För att nå målet om nettonollutsläpp till 2040 sänker Volvo Lastvagnar sitt koldioxidutsläpp i alla delar av sin verksamhet. Företagets strategi för att minska CO2-utsläppen i sitt eget återförsäljarnätverk har gett lovande resultat – och här berättar vi hur det kan gynna din transportverksamhet också.
– Övergången till att inte släppa ut någon koldioxid från våra produkter kommer att ha den allra största miljöpåverkan, men för att vara verkligt hållbara måste vi även arbeta med våra anläggningar och vårt återförsäljarnätverk, säger Catrin Caspersson, global chef för nätverksinvesteringar, Volvo Lastvagnar.
– Vi har därför åtagit oss att minska CO2-utsläppen med 50 % till 2025 hos alla anläggningar inom vår egenägda återförsäljare Volvo Truck Center jämfört med vår utgångspunkt som fastställdes 2019.
Beroende på hur ditt åkeri eller transportföretag mäter sina koldioxidutsläpp kan ni räkna in våra nettonollutsläpp som en del av er leveranskedja och totala klimatpåverkan. Målet för våra helägda Volvo Truck Center-anläggningar är att nå nettonollutsläpp senast 2035.
– När Volvo Truck Center uppnår nettonoll kommer våra kunder att dra nytta av detta i sin leveranskedja, eftersom vi bidrar till deras totala koldioxidavtryck. Våra insatser blir därmed en del av kundernas och transportköparnas egen väg mot nettonoll, förklarar Catrin.
Det är ett ambitiöst mål, men ett mål som Volvo Lastvagnars återförsäljarnätverk redan är mycket nära att uppnå. Arbetet med att minska CO2-utsläppen i nätverket av återförsäljare intensifierades under 2019, när utgångsläget mättes. Det första steget var att förstå vilken typ av utsläpp nätverket producerade. Detta gjordes genom en energikartläggning av återförsäljarnätet både från ett lands- och anläggningsperspektiv.
– Vårt mål var inte bara att få en inblick i hur och var energi förbrukades, utan också vilken typ av energi som köptes in, förklarar Catrin.
– Volvo har cirka 300 egna anläggningar över hela världen. Vissa är små, andra är stora och alla har sina egna unika utmaningar. Vi ville ta reda på var våra största utsläpp fanns, så att vi kunde börja med att göra förändringarna som gav mest resultat först.
Det var ett enkelt men effektivt drag. Varje återförsäljare är skyldig att rapportera sin energikälla och hur användningen ser ut från drift av servicebilar och verkstäder till uppvärmning/kylning av kontor och laddning av ellastbilar. När denna data visualiserades var det möjligt att se var förändringar kunde göras och undersöka renare alternativ.
– Till exempel i de kallare nordiska länderna, där konsumtionen var mycket högre, var det tydligt att det var en prioritet att byta till en förnybar elektrisk energikälla. I länder där grön el inte var lättillgänglig, som Sydafrika, Malaysia och i flera östeuropeiska länder, kunde vi se att vi behövde fokusera på att gå över till solenergi, säger Catrin.
Andra relativt enkla förändringar är investeringar i elektriska värmepumpar i länder som Storbritannien, där beroendet av gas är stort. Teamet som arbetar med återförsäljarutveckling har också samarbetat med Volvos investerings- och fastighetsavdelningar för att säkerställa att nya verkstäder byggs enligt strikta miljöstandarder för koldioxidneutralitet.
Gradvis har förändringarna implementerats och Catrins team kan börja se vilken inverkan de har.
– Vi hade faktiskt ett första mål på 25 procent CO2-minskning till 2025, men vi höjde det till 50 procent i stället eftersom det gick så bra, berättar Catrin, och fortsätter:
– Även vi själva blev förvånade – men verkligen nöjda – med att nå 49 procent redan år 2023. Så nu har vi satt ett mer långsiktigt mål: nettonoll till 2035.
Att dela med sig av förändringarnas effekt till övriga anläggningar var en viktig del av strategin. Catrin tror att nyckeln till att driva hållbarhetsarbetet framåt är att skapa och upprätthålla ett så positivt engagemang som möjligt.
