Allt du behöver veta om Volvo FM, i minsta detalj.
Se specifikationerna för motorer, växellådor, bakaxlar (inklusive utväxlingar), drivlinekombinationer och kraftuttag.
Nettovärden enligt: EC 582/2011
D11 – effekt/vridmoment
Nettovärden enligt: EC 582/2011
D13 – effekt/vridmoment
Nettovärden enligt: EC 582/2011
El | Volvo FM |
---|---|
Prestanda | Upp till 330–490 kW (450–666 hk) kontinuerlig effekt |
Räckvidd | Upp till 300 km räckvidd |
Laddningstid (full laddning) | 9,5 timmar med AC (43 kW) 2,5 timmar med DC (250 kW) |
Batterikapacitet | 180–540 kWh, 2–6 batterier |
Drivlina | 2–3 elmotorer, I-Shift-växellåda |
Gasdriven | G13 | ||
---|---|---|---|
Utsläppsstandard | Euro 6 | ||
Antal cylindrar | 6 | ||
Slagvolym | 12,8 dm³ | ||
Slaglängd | 158 mm | ||
Cylinderdiameter | 131 mm | ||
Kompressionsförhållande | 17.0:1 | ||
Ekonomivarvtal | 900–1 400 v/min | ||
Avgasbromseffekt | 200 kW | ||
Motorbromseffekt* | 380 kW (2 300 v/min) | ||
Oljefilter | 2 fullflödes | ||
Oljebytesvolym, inklusive filter | 35 l | ||
Kylsystem, total volym | 38 l | ||
*tillval
G13 420 hk (309 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Max. effekt vid 1 600–1 700 v/min | 420 hk | |||
Max. vridmoment vid 905–1 400 v/min | 2 100 Nm | |||
G13 460 hk (338 kW) |
| |||
Max. effekt vid 1 600–1 700 v/min | 460 hk | |||
Max. vridmoment vid 950–1 400 v/min | 2 300 Nm | |||
G13 500 hk (368 kW) | ||||
Max. effekt vid 1 600–1 700 v/min | 500 hk | |||
Max. vridmoment vid 980–1 404 v/min | 2 550 Nm | |||
Diesel | D11 | D13 | |
---|---|---|---|
Utsläppsstandard | Euro 6 | Euro 6 | |
Antal cylindrar | 6 | 6 | |
Slagvolym | 10,8 dm³ | 12,8 dm³ | |
Slaglängd | 152 mm | 158 mm | |
Cylinderdiameter | 123 mm | 131 mm | |
Kompressionsförhållande | 18.0:1 | 18.0:1 | |
Ekonomivarvtal | 1 000–1 500 v/min. | 900–1 400 v/min | |
Avgasbromseffekt | 155 kW | 175 kW | |
Motorbromseffekt* | 270 kW (2 300 v/min) | 340 kW (2 300 v/min) | |
Oljefilter | 2 fullflödes | 2 fullflödes | |
Oljebytesvolym, inklusive filter | 35 l | 35 l | |
Kylsystem, total volym | 22 l | 24 l | |
*tillval
Bränsle
Svavelfritt bränsle (EN590, max 10 ppm svavel) Biodiesel generation 2 (EN15940, syntetisk diesel) Volvo FM med gasdrift av fordonskvalitet.
