Lastvagnar

DRIVLINESPECIFIKATIONER – VOLVO FM

Motorer

 

D11K

D13K

G13C

Utsläppsstandard

Euro 6

Euro 6

Euro 6

Antal cylindrar

6

6

6

Slagvolym

10,8 dm3

12,8 dm3

12,8 dm3

Slaglängd

152 mm

158 mm

158 mm

Cylinderdiameter

123 mm

131 mm

131 mm

Kompressionsförhållande

17:01

18:01

17:01

Ekonomivarvtal

1 000–1 500 v/min.

950–1 400 v/min

1 000–1 400 v/min.

Avgasbromseffekt

160 kW (2 400 v/min)

200 kW (2 300 v/min)

 

VEB-effekt

290 kW (2 400 v/min)

   

VEB

tillval

   

VEB+-effekt

 

375 kW (2 300 v/min)

375 kW (2 300 v/min)

VEB+

 

tillval

tillval

Oljefilter

2 fullflödes, 1 bypass

2 fullflödes, 1 bypass

2 fullflödes, 1 bypass

Oljebytesvolym, inklusive filter

36 l

33 l

33 l

Kylsystem, total volym

36 l

38 l

39,5 l


 

Oljebytesintervall

Upp till 150 000 km eller en gång per år med VDS4.

Bränsle

Svavelfritt bränsle (EN590, max 10 ppm svavel)
Biodiesel generation 2 (EN15940, syntetisk diesel)
Volvo FM med gasdrift fordonskvalitet.

Motormonterat kraftuttag

 

Effektuttag

Utväxling

EPTT350

350 Nm* 

1.26:1

EPTT650

650 Nm*

1.26:1

EPTT1000

1 000 Nm*

1.26:1


*Momenteffekt vid både körning och stillastående.

D11K – effekt/vridmoment

Nettovärden enligt: EC 582/2011

D11K330 (245 kW)

 

Max. effekt vid 1 700 v/min

330 hk

Max. vridmoment vid 877–1 400 v/min

1 600 Nm

D11K380 (280 kW)

 

Max. effekt vid 1 700 v/min

380 hk

Max. vridmoment vid 938–1 400 v/min

1 800 Nm

D11K430 (317 kW)

 

Max. effekt vid 1 700 v/min

430 hk

Max. vridmoment vid 1 008–1 400 v/min

2 050 Nm

D11K460 (339 kW)

 

Max. vridmoment vid 1 700 v/min

460 hk

Max. vridmoment vid 1 050–1 400 v/min

2 200 Nm



D13K – effekt/vridmoment

Nettovärden enligt: EC 582/2011

D13K380 (279 kW)

 

Max. effekt vid 1 700 v/min

380 hk

Max. vridmoment vid 830–1 400 v/min

1 814 Nm

D13K420 (309 kW)

 

Max. effekt vid 1 404–1 700 v/min

420 hk

Max. vridmoment vid 905–1 400 v/min

2 100 Nm

D13K460 (345 kW)

 

Max. effekt vid 1 404–1 700 v/min

460 hk

Max. vridmoment vid 945–1 400 v/min

2 300 Nm

D13K500 (368 kW)

 

Max. effekt vid 1 404–1 700 v/min

500 hk 

Max. vridmoment vid 980–1 400 v/min

2 500 Nm 

G13C – effekt/vridmoment

Nettovärden enligt EC 582/2011

G13C420 (309 kW)

 

Max. effekt vid 1 400–1 800 v/min

420 hk

Max. vridmoment vid 1 000–1 400 v/min

2 100 Nm

G13C460 (338 kW)

 

Max. effekt vid 1 700–1 800 v/min

460 hk

Max. vridmoment vid 1 050–1 400 v/min

2 300 Nm

G13C500 (368 kW)  
Max. effekt vid 1 400–1 700 v/min 500 hk
Max. vridmoment vid 980–1 404 v/min 2 500 Nm

I-Shift

12-stegad split- och rangeväxellåda med automatiskt växlingssystem. I-Shift kan utrustas med kompaktretarder, kraftuttag, nödstyrservopump och oljekylare.

