Lastvagnar

På ström genom stan

| 5 minuters läsning | 5 minuters läsning
I 80 dagar har Henrik Sundberg pilotkört en helelektrisk Volvo FL lastad med färska varor i centrala Göteborg. Syftet var att undersöka om våra städer är redo för eldrivna leveranser.
Henrik Sundberg har pilotkört en helelektrisk Volvo FL.

Det första som slog Henrik Sundberg var ljudet. Eller snarare tystnaden. För trots att han körde en fullastad Volvo FL genom centrala Göteborg hörde han inte det motorbrum som vanligtvis ackompanjerar hans arbetsdag.

– Du kan höra gnissel från lastutrymmet och ljudet när din fot trycker ner gaspedalen. Om du har kört lastbil någon gång så vet du hur märkligt det är, säger Henrik Sundberg.

På sätt och vis har han rätt. Det vore märkligt, om det inte var för att lastbilen är helt eldriven.

Henrik Sundberg och åkeriet TGM AB deltar i Dencity, ett projekt där näringsliv och samhällsaktörer samarbetar för att undersöka förutsättningarna för hållbara transporter. I 80 dagar har han rattat en av Volvo Lastvagnars helelektriska lastbilar som är speciellt framtagen för stadstransporter.

”Det är inget buller, inga störningar, inga vibrationer och jag mår mycket bättre efter en jobbdag.”

För lastbilsföraren Sundberg som till vardags kör matleveranser i Göteborgsområdet tog det ett tag att vänja sig vid det tysta fordonet.

– Första gången jag körde den var jag lite nervös. Jag hade aldrig kört en ellastbil, inte ens en elbil, säger han.

Men efter ett par turer vande han sig vid skillnaderna och började i stället uppskatta dem.

– Jag känner mig mycket lugnare när jag sitter i den här lastbilen. Det är inget buller, inga störningar, inga vibrationer och jag mår mycket bättre efter en jobbdag, säger han.

Utan buller och vibrationer har arbetsmiljön i lastbilshytten blivit skonsammare. Henrik behöver heller inte oroa sig för att väcka varje kvarter han passerar när han kör ett tidigt morgonpass eller en sen kvällsleverans.

Henrik Sundbergs arbetsplats, åkeriet TGM, är inte främmande för innovationer. Företaget har deltagit i flera transportexperiment och vd:n Roger Nilsson är något av en elbilsveteran – han körde sin första redan 1992.

– Eftersom jag har varit med i en hel del projekt tidigare visste jag att vi behövde vara beredda på det oväntade. En utmaning för oss som kör färskvaror är att hålla tiden och temperaturen, om vi inte gör det kan varorna bli fördärvade, säger han.

Att den eldrivna lastbilen har en låg ljudnivå och inte släpper ut några avgaser kan i framtiden leda till helt nya transport- och affärsmöjligheter. Tysta fordon kan köra i tätbefolkade områden nattetid utan att störa, och utan utsläpp kan de användas i lastningsområden inomhus och i miljözoner. Enligt Roger Nilsson är miljöperspektivet inget nytt, men det är först på senare tid som det tas på allvar.

– Jag har jobbat med transporter sedan 1976 och det har alltid funnits folk som tyckt det ena och det andra om miljön. Men när det väl kom till kritan var få beredda att betala för det. Men i och med dagens klimatförändringar börjar inställningen till detta ändras. Jag tror att företag som inte är med och bidrar nu inte kommer att finnas kvar sen, säger Roger Nilsson.

Målet med Dencity-projektet är att undersöka den kommersiella gångbarheten för gröna transporter och se hur samhället kan snabba på elektrifieringen genom att stötta utbyggnaden av laddinfrastruktur.

– Utvecklingen går fortare nu än vad den gjort tidigare. Men det räcker inte med bilen. Infrastrukturen måste också hänga med. En annan utmaning är att det måste finnas kunder som är beredda att betala för detta, säger Roger Nilsson.

Olle Pettersson är marknadschef på Coop och håller med om att kunden har ett stort ansvar för att främja hållbara leveranser.

– Det är vi som sätter kraven när vi handlar upp transporterna. Men det är självklart ett samarbete och vi ser att de företag vi köper transporter från vill ställa om till både fordon och drivmedel med lägre utsläpp, säger han.

Vid godsmottagningen på Coop Eriksberg kliver Henrik Sundberg upp i hytten. Efter dagens fjärde och sista leverans är han redo för hemfärd, och trots det långa passet känner han sig både fräsch och avslappnad. Det är tack vare den bekväma lastbilshytten, berättar han.

Men finns det bara fördelar med eldrivna fordon? Han funderar ett tag på frågan innan han svarar.

– Den största begränsningen är räckvidden. En diesellastbil kan man ju bara tanka full och sen köra väldigt långt med. Men tekniken är rätt så ny, så jag är övertygad om att de kommer ikapp även där, säger Henrik Sundberg och rullar ut från lastkajen lika ljudlöst som han rullade in

TGM AB

  • Grundades: 1957.
  • Antal anställda: 139.
  • Ägare: Roger, Ann och Håkan Nilsson.
  • Vd: Roger Nilsson.
  • Kunder: Bland andra DB Schenker och Coop.
  • Antal lastbilar (över 3,5 ton): 70, varav 57 är Volvo.
  • Antal bilar (3,5 ton): 23.