D11 330 hk (246 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Max. effekt vid 1 700 v/min | 330 hk | |||
Max. vridmoment vid 877–1 400 v/min | 1 600 Nm | |||
D11 380 hk (279 kW) |
| |||
Max. effekt vid 1 700 v/min | 380 hk | |||
Max. vridmoment vid 938–1 400 v/min | 1 800 Nm | |||
D11 430 hk (317 kW) | ||||
Max. effekt vid 1 700 v/min | 430 hk | |||
Max. vridmoment vid 1 008–1 400 v/min | 2 050 Nm |
D11 460 hk (338 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Max. effekt vid 1 700 v/min | 460 hk | |||
Max. vridmoment vid 1 050–1 400 v/min | 2 200 Nm | |||
D13 420 hk (309 kW) |
| |||
Max. effekt vid 1 404–1 700 v/min | 420 hk | |||
Max. vridmoment vid 905–1 400 v/min | 2 100 Nm | |||
D13 460 hk (338 kW) | ||||
Max. effekt vid 1 404–1 700 v/min | 460 hk | |||
Max. vridmoment vid 945–1 400 v/min | 2 300 Nm |
D13 500 hk (368 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Max. effekt vid 1 404–1 700 v/min | 500 hk | |||
Max. vridmoment vid 980–1 400 v/min | 2 500 Nm | |||
12-stegad split- och rangeväxellåda med automatiskt växlingssystem. I-Shift kan utrustas med kompaktretarder, kraftuttag, nödstyrservopump och oljekylare. Det är också möjligt att beställa I-Shift med krypväxlar, extra låga krypväxlar och backväxlar med flera hastigheter.
Typ | Högsta växeln | Max vridmoment (Nm) | Godkänd för tågvikt (t) |
---|---|---|---|
AT2412 | Direkt | 2400 | 44 |
AT2612 | Direkt | 2600 | 100 |
ATO2612 | Överväxel | 2600 | 100 |
Typ | Högsta växeln | Max vridmoment (Nm) | Godkänd för tågvikt (t) |
---|---|---|---|
SPO2812 | Överväxel | 2800 | 80 |
Typ | Axel | Växel | Max. vridmoment (Nm) | Max. axel-/boggilast (t) | Godkänd för tågvikt (t) |
Enkel reduktion | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS1244 | Solo | Hypoid | 2800 | 13 | 44 |
RSS1344C/E | Solo | Hypoid | 2600 | 13 | 44 |
RSS1352A | Solo | Hypoid | 2800 | 13 | 52 |
RSS1370A/B | Solo | Hypoid | 3800 | 13 | 70 |
RTS2370A | Tandem | Hypoid | 3800 | 23 | 80 |
RTS2310 | Tandem | Hypoid | 3800 | 23 | 100 |
Navreduktion | |||||
RSH1365 | Solo | Konisk spiralkugg | 3800 | 13 | 65 |
RSH1370F | Solo | Konisk spiralkugg | 3800 | 13 | 70 |
RTH2610B/F | Tandem | Konisk spiralkugg | 3800 | 26 | 100 |
RTH3210 | Tandem | Konisk spiralkugg | 3800 | 32 | 100 |
RTH3312 | Tandem | Konisk spiralkugg | 3800 | 33 | 120 |
RTH3815* | Tandem | Konisk spiralkugg | 3800 | 38 | 150 |
* För Volvo FM 4x4.
RSS1244 | RSS1344C/E | RSS1370A/B | RSH1370F | RSH1365* |
---|---|---|---|---|
2.06:1 | 2.06:1 | 2.47:1 | 3.46:1 | 3.61:1 |
2.17:1 | 2.17:1 | 2.64:1 | 3.61:1 | 3.76:1 |
2.31:1 | 2.31:1** | 2.85:1 | 3.76:1 | 4.12:1 |
2.47:1 | 2.47:1** | 3.08:1 | 4.12:1 | 4.55:1 |
2.64:1 | 2.47:1 | 3.40:1*** | 4.55:1 | 5.41:1 |
2.85:1 | 2.85:1 | 3.67:1*** | 5.41:1 |
|
3.08:1 | 3.08:1 | 4.11:1*** |
|
|
| 3.36:1 |
|
|
|
3.70:1 |
| |||
4.11:1 |
| |||
4.63:1 | ||||
5.29:1 | ||||
* Tillgängliga för Volvo FM 4x4
** För RSS1344E
*** För RSS1370B
RST2370A | RTS2310 | RTH2610F | RTH3210 | RTH3312 | RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|
2.43:1 | 2.06:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.61:1 | 4.14:1 |
2.57:1 | 2.17:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.76:1 | 4.58:1 |
2.83:1 | 2.31:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 4.12:1 | 5.43:1 |
3.09:1 | 2.47:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 4.55:1 | 7.22:1 |
3.40:1 | 2.64:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 5.41:1 | |
3.78:1 | 2.85:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 6.18:1 | |
4.13:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 7.21:1 | |
4.50:1 | 3.36:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | ||