– Det är en smidigare process om alla är med på tåget. En stor del av det vi gör är att kontinuerligt visa de lokala teamen att de gör skillnad. Vi ville också etablera att det här arbetet är en naturlig del i allt vi gör och inte ett tidsbegränsat projekt.
Det sista steget i övergången för nätverket till nettonoll kommer dock att bli det svåraste.
– Fokus kommer att ligga på energieffektivitet och att producera vår egen energi, så att vi blir mindre beroende av att köpa från elnätet. För att göra detta måste vi vara mer kreativa och redo att testa nya lösningar. Vindkraftverk på taket, infraröda värmealternativ och geotermiska lösningar för att stödja värmepumpar är bara några av de idéer vi har, berättar Catrin.
Batterienergilagringssystem (BESS) för att hjälpa till att motverka instabilitet i nätet eller lagra solenergi kommer också att vara ett alternativ för vissa återförsäljare. Dessutom pågår ett arbete med att gå över till eldrivna servicebilar, särskilt där grön el är tillgänglig.
– Även om det lokala engagemanget och drivet fortfarande kommer att vara avgörande, kommer den sista fasen också att kräva mer investeringar på våra Volvo Truck Center-anläggningar. Det är svårt att säga vad det blir, men vi måste hitta rätt fokus och skynda på. Det är en möjlighet vi tror på och vill vara en del av.
Vi ville etablera ett nytt tankesätt, att det här är inte ett projekt, utan det ska vara en kontinuerlig, naturlig del i allt vi gör.
Volvo Lastvagnar har Sveriges tätaste nätverk av serviceverkstäder, närmare hundra stycken från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Även bland våra privata, auktoriserade återförsäljare pågår många olika initiativ för att sänka CO2-utsläppen. Här följer några utvalda exempel.
Värmlands Motor
Vår återförsäljare i Karlstad har bytt ut samtliga lampor i fastigheten de senaste åren till LED-lampor, plus att de har installerat rörelsesensorer för belysning på många ställen i sin anläggning. LED-lampor har en längre livslängd, förbrukar mindre energi än traditionell belysning och främjar därför minskningen av koldioxidutsläpp.
Ett annat initiativ är satsningen på solpaneler. Detta är det andra året i rad som de har full drift på sina totalt runt 600 solpaneler. De har två solpanelsanläggningar som tillsammans producerar tillräckligt för att täcka in halva deras årliga förbrukning. Dessutom betyder det att under soliga dagar i Karlstad kan de även leverera ut el till andra.
Finnvedens Lastvagnar
Vår största privata återförsäljare finns representerade på 20 orter i södra Sverige, med huvudanläggning i Jönköping. De redovisar sitt gröna ställningstagande genom en hållbarhetsrapport som visar de åtgärder de tagit för att minska CO2-utsläppen.
Finnvedens Lastvagnar har upphandlat miljöcertifierad el från Värnamo Energi i samarbete med Svenska Naturskyddsföreningen. Det innebär att elen de använder i verksamheterna:
• är förnybar el som till 100 procent kommer från vattenkraft, vind och sol.
• är miljöproducerad el som är ursprungs-deklarerad.
• inte har några driftsutsläpp av koldioxid, svaveloxid eller kväveoxid vid elproduktionen.
Ett annat exempel är att de tar hand om och förlänger livet på en av fordonsbranschens mest växthuspåverkande klimatgaser, R134a-gas. I ett nytt leverantörssamarbete erbjuder Finnvedens Lastvagnars verkstäder som arbetar med mobila AC-system numera återvunnen R134a-gas till lastbilarnas luftkonditionering. Den regenererade gasen kommer från bland annat bildemonteringar och kylanläggningar. Genom att regenerera R134a blir gasen en del av den cirkulära ekonomin; ett effektivt nyttjande av naturresurser och minskad avfallsmängd.
Lidbil Lastvagnar
Vår återförsäljare i Lidköping och Vara har satsat på både vindkraftsanläggningar och solcellsanläggningar som energikällor i sin koncern. Utöver det köper de in enbart fossilfri el och har även bytt ut samtliga tjänstebilar till att vara helelektriska. Nästa steg blir att byta ut sina lånebilar till eldrivna.