Lastvagnar

Susanne Frödin
2024-01-11
5 minuters läsning
Förnybara bränslen Hållbarhet Volvo People Elektromobilitet
Author
Susanne Frödin
PR- & informationsansvarig Sverige

Lastbilar på el, gas och diesel – serieproduktion på en och samma produktionslinje

Vi har träffat Sandra Finér, fabrikschef i Tuve, Göteborg. Hon berättar hur det är att leda arbetet i fabriken som tillverkar tunga lastbilar med olika drivlinor på en och samma produktionslinje – som vinnaren av ”Truck of the Year 2024” – Volvo FH Electric.

I Tuvefabriken byggs Volvo FH, FH16, FM och FMX enligt principen Mixed Model Assembly, det vill säga att alla modeller byggs på samma produktionslinje. Volvos ambition är alltid att producera allt på samma lina och ända sedan september 2022 sker serieproduktionen av tre olika drivlinor i samma flöde i Tuvefabriken – diesellastbilar, gas- och ellastbilar. Transformation av fabriken till att även serieproducera ellastbilar på samma produktionslinje skedde parallellt med att den ordinarie produktionen rullade på precis som vanligt. Det var viktigt att kunna fortsätta att leverera lastbilar till kunderna hela tiden.

Tuve har ansvaret som introduktionsfabrik. Det innebär att nya produkter, processer och arbetssätt utvecklas och förbättras i Tuve i samarbete med stödfunktioner och systerfabriker. Därefter börjar lastbilarna tillverkas i övriga delar av världen.

Det är ett starkt svenskt varumärke som står för värderingar som tilltalar mig. Miljö och hållbarhet, att sätta människan i centrum och en riktigt bra produkt.

Vad lockade dig att söka dig till Volvo?

– Det är ett starkt svenskt varumärke som står för värderingar som tilltalar mig. Miljö och hållbarhet, att sätta människan i centrum och en riktigt bra produkt.

Sandra Finér började arbeta för Volvokoncernen 2012 i Umeå inom produktutveckling och produktion. Hon har även varit produktionschef i New River Valley, fabriken där man tillverkar Volvos lastbilar för den nordamerikanska marknaden. Nu bor Sandra i Göteborg för andra gången, efter att tidigare ha studerat och jobbat i staden.
 

Hur var det att leda arbetet med att införa serieproduktion av ellastbilar i Tuve i september 2022, som första fabrik i världen?

– Vi gjorde det verkligen tillsammans som en fabrik och ett Volvo.

Sandra beskriver ett väldigt starkt lagarbete i fabriken där fokus ligger på ständiga och stegvisa förbättringar. 

– Våra operatörer var involverade i tidiga byggnationer av de nya ellastbilarna och kunde tillsammans med konstruktörer och tekniker utveckla produkt och process. Parallellt med detta gjorde vi de optimeringar vi behövde för att göra vår process redo för de nya produkterna genom ett systematiskt arbetssätt enligt Kaizen-metodologi och det LEAN-arbete vi har i våra fabriker sedan länge. Så genom involvering och att sätta människan i centrum gjorde vi det möjligt – och dessutom gav vi oss ut på en enorm lärande-resa, som vi forsätter att utveckla och förbättra i kommande produktintroduktioner. 

Sandra lyfter fram arbetsteamens betydelse när hon berättar om elektrifieringsresan i Tuve. 

– Teamet var verkligen större än Tuvefabriken. Vi fick till ett riktigt fint tvärfunktionellt samarbete mellan Volvos olika fabriker tillsammans med produktutveckling, säljorganisationen, inköpsorganisationen och andra parter. Jag är väldigt stolt över att se vad vi kan åstadkomma när vi jobbar tillsammans som ett Volvo.

– Tillsammans har vi skapat en produkt som just fått utmärkelsen ”Truck of the Year”. Volvo FH Electric är den första elektriska lastbil som någonsin fått detta pris. Det känns fantastiskt!
 

Några utmaningar respektive höjdpunkter du kommer att tänka på?

Sandra konstaterar att alltid när man gör något som ingen annan har gjort förut finns det utmaningar, men att det är glädjande att med ett stort engagemang och teamwork i hela fabriken har de lyckats leverera.

– Ett väldigt speciellt minne var att få se ellastbilarna på line för första gången. Jag glömmer aldrig känslan att få se stoltheten hos våra medarbetare över det VI jobbat med tillsammans och att vi då var med om något verkligen historiskt.

Sandra berättar vidare att i Tuve brukar de säga att när de jobbar tillsammans, vinner de tillsammans; och firar tillsammans.

– En annan höjdpunkt är givetvis när vi firade serieproduktionsstarten med en stor rockkonsert med alla våra medarbetare i fabriken. Det glömmer man inte i första taget. 

Vad får du för återkoppling från personalen kring hur det är att arbeta med ellastbilarna?

– Jag får höra att man känner stolthet över att göra något som bidrar till hållbarhet. Även att man känner ansvar och ägandeskap över att ta in nya produkter som bidrar till just detta. Att arbetsmiljön är rolig, lärorik och utvecklande. Tuve är platsen att vara på!

Vad är det roligaste i ditt jobb?

Svaret från Sandra kommer blixtsnabbt.

– Det är högpresterande team som jobbar i sant lagarbete – att se människor, lag och organisationer utvecklas. Det är det absolut roligaste och något som verkligen driver och inspirerar mig.

Sandra förklarar vidare att de framgångsrika arbetslagen i Tuve beror på att de har en förändrad syn på industriarbetet. Tidigare låg fokus mer på ”armar och ben” men har i dag utvecklats mer mot ”hjärta och hjärna”. I Tuvefabriken önskar de sätta individen och dess potential i fokus.

– Jag älskar när vi lyckas jobba mot gemensamma mål och när lagarbetet ger frukt och vi når målen tillsammans, det vill säga när vi levererar på våra löften till våra kunder. Något av det allra bästa är när kunderna kommer till fabriken och får se vår fina fabrik där deras lastbil tillverkats. Jag blir glad när våra medarbetare får träffa kunder och känna sig stolta och engagerade över att de gör kunderna både framgångsrika och glada genom våra lastbilar.

FAKTA OM TUVE-FABRIKEN


Byggår:
1982 (firade 40 år 2022, samma år som Volvo introducerade ellastbilarna – ett historiskt år)


Skift:
2 skift; dag och kväll för lastbilsproduktionen. 4 skift i balktillverkningen, då vi tillverkar rambalkar inte bara till produktionen i Tuve utan även våra systerfabriker globalt.


Antal anställda:
Ca 2 900


Antal nationaliteter:
Ca 35


Män/kvinnor:
31 procent kvinnliga medarbetare


Antal lastbilar som produceras årligen:
Runt 26 000 år 2022


Tunga elektriska lastbilar i Europa:
Volvo Lastvagnar leder segmentet med en marknadsandel på 49 procent i oktober 2023*.


Tunga elektriska lastbilar i Sverige:
Volvo Lastvagnar blev marknadsledare 2023 inom segmentet med en marknadsandel på 71 procent.**

6 SNABBA FRÅGOR TILL SANDRA
 

Morgon eller kväll


Kaffe
eller te


Fjällsemester eller solsemester


Västerbottenost
eller Grevé


Surströmming eller makrill

* Hänvisningen till "Europa" avser Europeiska unionen inklusive Norge och Schweiz. Volvos marknadsandel för tunga (≥16 ton) eldrivna lastbilar i Europa inkluderar innehåll från S&P Global.
 

** Registreringar enligt Vägtrafikregistret.

Lästips