5.14:1 | 3.70:1 | 6.18:1 | 6.18:1 | ||
5.67:1 | 4.11:1 | 7.21:1 | |||
6.17:1 | 4.63:1 | ||||
| D11 330 hk | D11 370 hk | D11 410 hk | D11 450 hk | D13 420 hk | D13 460 hk | D13 500 hk |
I-Shift | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
AT2412 | • | • | • | • | • | • | • |
AT2612 | • | • | • | • | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • | • | • | • | • |
I-Shift Dual Clutch | |||||||
SP02812 |
|
|
|
|
| • | • |
Enkelväxlade bakaxlar | |||||||
RSS1244 | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1344C/E | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1352A | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1370A/B | • | • | • | • | • | • | • |
RTS2370A | • | • | • | • | • | • | • |
RSS2310A | • | • | • | • | • | • | • |
RSH1365 | • | • | • | • | • | • | • |
Bakaxlar med navreduktion | |||||||
RSH1370F | • | • | • | • | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3210 | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3312 | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3815 | • | • | • | • | • | • | • |
| G13 420 hk | G13 460 hk | G13 500 hk |
I-Shift | |||
---|---|---|---|
AT2412 | • | • |
|
AT2612 | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • |
Enkelväxlade bakaxlar | |||
RSS1244 | • | • | • |
RSS1344C/E | • | • | • |
RSS1352A | • | • | |
RSS1370A/B | • | • | • |
RTS2370A | • | • |
|
RTS2310A | • | • | • |
Bakaxlar med navreduktion | |||
RSH1370F | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • |
| Momenteffekt | Utväxling | |
---|---|---|---|
EPTT350 | 350 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT650 | 650 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT1000 | 1 000 Nm* | 1.26:1 | |
* Momenteffekt vid både körning och stillastående.
PTER-DIN: Bakmonterat motorkraftuttag för direktdriven
hydraulpump.
PTER1400: Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning
för hydraulpump.
PTER100: Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning
för hydraulpump.
PTR-F: Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.
PTR-FL/FH: Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Låg-/medel-/högvarvigt med DIN-anslutning för direktkoppling av en hydraulpump.
PTRD-F: Högvarvigt med medbringaranslutning för direktmonterad kardanaxel.
PTRD-D: Högvarvigt med dubbeldrivning. DIN-anslutning fram och bak för direktanslutning av hydraulpumpar.
PTRD-D1: Högvarvigt med dubbeldrivning. Medbringaranslutet baktill och DIN-anslutet framtill.
PTRD-D2: Högvarvigt med dubbeldrivning bak och enkeldrivning fram. Två medbringaranslutningar bak och en DIN-anslutning fram.
Hitta specifikationer om hyttmått, hytthöjd över mark och hyttfunktioner.
Det finns två olika versioner av exteriör som passar olika behov.
Grundläggande
Åskgrå grill och dörrhandtag. Kromade strålkastare. Ljusgrå solskydd, spegelkåpor och stötfångare.
Utökad
Åskgrå grill. Hyttfärgade spegelkåpor, dörrhandtag, solskydd och stötfångare. Kromade strålkastare.
Volvo FM finns med fem olika inredningar, som passar olika behov.
Inredningen Dynamic i textil
Textilinredning i modern färgskala och slitstarka material i olika nyanser av grått och lila.
Inredningen Robust i vinyl och textil
Slitstarka material i vinyl och textil i en modern färgskala som matchar interiörens olika delar.
Inredningen Progressive i plysch
Denna inredning i plysch med mjuka textilier har en modern färgskala som matchar interiörens olika delar.
Inredningen Robust i läder
Inredning i slitstarka material och tvåfärgade säten helt i läder som matchar interiörens olika delar.
Inredningen Progressive i läder
Inredning i slitstarka material och tvåfärgade säten helt i läder som matchar interiörens olika delar.
