Åkardottern och tredje generationens ägare, Malin Jansson, poängterar att det är nödvändigt att anpassa sina bränsleval efter transportbehoven för att hitta en bra balans i fordonsflottan. Sune Janssons taktik är att skapa en optimal mix bland bränslealternativen och företaget har en långsiktig omställningsplan för att skifta till en helt utsläppsfri vagnpark.
– Vi har över 70 ekipage och varje år byter vi ut 10 procent av lastbilsflottan. Av alla nya lastbilar vi köper ska minst 25 procent drivas med alternativa bränslen; alltså biogas, el eller vätgas. Det kommer ta sin tid att ställa om helt, men vi är på väg. Alla behöver dra sitt strå till stacken i omställningen till klimatsmarta transporter, men man måste göra det företagsekonomiskt försvarbart. För oss ska det ske med sans och förstånd, säger Malin.
Från Euro 3 till helt utsläppsfritt på en dag
Sune Janssons nya Volvo FE Electric ska distribuera paket i Uddevalla-trakten och ersätter en trotjänare från 1998, en dieseldriven Volvo FM Euro 3 med manuell växellåda. På 25 år har det hänt mycket i utvecklingen av lastbilar och Malin gläds åt att en erfaren chaufför ska ratta det nya ekipaget. Någon som verkligen kan jämföra då och nu.
– Alltså den gamla bilen var raka motsatsen till ett måndagsexemplar. Den har tutat och gått i 85 000 mil utan problem, med bara vanlig service. Chauffören Lasse har kört den i 18 år och han var skeptisk till att byta till eldrift. Men så fort han fick nycklarna och satte sig bakom ratten i nya ellastbilen blev han tyst. Redan efter 100 meter började det rycka i mungiporna och han utbrast att den gick väldigt fint och nästan ljudlöst. Dessutom blev han positivt överraskad av att han klarade två arbetspass utan att behöva ladda, berättar Malin glatt.