I-Shift

Typ

Högsta växel Motormoment (Nm) Godkänd för tågvikt (ton)

AT2412G

Direkt  2400 44

AT2612G

Direkt  2600 100

ATO2612G

Överväxel 2600 100

 

Specifikationer för I-Shift med dubbelkoppling

Typ

Högsta växel Motormoment (Nm) Godkänd för tågvikt (ton)

SPO2812

Överväxel 2800 80

Bakaxlar

Typ

Axel

Växel

Max. vridmoment (Nm)

Max axel-/boggitryck (ton)

Godkänd för tågvikt (ton)

Enkel reduktion

         

RSS1244

Solo

Hypoid

2800

12

44

RSS1344C/E

Solo

Hypoid

2600

13

44

RSS1352A

Solo

Hypoid

2800

13

52

RSS1356

Solo

Hypoid

2400/2800

13

56/44

RSS1370A/B

Solo

Hypoid

3550

13

70

RTS2370A

Tandem

Hypoid

3550

23

80

RTS2310A

Tandem

Hypoid

3550

23

100

Navreduktion

         

RSH1370F

Solo

Konisk spiralkugg

3550

13

70

RTH2610F

Tandem

Konisk spiralkugg

3550

26

100

RTH3210

Tandem

Konisk spiralkugg

3550

32

100

RTH3312

Tandem

Konisk spiralkugg

3550

33

120

RTH3815

Tandem

Konisk spiralkugg

3550

38

150

Bakaxelutväxlingar

RSS1244

RSS1344C/E

RSS1356

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

2.31:1

2.31:1*

2.50:1

2.06:1

2.43:1

2.06:1

3.46:1

3.33:1

3.33:1

3.61:1

4.14:1

2.47:1

2.47:1*

2.64:1

2.17:1

2.57:1

2.17:1

3.61:1

3.46:1

3.46:1

3.76:1

4.58:1

2.64:1

2.64:1

2.79:1

2.31:1

2.83:1

2.31:1

3.76:1

3.61:1

3.61:1

4.12:1

5.43:1

2.85:1

2.85:1

3.10:1

2.47:1

3.09:1

2.47:1

4.12:1

3.76:1

3.76:1

4.55:1

7.22:1

3.08:1

3.08:1

3.44:1

2.64:1

3.40:1

2.64:1

4.55:1

3.97:1

3.97:1

5.41:1

 
 

3.36:1

3.67:1

2.85:1

3.78:1

2.85:1

5.41:1

4.12:1

4.12:1

6.18:1

 
 

3.70:1

 

3.08:1

4.13:1

3.08:1

 

4.55:1

4.55:1

7.21:1

 
 

4.11:1

 

3.40:1**

4.50:1

3.36:1

 

5.41:1

5.41:1

   
 

4.63:1

 

3.67:1**

5.14:1

3.70:1

 

6.18:1

6.18:1

   
 

5.29:1

 

4.11:1**

5.67:1

4.11:1

   

7.21:1

   
       

6.17:1

4.63:1

         


* För RSS1344E
** För RSS1370B

Drivlinekombinationer

 

D11K330

D11K370

D11K410

D11K450

D13K380

D13K420

D13K460

D13K500

G13C420

G13C460

G13C500
                       

I-Shift

                     

AT2412G

 

AT2612G

ATO2612G

I-Shift Dual Clutch

               

SP02812

           

     

Enkelväxlade bakaxlar

               

RSS1244

 

RSS1344C/E

RSS1352A

RSS1356

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Bakaxlar med navreduktion

               

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

     

RTH3312

     

RTH3815

     

Kraftuttag

För drivning av påbyggnadsutrustning finns ett stort urval av kopplingsoberoende och kopplingsberoende kraftuttag.

Motormonterat

PTER-DIN
Bakmonterat motorkraftuttag för direktdriven hydraulpump.

PTER1400
Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.

PTER100
Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning för hydraulpump.

Växellådsmonterat

PTR-F
Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.

PTR-FL/FH
Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
Låg-/medel-/högvarvigt med DIN-anslutning för direktkoppling av en hydraulpump.

PTRD-F
Högvarvigt med medbringaranslutning för direktmonterad kardanaxel.

PTRD-D
Högvarvigt med dubbeldrivning. DIN-anslutning fram och bak för direktanslutning av hydraulpumpar.

PTRD-D1
Högvarvigt med dubbeldrivning. Medbringaranslutet baktill och DIN-anslutet framtill.

PTRD-D2
Högvarvigt med dubbeldrivning bak och enkeldrivning fram. Två medbringaranslutningar bak och en DIN-anslutning fram.

 

VOLVO FM PÅ NÄRA HÅLL

Specificera den perfekta lastbilen? Din lokala Volvoåterförsäljare hjälper dig gärna på vägen.