Daghytt
Daghytt (FM-DAY) med bekväm och ergonomisk förarplats. Invändig höjd: 164 cm, 120 cm över motortunneln.
Låg daghytt
Låg daghytt (FM-LDAY) behövs för användningsområden som gruvdrift, kylpåbyggnader, pumpar och lyftkranar. Invändig höjd: 148 cm, 104 cm över motortunneln.
Sovhytt
Sovhytt (FM-SLP) med bekväma övernattningsmöjligheter för en person. Invändig höjd: 164 cm, 120 cm över motortunneln.
Låg sovhytt
Låg sovhytt (FM-LSLP) med sänkt tak ger plats för extra lastutrymme ovanför hytten. Invändig höjd: 148 cm, 104 cm över motortunneln.
Globetrotter-hytt
Globetrotter-hytt (FM-HSLP) med bekväma övernattningsmöjligheter för upp till två personer. Hytten har extra förvaringsutrymmen placerade högre upp. Invändig höjd: 201 cm, 157 cm över motortunneln.
Manskapshytt
Manskapshytt med extra stort utrymme för fler passagerare upp till 7 personer. Invändig höjd: 1 590 millimeter.
Fyrpunkters hyttupphängning
Välj mellan spiralfjädring med stötdämpare, spiralfjädring fram och luftfjädring bak eller luftfjädring runtom.
Luftintag
Luftintaget är placerat på vänster sida och finns i högt eller lågt utförande. Frontluftintag finns som alternativ.
Hyttfärger
Det finns omkring 650 varianter att välja mellan.
Förarstolen
Välj mellan tre olika komfortnivåer: Progressive (plysch eller skinn), Dynamic (textil) och Robust (vinyl). Stolens totala justeringsområde är 200 mm i längdled och 100 mm i höjdled. Förarstolarna är standardutrustade med nackskydd, fällbart och justerbart ryggstöd, höjd- och längdjustering, justerbart svankstöd samt justerbar stolslutning.
Passagerarstolen
Välj mellan tre olika komfortnivåer: Progressive (plysch eller skinn), Dynamic (textil) och Robust (vinyl). Som standard utrustade med nackskydd.
Bäddar
Den nedre bädden är 70 × 200 cm. En 16 cm tjock madrass med pocketfjädrar för ännu bättre komfort. Tre varianter att välja mellan: Mjuk, halvmjuk och fast. Det finns två bäddmadrasser att välja mellan som ökar sovkomforten och gör det enklare att bädda sängen. Mått för Comfort-översäng: 70 × 190 cm eller 60 × 190 cm
Invändig förvaring
I utrymmet ovanför vindrutan finns två förvaringsutrymmen med jalusidörrar och fyra ISO-fack, varav ett är reserverat för färdskrivaren (två ISO-fack i de låga hytterna). Under bädden i sovhytten och Globetrotter-hytten finns två stora förvaringsutrymmen som nås från utsidan och ett stort fack (som rymmer 44 liter) som du kommer åt genom att lyfta madrassen och locket. I sovutrymmet finns också två förvaringsutrymmen för tidningar och småsaker. I instrumentbrädan finns fyra öppna förvaringsutrymmen, en mindre förvaringslåda, ett DIN-fack, ett öppet förvaringsutrymme (”fågelbad”) och en flaskhållare. Daghytten kan utrustas med ett 60 liters förvaringsutrymme med jalusidörrar för hjälmar, matdosor med mera.
Utvändig förvaring
Förvaringsutrymmen som kan nås från utsidan finns bakom passagerar- och förarstolen.
Taklucka
Hytten är utrustad med en taklucka som kan öppnas 50 millimeter. På insidan sitter ett perforerat solskydd som även fungerar som insektsnät när takluckan är öppen. Takluckan kan öppnas och stängas manuellt eller elektriskt (tillval). Det finns också en taklucka av stål lämplig för anläggningstransport och tuffa miljöer.
