Lastvagnar

”Förarcoachning tar dig till nästa nivå”

| 7 minuters läsning | 7 minuters läsning
Oavsett om ett åkeri vill höja sin produktivitet eller minska sin bränsleförbrukning är Volvos Förarcoachning en god idé. En investering som ger resultat på bottenraden.
Volvos förarcoacher Magnus Backman och Pär Harklint pekar ut några av bilens finnesser för chauffören Andreas Paulsson.
Volvos förarcoacher Magnus Backman och Pär Harklint pekar ut några av bilens finnesser för chauffören Andreas Paulsson.

– Jämför med elitidrottare, till exempel. Om de ska bli bättre så behövs det ofta en tränare som talar om hur man ska göra. Alla förare har nytta av förarcoachning, oavsett nivå, precis som alla idrottare alltid har nytta av att träna, säger Magnus Backman, förarcoach och produktchef vid Volvo Lastvagnar Sverige.

Fem lastbilschaufförer sitter samlade i konferensrummet på övervåningen av Claesson Transports godscentral i Hedenstorp utanför Jönköping. I dag är det utbildning som gäller – förarcoachning närmare bestämt – en satsning som ska hjälpa Claessons redan duktiga förare att bli ännu bättre. 

Claesson Transports bilar kör mycket styckegods, men oavsett vilken typ av körning det gäller kan Förarcoachning hjälpa ett åkeri att spara bränsle.

Framför chaufförerna står Per Harklint och Magnus Backman från Volvo Lastvagnar Sverige. Mycket ingående går de igenom och förklarar tekniken bakom några av de innovationer som Claessons Volvolastbilar är utrustade med.

– Det handlar om att få förarna att känna sig säker i sin roll som förare, att de ska känna att ”jag vet hur den här maskinen ska handhas och hur jag får maximalt ut av den”, säger Magnus Backman.

När ett åkeri anlitar Volvos experter för att hålla en Förarcoachning sker en rad saker. Det hela börjar med en grundlig analys av företaget, och i samråd med åkeriet tas ett förslag fram om var störst fokus ska läggas. Ibland kan det handla om att öka produktiviteten, och ibland om att minska bränsleförbrukning eller kanske slitage på bilarna. Ofta är det en kombination av allt.

Även små förändringar ger goda resultat. Det vet vi.

– Potentialen av Förarcoachning och den här typen av tjänst är i princip oändlig, för det handlar om vad du gör den till. Vill du verkligen löpa linan ut så kan det bli enormt stora skillnader men även små förändringar ger goda resultat. Det vet vi, säger Magnus Backman.

Christer Claesson i samspråk med Magnus Backman.

Magnus och Per har blivit inbjudna till åkeriet av Christer Claesson, som driver Claesson Transport tillsammans med sina tre syskon. Åkeriet har haft besök av förarcoacher från Volvo tidigare, och det har gett mersmak.  

– Att få in en extern utbildare tycker jag är väldigt bra. De kommer med lite nya tips och trix och hjälper oss att plocka ut det sista för att få ner bränsleförbrukningen. Och våra chaufförer har varit väldigt positiva, de tycker det är kul att få lite idéer om hur man kan köra och kanske lära sig lite mer om bilen som man inte kunde från början, säger Christer Claesson. 

Genom att använda bilens teknik på rätt sätt går det att minska sin bränsleförbrukning.

Efter analys och en allmän genomgång av fordonstekniken följer sen det kanske viktigaste momentet, en ”hands on” handledning där förarcoacherna åker med varje chaufför i hans eller hennes bil, och ger konkreta tips på plats.

– De allra flesta är fantastiskt bra på att köra bil, det är inte det vi sysslar med, utan det handlar om att få förarna att bryta gamla vanor och börja nyttja tekniken på ett nytt sätt. Att hjälpa förarna att ta sig till nästa nivå, förklarar Magnus. 

Christer Claesson är mån om att minska såväl bränsleförbrukning som utsläpp på sina bilar.

Och visst ger Förarcoachning resultat. Volvos vagnparkssystem Dynafleet, som sitter monterat i Claesson Transports samtliga bilar, visar på en tydlig sänkning av bränsleförbrukningen på de inblandade förarnas bilar med 5-6 procent.

– Det överträffar faktiskt förväntningarna. Resultatet har blivit betydligt bättre än vad vi trodde från början. Vi har totalt 24 bilar och vi har kört detta på fyra bilar nu men när vi sen kör det på alla så gör det ganska mycket pengar på ett år, avslutar Christer Claesson. 

Fakta Hållbarhetsprojektet

Förarcoachningen var en viktig del av ett av ett större hållbarhetsprojekt som Claesson Transport bedrev under våren och sommaren 2020. Sammantaget ledde projektet till att hela 10 procent bränsle kunde sparas, med åtgärder såsom optimering på verkstad av bil och släp, en genomtänkt strategi för utbyte av äldre bilar mot nya i flottan, samt skapande av ett rätt tänk och kultur bland anställda i åkeriet. Du kan läsa mer om projektet här

Fakta Claesson Transport AB

Åkeriet grundades 1965 av Göte Claesson, speditionsdel tillkom 1985. Affärsidén är att transportera klassiskt styckegods. Specialiserade på gods till Norge och Sverige. 24 större lastbilar (23 Volvo och en Scania) och en del mindre budbilar. Totalt ungefär 50 personer anställda varav 35 chaufförer. Övrig personal jobbar mycket med tullhantering och trafikplanering.