Lastvagnar

Volvo Lastvagnar
2023-11-02
Text: Susanne Frödin Foto: Volvo Lastvagnar och Wesley Overklift
Förnybara bränslen Hållbarhet Profitable business Kundberättelse Elektromobilitet Alternativa bränslen
Author
Volvo Lastvagnar

Leverans av Europas nordligaste elektriska sopbil

Numera hämtas sopor i Gällivare med en 100 % eldriven sopbil. Det är Karl Erik Karlsson i Gällivare Åkeri AB som har tagit steget och genomfört denna satsning.

Åkeriets VD, Jan Karlsson, är mycket nöjd över nytillskottet i flottan. Åkeriet hade elva fordon innan leveransen i slutet på oktober, varav två sopbilar. Då levererades en elektrisk sopbil och en annan sopbil, en Volvo FM med dieseldrift. De ersätter två äldre fordon vilka man ska behålla som reservfordon. Det är den mest nordliga leveransen av en eldriven sopbil som Volvo gjort i hela Europa.
 

Tidigt ute med eldrift i gruvan


Åkeriet startades redan under 1960-talet av Jan Karlssons far Karl Erik och har i dag arton anställda. Jan berättar att han alltid har haft ett intresse för att skapa bättre och mer hållbara lösningar inom verksamheten. Detta driv ledde till att åkeriet mycket tidigt på eget initiativ undersökte vad man kunde göra för att förbättra arbetet med de fyra teleskoplastare som användes för LKAB nere i gruvan. Resultatet blev att de kopplade ihop lastarna med en eltillsats, vilket möjliggjorde att när maskinerna stod stilla på samma plats en längre stund, drevs teleskoplastarna med el i stället för diesel. Det resulterade i en mycket bättre arbetsmiljö för de anställda nere i gruvan. Åkeriet gjorde denna banbrytande satsning redan 2015, långt innan elektrifieringen slagit igenom. De positiva effekterna av att kunna köra tomgång på el ledde bland annat till att sjukfrånvaron bland personalen sjönk rejält.

De förare som nu kör elsopbilen är jättenöjda. De tycker det är en otrolig upplevelse, det går så tyst och mjukt.

Elektrifiering av transportuppdrag

Den lyckade satsningen i gruvan gav Jan blodad tand och en önskan att byta ut sin fordonspark allteftersom till elektrifierade modeller. När så möjligheten fanns att beställa en helelektrisk sopbil, ledde diskussionerna mellan Jan och säljaren Björn Carlsson på återförsäljaren Wist Last & Buss, till beslutet att byta ut en äldre sopbil mot en som går på el.

– Jag tycker att det är mycket viktigt dels att kunna minska koldioxidutsläppen till ett minimum, dels att skapa en tystare, mindre bullrig arbetsmiljö för mina anställda och för andra som rör sig omkring fordonen.


Eldriften fungerar bra i vinterklimatet

Lastbilen som nu satts i trafik är en Volvo FE Electric 6X2, med styrbar löpaxel. Det är en två-facks sopbil med aggregat från NTM, och har fyra batterier. Volvos batteriteknik har ett högt energiinnehåll som är gynnsamt även i vinterklimat. Det kan behövas, då strecket på termometern lätt kryper ner under vinterhalvåret. Första dagen ellastbilen togs i drift var det minus 20 grader på morgonen. Lastbilen hade laddats under natten och stått i ett varmgarage. På morgonen när arbetsdagen drog i gång körde sopbilen sin vanliga runda. Vid arbetsdagens slut hade temperaturen visserligen stigit lite, men visade fortfarande på en bit under nollstrecket. Då återstod 50 % av laddningen, trots att även sopaggregatet drivs av lastbilens batterier.

Jan erkänner att det var lite spännande att köra i gång transportuppdraget med ellastbilen första dagen.

– Jag hade tänkt att inte kontakta mina förare som kör lastbilen, utan att de skulle få kontakta mig ifall det var något. Men när det blev lunch kunde jag inte hålla mig längre, utan ringde dem. De berättade att det gick bara bra. 

Folk står och stirrar på elsopbilen, de lägger märke till att lastbilen ju är så tyst. De kan knappt tro sina ögon att det går att köra på el här.

Nöjda förare

Jan är också mycket glad över responsen från sina förare.

– Det har ju varit en del av mina anställda som kliat sig i skallen och undrat hur det ska gå med en ellastbil här uppe i Gällivare, samtidigt som de ändå konstaterat att jag ju är en person som vågar satsa. De förare som nu kör elsopbilen är jättenöjda. De tycker det är en otrolig upplevelse, det går så tyst och mjukt.

För att öka säkerheten både för föraren och för medtrafikanterna är den elektriska sopbilen utrustad med en 360-graders kamera.

– Vi hämtar mycket avfall från skolor och ålderdomshem. Därför känns det extra viktigt med säkerhet. Särskilt på skolgårdar och där mycket människor är i rörelse är det viktigt att kunna se riktigt bra.


Laddad för framtiden

Åkeriet är medleverantörer i BDX och har varit med sedan BDX grundades. BDX bärande idé är att deras medleverantörer i samverkan ska kunna erbjuda mer kompletta produkter och tjänster. Det är genom BDX Miljö som åkeriet kör för uppdragsgivaren Gällivare kommun. Kommunen är mycket positiva till satsningen från Karl Erik Karlsson i Gällivare Åkeri. Jan berättar att kommunen inte hade ställt något krav i sin upphandling om elfordon, då de inte var säkra på att det kunde vara möjligt på deras breddgrader. Nu är de glada att åkeriet gjorde satsningen på eget initiativ och har bjudit in elsopbilen till ett evenemang som kommunen arrangerar på återvinningscentralen i början av november. Där ska elsopbilen ställas ut och allmänheten kan få möta den och förarna som kör den. Enligt Jan är de hushåll där sopbilen hanterar sophämtningen imponerade.

– Folk står och stirrar på elsopbilen, de lägger märke till att lastbilen ju är så tyst och sen har vi också strajpningen. Där har vi både en specialvariant av BDX Miljös logo med laddkontakt och även texten ”Laddad för framtiden”. De kan knappt tro sina ögon att det går att köra på el här, säger Jan och skrattar, nöjd med sin senaste satsning.