Ratt
Finns i två olika storlekar – 450 mm eller 500 mm i diameter beroende på lastbilens specifikationer. Rattens höjd kan justeras med upp till 90 mm och lutningen kan justeras med 28 grader. Med tiltfunktionen (tillval) kan ratten justeras i höjdled mellan –5° och +15° för att öka komforten för föraren. Ratten finns både med och utan krockkudde. De integrerade knapparna i ratten gör det säkert och bekvämt att använda farthållare, signalhorn, telefon och funktioner i menyerna på instrumentdisplayen och sidodisplayen.
Klimatanläggning
Det finns två olika klimatanläggningar som täcker alla behov:
Klimatanläggningen kan dessutom kompletteras med hytt- och motorparkeringsvärmare.
Hitta specifikationer om chassihöjder, max. axeltryck fram, bakhjulsupphängning, kopplingshöjder, dragbilar, chassifunktioner och bromsar.
Extra låg (dragbil) | ca 810 mm |
Låg | ca 850 mm |
Med. | ca 900 mm |
Hög | ca 1 000 mm |
Extra hög | ca 1 200 mm |
| Luft | Blad |
---|---|---|
Extra låg | 8 | - |
Låg | 8 | - |
Med. | 10/20* | 9 |
Hög | 10/20* | 10/20* |
Extra hög | - | 10/20* |
*Med dubbla framaxlar FAL20
Typ | Axlar | Upphängning | Axel-/boggilast | Reduktion | Pusher-/löpaxlar |
Solo | |||||
---|---|---|---|---|---|
RAD-L90 | 4x2 | Parabel-/flerbladsfjädring | 13 ton | Enkelväxel/nav |
|
RAD-GR | 4x2 | Luft | 11,5/13 ton | Enkelväxel/nav |
|
RAD-G2 | 4x2 | Luft (för anläggning) | 13 ton | Nav | |
RAD-G4 | 4x2 | Luft | 12 ton | Enkel | |
Boggi | |||||
RADT-GR | 6x2/8x2 | Luft | 19/20,5/22,5/23 ton | Enkelväxel/nav | Löpaxel (fast/styrbar/medstyrande) |
RAPD-GR | 6x2 | Luft | 16/19/22 ton | Enkelväxel/nav | Pusheraxel (fast/styrbar) |
RAPD-G4 | 6x2 | Luft | 16 ton | Enkel | Pusheraxel (fast) |
RADD-G2 | 6×4/6x6/8x4/8x6 | Luft | 21/23/26 ton | Enkelväxel/nav | |
RADD-BR | 6×4/8x4 | Parabel | 20/21 ton | Enkelväxel/nav | |
RADD-TR1 | 6×4/8×4 | Parabel-/flerbladsfjädring | 23/26 ton | Enkelväxel/nav | |
RADD-TR2 | 6×4/8×4 | Flerbladsfjädring | 26/32 ton | Nav | |
RADD-TR3 | 6×4/8×4 | Parabel | 38 ton | Nav | |
RADD-GR | 6×4/8×4 | Luft | 17/21/23/26 ton | Enkelväxel/nav | |
RADDT-GR | 8x4/10x4 | Luft | 27/33/36 ton | Enkelväxel/nav | Löpaxel (styrbar) |
RAPDD-GR | 8×4 | Luft | 27/30,5/32/35 ton | Enkelväxel/nav | Pusheraxel (styrbar) |
RAPDT-GR | 8×2 | Luft | 27/30/30,5/31,5/32 ton | Enkelväxel/nav | Pusheraxel (styrbar), löpaxel (fast/styrbar) |
RADDT-G2 | 8×4/10x4/10x6 | Luft | 27/33/36 ton | Enkelväxel/nav | Löpaxel (styrbar) |
Centralmonterade, halvt undermonterade och undermonterade dragbalkar för släpvagnar med centralaxel. Dragbalkarna kan monteras med 25 mm intervall.
Bränsletankar
Aluminium- eller ståltankar i volymer från 150 till 900 liter. Den maximala bränslevolymen för en 4x2-dragbil är 1 510 liter. Gastankar i storlekarna 155 kg (375 l), 205 kg (495 l) och 225 kg (545 l). För dubbla framaxlar, EU6-bränsletank av plast mellan framaxlarna.
