Lastvagnar

Sveriges bränslesnålaste lastbil?

| 9 minuters läsning
Möt åkeriet som arbetat hårt med utmaningen att minska både miljöpåverkan och bränsleekonomin. Tillsammans med utvalda samarbetspartners har Alfredsson Transport tagit fram en lastbil på flytande biogas som är så bränslesnål som möjligt.
Tillsammans med påbyggaren PLS, Tage Rejmes Lastvagnar, Svetsab, Parator, Volvo Lastvagnar och Linköpings Universitet har Alfredsson Transport lyckats skapa ett extremt bränslesnålt ekipage.

Familjeföretaget Alfredsson Transport i Norrköping drivs av tredje generationen Alfredssons, Erik och brodern Magnus. Det grundades 1937 av farfar Ingvar, innan sonen Olle tog över åkeriet. Nu har det blivit hans söners tur. Åkeriet med 70 fordon i flottan har allt från små budbilar till de absolut största lastbilarna. De har transportuppdrag i hela Sverige och kör även på Norge.

VD Erik Alfredsson har funderat mycket på hur man gör för att skapa ett så bränslesnålt ekipage som möjligt och det är många saker att ta i beaktning. Eriks bästa råd är att försöka automatisera för att avlasta chauffören, till exempel med adaptiv farthållare och I-See. Föraren måste kunna hålla skärpan i 50–60 mil om dagen.  

– Här tror jag inte att någon människa slår en modern lastbil i det långa loppet. Det finns många riktigt fina hjälpmedel i dagens Volvolastbilar. Utöver automatisering bör man även tänka på rätt storlek på motor, rätt utväxling, rätt däck, rätt aerodynamik, rätt påbyggnad och rätt bränsle. Då kan man uppnå väldigt stora besparingar och få ihop allt till ett bra koncept.

Erik Alfredsson, VD på Alfredsson Transport, brinner för hållbara och ekonomiska transporter.

Att vara fossilfri ger nya kunder såväl som anställda

– Uppmärksamheten kring våra biogaslastbilar har varit mycket positiv. Vi har fått många nya kunder för att vi kör fossilfritt. Det är många som vill förknippas med oss när det gäller miljöfrågor, till exempel Norrköpings kommun. De är jättestolta över att ha oss som leverantör. I Norge kör vi för ett företag som krävde att vi skulle köra fossilfritt, annars skulle vi inte få uppdraget. Vi upplever starkt att det är fler och fler kunder som kräver att vi ska ha fossilfria transporter. Då är det LBG som gäller.

Fler och fler kunder kräver att vi ska ha fossilfria transporter. Då är det LBG som gäller.

Dessutom har Alfredsson Transport fått mycket positiv återkoppling från sina anställda, berättar Erik. De är mycket stolta över att åkeriet kör på biogas och förnyelsebart.

– Vi har en uttalad helhetsstrategi kring hållbarhet som attraherar både kunder och anställda. Vi vill ligga längst fram och vara fossilfria, och investera i nya miljövänliga fordon. Vi har till och med märkt att det är anställda som sökt sig till oss tack vare vår tydliga miljöprofil.

Alexandra är en av alla anställda på Alfredsson Transport som uppskattar företagets satsning på klimatsmarta transporter.

Förtjusta i Volvos gaslastbilar

– Vi är väldigt förtjusta i Volvos gaslastbilar och har bara köpt LBG-lastbilar sedan 2018. Vi har en enormt bra driftsekonomi med de gaslastbilar vi har sedan tidigare och säkerheten är hög, säger Erik och fortsätter:

 – Jag tror det blir en hel palett av drivmedel som gäller i framtiden, inte bara gas och el. Man får välja utifrån vilken körning man har. I dag är LBG det mest miljövänliga vi har, det satsar vi på.

Flytande biogas – för ekonomin och miljön

– Självklart är ekonomi viktigt, man vill ju alltid att allt ska rulla så billigt och miljövänligt som möjligt. Vi är ju rädda om miljön och ska generationer leva vidare efter oss måste vi göra så litet avtryck som möjligt. Därför tankar vi bara flytande biogas i våra lastbilar.

Erik berättar att de ser det som enda alternativet i dag för åkerier som vill vara fossilfria. Han nämner FAME och HVO, men konstaterar att de blir bara dyrare och dyrare, plus att risken är att volymerna inte kommer att räcka när hela världen håller på att ställa om till mer hållbara transporter.

– Därför anser vi att biogasen är ett väldigt starkt alternativ. Vi har enormt bra resultat på våra lastbilar. Vi har elva LBG-lastbilar i drift i dag och de snittar 20–23 % lägre i bränslekostnad jämfört med motsvarande dieselbilar. Men de har exakt samma värden både vad gäller hästkrafter och vridmoment, det är ingen skillnad.

