Lastvagnar

Samarbete kring eldrift tar Bellmans mot en hållbar framtid

Volvo Lastvagnar
2024-11-07
Electric trucks Kundberättelse Elektromobilitet
Author
Volvo Lastvagnar

Ett år har gått sedan Bellmans Åkeri & Entreprenad tog steget till 100 % eldrivna anläggningskörningar med sin Volvo FMX schaktbil. Genom ett nära samarbete med kunder och partners har de visat att elektrifierade transporter är både effektiva och bra för arbetsmiljön.

Bellmans har varit en hörnsten i Stockholmsregionens anläggningsbransch i över 50 år och fortsätter att utvecklas för framtiden. 2023 tog de ett betydelsefullt kliv framåt och investerade i en eldriven Volvo FMX. Enligt Tony Persson, VD för Bellmans Åkeri & Entreprenad, var satsningen en viktig del av företagets långsiktiga hållbarhetsarbete.

– Vi måste ta vissa steg för att komma in i framtiden på rätt sätt. Detta initiativ visar att vi tillsammans med våra samarbetspartners kan göra verklig skillnad, förklarar Tony.

Nu har vi kört ett år och passerat alla årstider. Det funkar!

Ett år av utsläppsfria transporter

Den eldrivna schaktbilen har nu varit i drift i ett år, och erfarenheterna har överträffat förväntningarna. Lastbilen används i samma syften som en vanlig dieseldriven schaktbil, men utan buller och utsläpp. Ett stort fokus har legat på att hantera laddningen smidigt för att garantera att produktionen inte störs.

– Det har pratats mycket om laddångest. Nu har vi kört ett år och passerat alla årstider. Det funkar! Vi har lyckats köra hela arbetsdagar, vanligtvis 15-20 mil, på en laddning. Samarbetet med våra partners har varit avgörande för att lösa laddinfrastrukturen, vilket fungerat mycket bättre än vi trodde från början, säger Tony.

Trots vissa inledande farhågor har den eldrivna schaktbilen visat sig vara ett framgångsrikt test för framtida investeringar och en förbättring av arbetsmiljön. Föraren Ida Hjelm uppskattar tystare, renare och bekvämare körningar som bidrar till både en bättre arbetsmiljö och högre produktivitet.

– Det är ingen jättestor skillnad från en vanlig dieseldriven lastbil. Den är tystare och rappare på gasen, säger Ida.

Jag laddar på nätterna och klarar mig hela dagen.

Samarbete nyckeln till framgång

En viktig lärdom från initiativet är att ingen kan klara omställningen ensam. Samarbetet mellan Bellmans, Volvo Lastvagnar, Skanska, Nacka kommun och Nacka Energi har varit avgörande för att få satsningen att fungera.

– För att lyckas måste alla samverka. Det krävs ett helhetsperspektiv och nya affärsmodeller för att göra elektrifierade transporter möjliga för alla, inte bara de stora aktörerna, betonar Tony Persson.

För Bellmans är detta bara början. Företaget planerar att fortsätta utforska nya möjligheter och utvärdera hur elektrifiering kan utvecklas ytterligare. Med rätt stöd från samhället och fortsatt samarbete med sina partners, tror Tony att de kan leda vägen mot en mer hållbar och klimatsmart anläggningsbransch.

– Vi har visat att det går att förändra, men vi behöver alla hjälpas åt för att verkligen göra skillnad. Med rätt förutsättningar kan vi ta ännu större kliv framåt, avslutar Tony Persson.

OM BELLMANS


Bellmans Åkeri & Entreprenad grundades år 1972 av Ulf Bellman. Företaget har sedan dess varit verksamt i Stockholmsregionen. Idag ingår Bellmans Åkeri & Entreprenad i Bellman Group, som är en anläggningskoncern som verkar inom losshållning, schakt, transport och hantering av massor i Sverige.

bellmans.se
 

OM BELLMANS ELDRIVNA SCHAKTBIL
 

  • Modell: Volvo FMX Electric
  • Axelkonfiguration: 6x2
  • Batterikapacitet: 450 kWh, 5 batterier
  • Laddningstid (full laddning):
    9,5 timmar med AC (43 kW)
    ​2,5 timmar med DC (250 kW)
  • Drivlina: 3 elmotorer med en I-Shift-växellåda levererar 490 kW (666 hk)
  • Påbyggnation: Dumper Goldstar G3 från Sörling