AdBlue-tankar
Volymer från 32 och 112 liter. AdBlue-pumpen är integrerad i AdBlue-tankmodulen. Av plast.
Bromsar
EBS (elektroniskt styrt bromssystem) ger överlägsen respons, prestanda och bromskänsla och ger tillgång till en rad användbara funktioner. EBS erbjuds nu både för skivbromsar och Z-kambromsar (för ett urval av axelkonfigurationer och chassihöjder). Uppgradera bromssystemet genom att lägga till EBS Medium eller något av de andra tillvalen. EBS är standard på alla specifikationer.
EBS Medium
Utöver innehållet i EBS Standard innehåller EBS Medium följande funktioner:
EBS-statusövervakning
EBS-statusövervakning via fordonets elektronik, TEA2+ och Volvo Tech Tool.
Autobroms vid stillastående
Bromsa lastbilen tills den stannar, så aktiveras Autobroms vid stillastående som bibehåller det senast tillämpade bromstrycket och håller lastbilen på plats till föraren trycker ned gaspedalen.
Analys av beläggningsslitage
Beläggslitagevarning – beräknar hur lång körsträcka som återstår med befintliga bromsbelägg (endast för skivbromsar).
Automatisk lossning av parkeringsbroms
Parkeringsbromsen lossas när föraren trycker på gaspedalen och en växel är vald (gäller endast I-Shift).
Ytterligare tillval:
I tillägg till programpaketen finns även följande alternativ:
Sträckbroms
När föraren aktiverar systemet pumpbromsas släpvagnen automatiskt, vilket minimerar risken för fällknivseffekt.
ESC (Elektroniskt stabiliseringssystem)
Stabiliseringsprogrammet gör att varje hjul bromsas individuellt, vilket ger högre stabilitet åt fordonskombinationen och motverkar fällknivseffekt, kanande och vajande släp samt vältolyckor. ESC uppfyller kraven om elektronisk kontroll av fordonsstabilitet och finns för 2-, 3-, 4- och 5-axlade fordon.
Nödbromsljus
Vid hastiga inbromsningar från hastigheter över 50 km/h blinkar bromsljusen fyra gånger per sekund.
Hydraulisk retarder
Växellådsmonterad kompaktretarder med en maxeffekt på 440 kW.
Volvo Dynamic Steering
Aktivt styrsystem med extra servokraft. Ökar styrkraften i låga hastigheter, minskar rycken i ratten och gör det lättare att hålla ratten rakt framåtriktad vid inbromsning på underlag med varierande friktion. Ratten återgår automatiskt till utgångsläget både när du kör framåt och backar. Volvo Dynamic Steering finns nu för alla axelkonfigurationer, även lastbilar med dubbla framaxlar. Tekniken kan även kombineras med individuell framhjulsupphängning.
Pusheraxlar
Finns i fast och tvångsstyrt utförande för både dragbilar och jämnlastbilar. Axeltryck: 4,5, 7,5 eller 9 ton.
Löpaxlar
Finns i flera utföranden – fast med enkel- eller tvillingmontage, medstyrande eller tvångsstyrd. Axeltryck: 7,5; 9,5 eller 10 ton.
Tandemaxellyft
Gör det möjligt att koppla ur och höja den bakersta drivaxeln på tandemboggin, i syfte att minska bränsleförbrukningen och svängradien. Med en knapp på instrumentbrädan kan föraren höja axeln när lastbilen är olastad. När lastbilen körs lastad sänks axeln automatiskt och aktiveras igen. Tandemaxellyft finns för 6x4- och 8x4-konfigurationer (med tandemboggi) som är utrustade med skivbromsar.
Axelkonfigurationer, el
Dragbil: 4x2, 6x2, 6x4
Jämnlastbil: 4x2, 6x2, 6x4, 8x2, 8x4
Samtliga axlar är luftfjädrade
Data – allt du behöver. Ladda ned datablad i PDF-format för Volvo FM-serien från följande länkar.
Det kan hända att de funktioner som visas inte är standard och inte är tillgängliga för alla utrustningsnivåer och drivlinealternativ.