Våra LBG-lastbilar snittar 20–23 % lägre i bränslekostnad jämfört med motsvarande dieselbilar.

Erik poängterar betydelsen av en säker och stabil tillgång på flytande biogas.

– Vi är mycket nöjda med vår bränsleleverantör, vilket är en av anledningarna att vi vågade satsa på denna nya teknologi. Utbyggnaden av stationsnätet för tankning har också varit viktig. I dag finns en riktigt bra infrastruktur av mackar och vi ser inga problem för oss att köra från Sundsvall ner till södra Skåne på flytande biogas i tanken.

Samarbete som ger frukt

Tillsammans med påbyggaren PLS, Tage Rejmes Lastvagnar, Svetsab, Parator, Volvo Lastvagnar och Linköpings Universitet har Alfredsson Transport vänt på varje sten för att skapa ett så bränslesnålt ekipage som möjligt. Ingenting har lämnats åt slumpen och de har gjort medvetna val ner på minsta påbyggnadsdetalj.

– Bra folk vill man jobba med, och då är de här leverantörerna mycket starka. Det känns roligt när man kan ha en bra dialog. Vi har gemensamt plockat ihop vad vi tycker är bäst och vad som har fungerat bra. Det är viktigt med ett gott samarbete mellan alla leverantörer för att få helheten att fungera. Vi har till exempel haft stor hjälp från Linköpings universitet som vi samarbetat med i över tio år kring beräkningar inom aerodynamik.

Vår målsättning har varit att få ekipaget att smalna av, som en vattendroppe.

– Vi har lyckats få luften att släppa från ekipaget. Många tror ju att det är framtill som den största betydelsen finns för aerodynamiken, men en stor del sitter där bak. Vår målsättning har varit att få ekipaget att smalna av, som en vattendroppe. Vi har byggt boat-tails bak för att styra in luften mot mitten, sen har vi tagit upp ett hål under flaket för att skapa ett övertryck och en osynlig jetstråle istället för luftvirvlar, berättar Erik.

Leif Bäckerud, konstruktionschef, Billy Arnesson, konstruktör och Claes Persson, säljchef, är några av alla kreativa kollegor på PLS som har samarbetat i projektet.

Claes Persson, försäljningschef på PLS, tycker det är lätt att samarbeta med Volvo Lastvagnar.

–  Fördelen att arbeta med Volvo är att vi alltid har en öppen dialog, bägge parter är transparanta och delar med sig information. Vi kan ladda ner den unika chassiritningen från Volvo och chassin är förberedda redan från fabrik med rätt ramöverhäng. Det underlättar vår process och ledtider och lastbilen kan komma ut snabbare till kund.

I stället för att sätta en stor fyrkantig låda bakom lastbilshytten har vi optimerat påbyggnationen för att minimera luftmotståndet.

Claes framhåller att påbyggare har en mycket stor roll att spela för hur bränslesnålt ett ekipage blir.

– Som påbyggare kan vi påverka bränsleförbrukningen väldigt mycket. I stället för att sätta en stor fyrkantig låda bakom lastbilshytten har vi optimerat påbyggnationen för att minimera luftmotståndet. Skåpet sitter tätt mot hytten med anpassade skåpshörn för att få det optimala luftflödet. Vi har även satt släta heltäckta sidohinder ända upp till skåpets underkant för att få bort eventuell turbulens. Dessutom har vi byggt en helt slät undersida på chassit, det ligger aluminiumplåtar från bakkanten på motorn ända till drivaxeln. Allt detta gör att bränsleförbrukningen minskar.

Det finns alltid något att förbättra, allt ifrån den minsta skruv till en påbyggnadsdetalj.

Inbyggda lådor för reservdäck, reservdelar och gastank minskar luftmotståndet.

Erik i sin tur berömmer verkstaden hos Tage Rejmes Lastvagnar i Norrköping och berättar:

– Det kan vara svårt för dem att serva de specialbyggda ekipagen, då det är för igenbyggt och tätt. Med produktutveckling har vi nu i stället byggt mer öppningsbara lösningar för luckor och plåtar.

Men Erik lägger snabbt till:

–  Det finns alltid något att förbättra, allt ifrån den minsta skruv till en påbyggnadsdetalj.

Minskat luftmotstånd betyder mycket

Erik berättar att de har gjort tester tidigare på mindre bilar och att det gav mycket bra resultat.

