Volvo Lastvagnar

Sverige

×

”Utan hållbara transporter i framtiden har vi ingen framtid”

| 4 minuters läsning | 4 minuters läsning
Det är tydligt att Gunvor Munck, vd för Smålands Logistik, ett av sju bolag i familjeägda Börjeskoncernen, verkligen brinner för miljöfrågan. Företaget investerar stort i en klimatsmartare fordonsflotta, och har nyligen lagt en order på hela 40 Volvo FH med I-Save.

– Vi gör det bästa vi bara kan för att vara så klimatneutrala som möjligt. Det är det som gör att vi nu investerar i Volvos nya lastbilar som har fokus på mindre utsläpp. Vi tar ansvar för vår del, och satsar enbart på det som har den minsta påverkan, alltså minsta CO2-utsläpp och utsläpp överhuvudtaget, säger Gunvor Munck. 

Börjeskoncernen har arbetat med miljöfrågor ända sedan mitten av 80-talet, och Gunvor Munck menar att de sista åren har varit särskilt spännande för de som följer utvecklingen. 

Gunvor Munck är VD för Börjeskoncernen.

– Hållbarhet, klimatfrågan, miljöfrågan – det finns många namn på samma tema, men det är en av våra viktigaste långsiktiga strategier. Självklart måste vi ha lönsamhet, men lönsamhet, ekonomi och miljö går i regel hand i hand, säger Gunvor som berättar att de fått väldigt goda resultat med de tiotal I-Save-lastbilar som hittills levererats.

En förare som fått köra de nya lastbilarna är Per Mörfelt, anställd på Smålands Logistik. Per är en verklig veteran i branschen, och har kört lastbil i 38 år. 

– Innan hade jag en Volvo FH från 2014, och man tänkte ju att den var jättebra. Men den här är faktiskt ännu bättre! Volvo har alltid legat långt fram, ända sedan slutet av 70-talet. När konkurrenterna börjar komma ikapp Volvo, då hittar Volvo på något ännu bättre, så de ligger alltid före. 

Den nya motorn med Turbo Compound-teknik har imponerat på Per, som menar att förutom att bilen drar mindre bränsle så är den också bekvämare att köra.

– Växellådan jobbar helt ljudlöst och man upplever inte att det är några steg, utan det enda man märker är att varvräknaren minskar. Det känns underbart, det är inget påfrestande längre att köra lastbil. Vridmomentet är imponerande, hur den orkar till och med under 1000 varv. Hade jag inte haft det vridmomentet som I-Save ger då hade jag fått växla fler gånger och då stiger bränsleförbrukningen med flera liter per mil, säger Per Mörfelt. 

De 40 nya Volvolastbilarna med I-Save är en viktig del av miljöstrategin, men koncernen satsar också på utbildning av personal för att främja ett mer miljövänligt körsätt. 

– Utbildning av vår personal pågår ständigt. Vi får också jättemycket tips av vår återförsäljare Finnvedens Lastvagnar och vi blir coachade av Volvo. Förarna är väldigt intresserade och på hugget, så det här är ett mervärde för de flesta chaufförerna, liksom för företaget. För att kunna nå det bästa möjliga resultat vad gäller miljöansvar så måste vi ha rätt instrument. Vi måste ha de bästa bilarna som finns på marknaden och vi måste också ha välutbildad personal som har intresse och vilja att skapa ett klimatsmart företag, säger Gunvor Munck och avslutar:

– Utan hållbara transporter i framtiden har vi ingen framtid.

Fakta Börjeskoncernen

Familjeägda Börjeskoncernen består av sju olika företag, där Smålands Logistik är ett av dem. Koncernen omsätter ungefär 600 miljoner per år och har drygt 550 anställda samt en flotta om strax över 250 ekipage. Flera av Börjeskoncernens bolag ingår i DB Schenkers globala nätverk och har en stor bredd, allt från distribution, fjärrtransporter i egna bilar till flistransporter och lagerhantering.

Fakta I-Save

I-Save erbjuds som 460 och 500 hk och är en unik drivlinekombination bestående av Volvo D13 med Turbo Compound-teknik och Bränslepaketet Fjärrtransport. Med I-Save kan du minska dina bränslekostnader med upp till 7 %* – utan att behöva kompromissa med prestanda och körglädje.

Bränslebesparingarna möjliggörs av flertalet faktorer, bland annat en snabbare bakaxelutväxling, en optimerad växlingsstrategi för Volvo I-Shift och en uppdatering av kartbaserad I-See. Med andra ord, ett maximalt stöd till bränslebesparing.

* Jämfört med D13K eSCR Euro 6 step C för fjärrkörning.

Läs mer om I-Save