D13K eSCR Euro 6 step C för fjärrkörning.

En dag i mjölkbilen

Häng med Magdalena på en händelserik arbetsdag när hon åker från gård till gård och pumpar mjölk hos lantbrukare i Västerbottens inland. Och hör henne berätta om sin passion för chaufförsyrket.