Sune Jansson Åkeri i Uddevalla har satt kursen mot en mer hållbar och lönsam transportverksamhet. Genom att investera i lastbilar som drivs med alternativa bränslen navigerar de mot minskade miljöavtryck och fler kunduppdrag. Häromveckan tog de emot ytterligare en biogasdriven Volvo FH och deras första eldrivna lastbil – en Volvo FE Electric.
Åkardottern och tredje generationens ägare, Malin Jansson, poängterar att det är nödvändigt att anpassa sina bränsleval efter transportbehoven för att hitta en bra balans i fordonsflottan. Sune Janssons taktik är att skapa en optimal mix bland bränslealternativen och företaget har en långsiktig omställningsplan för att skifta till en helt utsläppsfri vagnpark.
– Vi har över 70 ekipage och varje år byter vi ut 10 procent av lastbilsflottan. Av alla nya lastbilar vi köper ska minst 25 procent drivas med alternativa bränslen; alltså biogas, el eller vätgas. Det kommer ta sin tid att ställa om helt, men vi är på väg. Alla behöver dra sitt strå till stacken i omställningen till klimatsmarta transporter, men man måste göra det företagsekonomiskt försvarbart. För oss ska det ske med sans och förstånd, säger Malin.
Sune Janssons nya Volvo FE Electric ska distribuera paket i Uddevalla-trakten och ersätter en trotjänare från 1998, en dieseldriven Volvo FM Euro 3 med manuell växellåda. På 25 år har det hänt mycket i utvecklingen av lastbilar och Malin gläds åt att en erfaren chaufför ska ratta det nya ekipaget. Någon som verkligen kan jämföra då och nu.
– Alltså den gamla bilen var raka motsatsen till ett måndagsexemplar. Den har tutat och gått i 85 000 mil utan problem, med bara vanlig service. Chauffören Lasse har kört den i 18 år och han var skeptisk till att byta till eldrift. Men så fort han fick nycklarna och satte sig bakom ratten i nya ellastbilen blev han tyst. Redan efter 100 meter började det rycka i mungiporna och han utbrast att den gick väldigt fint och nästan ljudlöst. Dessutom blev han positivt överraskad av att han klarade två arbetspass utan att behöva ladda, berättar Malin glatt.
Redan efter 100 meter började det rycka i mungiporna på chauffören.
Efter att Sune Jansson förra året investerade i sin första biogasdrivna fjärrlastbil har de snabbt blivit fler. Inom ett par månader kommer sex stycken biogasdrivna Volvolastbilar att trafikera det som åkeriet kallar ”gröna korridorer”. Dessa sträckor är långa och på rutterna finns det tankstationer för flytande biogas, till exempel mellan Göteborg och Norrköping samt mellan Göteborg och Kristianstad.
– El i all ära, men det är framför allt gas som våra kunder har fått upp ögonen för. De efterfrågar transporter på alternativa bränslen och vi ser en högre välvilja hos kunden att betala lite extra om nåt ska köras klimatsmart. Visst, en gasdriven lastbil kostar lite mer i inköp, men ju fler tankstationer som öppnar och ju lägre gaspriset blir, desto snabbare hämtar vi hem investeringen.
Vi ser en högre välvilja hos kunden att betala lite extra om nåt ska köras klimatsmart.
Sune Jansson Åkeri AB startades 1957 i Uddevalla, när Malins farmor och farfar började köra mjölk mellan mejerier och lokala butiker. Deras företag växte snabbt och i slutet av 50-talet hade de fyra lastbilar och lika många anställda. Idag är de 130 medarbetare och en ledande aktör inom godstransporter med över 70 Volvolastbilar och cirka 80 släpvagnar. Effektiva och miljömässigt attraktiva tranportlösningar är en ledstjärna inom företaget och engagemanget bland medarbetarna på Sune Jansson är lika stort idag som för nästan 70 år sedan.
– Min pappa brukade säga: ”Att vara åkare är inte ett yrke, det är en livsstil.” Jag har vuxit upp i företaget, när jag var liten satt jag med farmor och bockade av fraktsedlar. Jag har upplevt utvecklingen av lastbilar och det känns riktigt häftigt att kunna bidra i omställningen från fossila transporter till körningar med noll utsläpp. Snacka om att det hänt grejer, avslutar Malin.
OM SUNE JANSSON ÅKERI
VD och delägare: Malin Jansson, 50 år
Trafikchef och delägare: Andreas Jansson, 50 år (Malins kusin)
Medarbetare: 135 – 14 tjänstemän, resten förare. 14 % kvinnor
Startades: 1957
Antal lastbilar: Cirka 70 Volvolastbilar och 80 släpvagnar
Uppdragsgivare: DB Schenker