Lastvagnar

”Hälften av alla lastbilar som säljs år 2030 ska vara elektriska”

| 3 minuters läsning
2022 är året då Volvo Lastvagnar går in i en ny epok. Nu ska företaget se till att leda transportsektorn in i en eldriven framtid. – Redan idag kan man köpa alla våra lastbilar i eldrivna varianter. Intresset är stort och vi hjälper väldigt många företag just nu att analysera hur dom kan elektrifiera sina transporter, berättar Ebba Bergbom Wallin på Volvo Lastvagnar Sverige.

Sedan Volvo Lastvagnar startade serieproduktionen av helelektriska lastbilar 2019 har det hänt mycket. Ett stort antal elektriska fordon rullar redan inom stadsdistribution, stadsnära anläggningstrafik och renhållning i städernas centrum. Nu är det dags att elektrifiera de regionala transporterna och anläggningsbranschen. Under 2022 sätter företaget igång med serietillverkning som innebär att alla Volvos modeller kommer att kunna beställas i fullelektriska versioner.

De här lastbilarna har en räckvidd på upp till 500 kilometer under en dags körning, med en snabbladdning under exempelvis lunchen.

Teknikutvecklingen går snabbt
Ebba berättar att det hänt mycket inom transportsektorn den senaste tiden, och att det bara är början. Teknikutvecklingen går snabbt nu. När Volvo började tillverka eldrivna lastbilar 2019 hade varje batteri 50 kWh i sig – batterierna i de nya lastbilarna kommer att bära 90 kWh vardera – trots att de väger lika mycket.

– Framtiden är otroligt spännande. Globalt har Volvo Lastvagnar satt ett mål som säger att minst hälften av alla fordon som säljs år 2030 ska vara elektriska. Åtta år bort är inte lång tid inom lastbilsbranschen. Det kommer att hända mycket under den närmaste tiden, säger Ebba Bergbom Wallin.

Åtta år bort är inte lång tid inom lastbilsbranschen.

Vittnar om förbättrad arbetsmiljö
De förare som redan gått över till eldrivet vittnar om en förbättrad arbetsmiljö. Att fordonen går tystare och inte vibrerar lika mycket innebär för många att de känner betydligt mindre stress under arbetsdagen. En annan fördel är att varken de som arbetar i eller utanför fordonet behöver göra detta i avgaser.

– De förare som kör elektriska fordon älskar det. Att lastbilarna är så tysta gör att de får en bättre arbetsmiljö. Det är jätteviktigt för att behålla kvalificerade förare men också för att locka nya förare. De tysta ellastbilarna gör också att boende runtomkring och de som rör sig vid bilarna får en trevligare miljö, berättar Ebba Bergbom Wallin.

Sett till hela cykeln – från att produktionen startar till att lastbilen går i pension och ska återvinnas så är miljöavtrycket klart mycket lägre för ellastbilen.

Miljömässiga vinster
När man pratar om eldrift är det ändå de miljömässiga vinsterna de flesta tänker på. Kritiska röster menar att tillverkningen av ett elfordon ger ett såpass mycket högre CO2-avtryck att det inte lönar sig i slutändan, men det är ett argument Ebba Bergbom Wallin vill sticka hål på direkt. Hon berättar att Volvo på sin hemsida har en miljökalkylator som visar hur stort avtryck på miljön du gör med de olika fordonsvarianterna.

– Ser du enbart på produktion så gör ellastbilar i nuläget ett större miljöavtryck, men jämför man vid körning så är ellastbilar med grön el mycket bättre. Sett till hela cykeln – från att produktionen startar till att lastbilen går i pension och ska återvinnas så är miljöavtrycket klart mycket lägre för ellastbilen. Parallellt med elektrifieringen jobbar vi också intensivt med att öka andelen återvunnet och fossilfritt material, till exempel fossilfritt stål när vi bygger våra lastbilar, avslutar hon.

Relaterade artiklar