– När det snöar kan man se att snön inte fäster bak på fordonet, utan luften släpper från ekipaget. Genom att bygga så tätt vi kan vill vi undvika att det kommer luft mellan påbyggnad, skärmar och däck. Det är därför vi har försökt bygga igen under lastbilen så att luften inte ska komma in där.

Även dollyn är byggd som en kil med målet att styra ut luften mot sidan, och trailern är byggd bågformad framtill för att styra ut luften. Alfredsson Transport ville bygga ett så tätt ekipage som möjligt för att kunna transportera så mycket gods som möjligt.

– Det här är det mest optimala vi kan bygga med det reglemente vi har. Den är 7,82 meter lång i flaklängd och 13,6 med trailern. Vi har dessutom valt att bygga modulanpassat, då den här lastbilen ska gå på Norge. Lastbilen har ett underliggande drag som drar in draginfästningen i stort sett bakom bakaxeln. På dollyn sitter en lång dragstång. Det gör att ekipaget går mer stabilt, samt att vi kan dra kärror om vi ska till ställen i Norge där våra ekipage inte får vara 25,25 meter, förklarar Erik.

Draginfästningen sitter i stort sett bakom bakaxeln och på dollyn sitter en lång dragstång. Det gör körningen mer stabil och lastbilen kan dra ekipage som är kortare än 25,25 meter.

Däckutveckling

Vad gäller däcken har det skett en stor utveckling. Här har Alfredsson Transport tänkt till lite extra och optimerar däcken efter förhållanden och lastvikter. På styrdäcken sitter styrdäck, och drivaxeln har drivdäck. På boogien, trailern och dollyn sitter rulldäck.

– Vår utgångspunkt är att minska motståndet mot vägbanan och vi väljer däck efter körning. Vi föredrar singeldäck, för vi har gjort egna mätningar som visar att de rullar lättare. Vi kör energidäck som väger mindre och rullar lättare. Vi mönsterskär alla däck ner till tre millimeter för att öka livslängden och köra billigare.

Det kan spara upp till 6 % på hela ekipaget om alla axlar står i rätt riktning och du har rätt lufttryck i de bästa energidäcken.

Rätt lufttryck ger besparingar

Utöver rätt däck är det även viktigt att ha bra lufttryck. Erik talar sig varm om att anpassa trycket efter lastvikten.

 – Ta isolering som ett exempel, kör du det ska du inte ha maxtryck. Om du anpassar lufttrycket kan man undvika kantslitage. Om du har en transport där du kör tungt ena sträckan och lätt tillbaka är det bättre att ställa in ett medianvärde, om det inte finns möjlighet att anpassa trycket efter varje transportsträcka. Det kan spara upp till 6 % på hela ekipaget om alla axlar står i rätt riktning och du har rätt lufttryck i de bästa energidäcken.

Solceller på taket

Solcellerna på taket är ett experiment som Alfredsson Transport har velat testa ett tag. Enligt Erik är det en utmaning med att strömmen ofta tar slut. Det finns mycket i en modern lastbil som slukar energi.

– Datorer, dagkyla, nattvärme, TV, kylskåp, mikrovågsugn och kaffebryggare… allt går på ström. För att hitta en lösning på detta har vi den största generatorn och PLS har lagt solceller på skåptaket.

Claes Persson berättar:

–  Solcellerna ska kunna ge underhållsladdning till lastbilens batterier. Den stora fria ytan på taket ger bra utrymme för att testa denna teknik.

Strävar efter att minska sitt klimatavtryck

För Alfredsson Transport har miljöarbetet varit i fokus sedan länge. Erik berättar:

–  Det är väldigt viktigt för att vi alla ska kunna leva på vår jord. Vi strävar ständigt efter att försöka minska vårt klimatavtryck. Kan vi bidra med att minska påverkan ska vi absolut göra det. Det alternativet ser vi med LBG-lastbilarna som ger runt 90 % minskning av koldioxidutsläpp. Det är enormt bra, det är bäst i klassen med den teknik som finns i dag.

Erik berättar hur de arbetar med miljöfrågorna hela tiden i sin verksamhet. De arbetar kontinuerligt med förbättringar på kontoret, förarcoachning, utbildning i fordonshantering, bränsleval, däck, påbyggnationer och test av nya koncept. Erik förtydligar:

–  Det handlar inte bara om fordon eller människor, utan hela logistiken är avgörande när man ska uppnå klimatmålen. För oss är det viktigt att minimera tomkilometer och öka fyllnadsgraden och hitta smarta lösningar för att bygga ihop en så effektiv logistiklösning som möjligt. Vi ser att vi har fått enormt stor utväxling av vårt klimatarbete så vi är sporrade att fortsätta ligga i framkant.