Att en lastbil ska ha sidospeglar är något som förare alltid har tagit för givet. På senare år har dock flera tillverkare börjat erbjuda kamerasystem i stället. Men när och var kan detta vara användbart, och vilka är för- och nackdelarna med en kamera kontra en spegel?
År 2016 öppnade FN för en förordning som skulle göra det tillåtet att byta ut speglar mot kamerasystem. En av fördelarna är bättre direkt sikt, alltså bättre sikt ur förarens perspektiv: med andra ord det som kan ses utan hjälp av speglar eller kameror.
EU-kommissionen uppskattar att den kommande EU-förordningen om allmän säkerhet kommer att minska antalet olyckor och förhoppningsvis rädda fler än 25 000 liv. Enligt beräkningarna kommer även minst 140 000 allvarliga skador att kunna förhindras fram till 2038. Kamerasystem kan bidra till dessa siffror eftersom de förbättrar den direkta sikten. Den främsta orsaken till att kamerasystem tagits fram är dock bättre aerodynamik i kombination med möjligheten att spara bränsle och minska koldioxidutsläppen.
– Alla vill sänka sin bränsle- eller energiförbrukning, och om luftmotståndet från speglarna minskar kan de smalare kameraenheterna förbättra energieffektiviteten med upp till 1,5 procent. * Men det är också viktigt att undersöka vilken lösning som passar bäst för kunden och ger den bästa körupplevelsen, säger Gabor Szalo, Senior Engineering Specialist in Visibility vid Volvo Lastvagnar.
Det är viktigt att hitta en lösning som passar bäst för kunden och ger den bästa körupplevelsen.
Den första lastbilen med kameror i stället för sidospeglar kom 2019, och sedan dess har den tekniska utvecklingen gått snabbt. Flera tillverkare har släppt lastbilar med kamerasystem och incitamenten från framtida lagstiftning påskyndar denna process. År 2029 kommer EU:s allmänna säkerhetsförordning (GSR) att införa krav gällande direkt sikt för alla nyregistrerade lastbilar. Syftet är att minimera döda vinklar och se till att förarnas direkta synfält från fordonet blir större.
Om man bortser från den tekniska utvecklingen och kommande lagstiftning finns det möjligheter och fördelar såväl som utmaningar och begränsningar med att köra med kameror i stället för speglar. Här är några aspekter att ta hänsyn till:
Aerodynamik:
Sikt och säkerhet:
Dåligt väder och mörker:
Lagkrav:
Sikt och säkerhet:
Reparationer:
Körupplevelse:
Det finns för- och nackdelar med både kamerasystem och traditionella speglar. Körupplevelsen med sidospeglar skiljer sig från hur det är att köra med ett kamerasystem, och det är också troligt att det finns olika preferenser bland förarna.
Inom vissa transporttypergment kan det vara lättare att vänja sig vid kamerasystem: För förare i fjärrtrafik kan det exempelvis gå snabbare att vänja sig vid kamerasystem än för förare som ofta kör i stadstrafik. I stadsmiljöer måste förarna hela tiden göra avståndsbedömningar och det finns ett större behov av att backa. Vid stadskörning är djupseendet en mycket viktig faktor.
– Preferenserna kan variera, men målet med kamerasystemen är att skärmbilden ska vara så verklighetstrogen som möjligt och att körupplevelsen blir den bästa tänkbara. För nya förare kan kamerasystem bli standard, och vad du väljer kan också bero på hur öppen du är för förändringar och nya digitala lösningar i körmiljön, säger Hanna Degerman, User Experience Product Planner på Volvo Lastvagnar.
Kjell Brunnström är senior forskare vid Sveriges forskningsinstitut (RISE, Research Institutes of Sweden) och är specialiserad på visuell perception. Han tror att kameror kommer att bli allt vanligare och att det inom en nära framtid blir det alternativ som förarna väljer. Han menar dock att det skulle vara gynnsamt att lägga till en del funktioner i systemen så att alla förare och alla segment i transportbranschen faktiskt vill använda dem.
– Som det är nu ger kamerasystemen sämre djupseende jämfört med vanliga sido- eller backspeglar. Enligt en studie som genomförts av RISE och Volvo Cars ** skulle det dock vara önskvärt att kamerorna visade tilläggsgrafik för att kompensera för den reducerade djupuppfattningen. Denna grafik skulle kunna indikera avstånd och farliga objekt, så att förarna lättare kan fatta rätt beslut.
Teknikutvecklingen på det här området går snabbt. Huruvida du väljer en klassisk sidospegel eller ett kamerasystem kan vara beroende av preferenser eller segment. Du behöver utvärdera dina verksamhetsbehov, men också möjligheterna att efterleva lagar och regler. Och kanske också förarnas preferenser och hur öppna de är för nya körupplevelser.
* Den faktiska energieeffektiviteten kan variera av många olika anledningar, till exempel körhastighet, användning av farthållare, fordonsspecifikation, fordonets last, faktisk topografi, förarens körerfarenhet, fordonsunderhåll och rådande väderlek.
** Källa: Zhang, M. och G. Bin. The effect of CMS with AR on driving performance. (diva2:1717225), RISE Sveriges forskningsinstitut, Chalmers tekniska högskola, M.Sc. avhandling. 2022, tillgänglig på: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469