Lastvagnar

Hur en bra laddningsstrategi kan utöka räckvidden för en elektrisk lastbil

| 3 min
Elektriska lastbilar öppnar nya möjligheter för mindre buller och inga avgasutsläpp. Bra planering av rutter, förartider och laddningsmöjligheter gör att du kan fortsätta dina transportuppdrag med hög produktivitet.
Handladda en lastbil.
Med god planering kan en elektrisk lastbil ge samma produktivitet som en konventionell lastbil.

Med en ellastbil behöver veta hur mycket energi du behöver samt när och var du kan ladda. Det är viktiga överväganden när det kommer till ruttplanering. Med rätt laddningsstrategi kan ditt elfordon ha samma produktivitet som en konventionell lastbil.

 

Var kan man ladda en elektrisk lastbil idag?

De flesta elektriska lastbilar kommer inledningsvis att behöva laddas över natten vid hemmabasen. Med en inbyggd AC-laddare (43 kW) tar det cirka tio timmar att ladda batteriet från tomt till fullt. Med en DC-laddare (max 250 kW) kan detta reduceras till bara två timmar. Om högeffektsladdning används kommer det med största sannolikhet att vara under korta perioder för att säkerställa att lastbilen har tillräckligt med energi för att slutföra transportuppdraget.

De rutter som passar bäst att uföra med elfordon i dag är därför de som inte har höga energikrav eller långa avstånd.

– Om du till exempel har sopbilar som bara körs några timmar om dagen i låga hastigheter räcker det förmodligen med nattladdning. Men om du har regionala transporter där längre sträckor ska tillryggaläggas kan du behöva hitta laddningsmöjligheter längs rutten, säger Henrik Engdahl, affärsutvecklingschef på Volvo Lastvagnar.


Om en lastbil till exempel regelbundet pendlar mellan två fasta depåer inom 300 km bör det räcka med en laddstation vid varje depå för att möjliggöra drift av fordonet dygnet runt. Ett annat alternativ för att öka räckvidden för en elektrisk lastbil är att kombinera AC- och DC-laddning. Genom att till exempel använda AC-laddning över natten och DC-laddning under dagen när föraren ändå ska ta rast kan en elektrisk lastbil köras längre sträckor. 

 

Större laddningsnätverk innebär fler laddningsmöjligheter

Investeringarna i offentlig laddningsinfrastruktur, från såväl offentlig som privat sektor, håller just nu på att utöka laddinfrastrukturen. Under de kommande åren kommer många fler laddstationer att göras tillgängliga för lastbilsförare. Vi kommer också att få se fler laddare installerade i områden där lastbilar ofta står stilla – till exempel vid lastkajer och lastbilsstopp.

– Att toppa upp sin laddning är en utmärkt lösning för att utöka räckvidden för en elektrisk lastbil där fordonet ändå behöver stanna för lastning, lossning, förarvila och så vidare. Då behöver du varken kompromissa med produktivitet eller drifttid, säger Henrik.

Under de kommande åren kommer det att bli enklare att väga in laddningsmöjligheterna i ruttplaneringen, eftersom laddstationer nu byggs ut i rask takt och tekniken förbättras för snabbare laddning.

 

I maj i år berättade Volvo om samarbetet med OKQ8 och Skellefteå Kraft för att etablera ett av Sveriges största sammanhållna nätverk av publika laddstationer för tung trafik. Med 26 laddstationer är målsättningen att påskynda omställningen av tunga vägtransporter på långa distanser.  Dessa partners har gemensamt sökt och fått medel från Energimyndigheten för att etablera ett nätverk, uppdelat mellan Volvo Lastvagnars återförsäljare och OKQ8:s anläggningar, med vardera minst två laddpunkter i bland annat Sollentuna, Jönköping och Umeå. Planen är att laddstationerna tas i drift under 2023.

Relaterade artiklar