Lastvagnar

Så kan elektrifieringen av transporter snabbas upp

| 2 minuters läsning
Utvecklingen mot en mer hållbar transportsektor går i ett rasande tempo. Men samtidigt som elektrifieringen av kommersiella transporter är i full gång är det brist på laddstationer längs vägarna. "Det är en utmaning som vi ser med laddinfrastrukturen. Vi måste ha detta på plats för att snabba på utvecklingen", säger Ebba Bergbom Wallin, affärsområdesansvarig elektrifiering på Volvo Lastvagnar Sverige.

Efter att elektriska bilar de senaste tio åren blivit ett vanligt inslag i stadsbilden har tekniken nu kommit så långt att även eldrivna lastbilar har en prestanda som kan konkurrera med fossildrivna fordon, och den totala kostnadsbilden närmar sig diesellastbilar. Volvo Lastvagnar startade serieproduktion av helelektriska lastbilar under 2019. Idag kan samtliga av Volvos modeller beställas fullelektriskt. Leveranser av elektriska fordon för tyngre och längre transporter börjar under andra halvan 2022.

De här lastbilarna har en räckvidd på upp till 500 kilometer under en dags körning, med en snabbladdning under exempelvis lunchen.

Alla modeller kommer som elektriska
Ebba berättar att när man nu kommer att tillverka alla Volvos modeller som helelektriska i stora kvantiteter är den stora utmaningen att bygga ut landets laddinfrastruktur i samma takt. 

– För att vi ska kunna göra den här omställningen måste det finnas möjligheter att kunna ladda. Jag träffar kunder dagligen som ser det här som en utmaning. Nu krävs det att fler aktörer krokar arm för att möjliggöra detta, säger hon.

För att vi ska kunna göra den här omställningen måste det finnas möjligheter att kunna ladda.

Volvo Lastvagnar satsar själva på publika snabbladdningsstationer på flera av deras egna serviceställen. Samtidigt har man ingått ett samarbete med andra stora lastbilstillverkare i Europa. Tillsammans ska de sätta upp 1700 laddplatser där det behövs som mest runt om i Europa. 

– Som leverantör av transportlösningar behöver vi vara med och driva på den här processen så att det händer. Samtidigt kan vi inte göra allt. Vi behöver vara flera aktörer som gör det här tillsammans, säger Ebba Bergbom Wallin.

”Viktigt att laddningen byggs ut”
Den svenska regeringen har de senaste åren infört olika incitament för att snabba på utvecklingen. ”Klimatpremien” och ”Klimatklivet” är två initiativ som lagts fram. Klimatpremien ger ett bra stöd när det gäller lastbilspriset – antingen får du 20 procent av lastbilens totala värde, eller 40 procent av mellanskillnaden när du köper ett elektriskt fordon. Klimatklivet kan ge stöd för laddinfrastruktur. Detta gör att fler kan ta klivet och börja elektrifiera sina transporter.


– Nu är det viktigt att laddningen byggs ut i samma takt som produkterna kommer ut, och att man anpassar den för lastbilar och inte bara tänker på personbilar. Flera aktörer behöver hjälpas åt för att skynda på elektrifieringen av de tunga transporterna, säger Ebba Bergbom Wallin.

Relaterade artiklar