Lastvagnar

Lönsam hållbarhetsstrategi – för hela fordonsflottan

| 7 minuters läsning | 7 minuters läsning
Med enkla medel sänkte Claesson Transport sin bränsleförbrukning med 10 procent. En genomarbetad däckstrategi, hjulinställning samt förarcoachning visade sig vara några av framgångsfaktorerna bakom det goda resultatet.
Med enkla medel sänkte Claesson Transport sin bränsleförbrukning med 10 procent.

Strax väster om Jönköping ligger hemmabasen för det anrika åkeriet Claesson Transport AB. I år firar de 55 år i branschen, och numera drivs åkeriet av Christer Claesson tillsammans med sina tre syskon som tog över efter pappa Göte år 2015. Uppväxt i en åkarfamilj är det kanske inte så konstigt att Christer Claesson har många tankar och funderingar kring hur ett åkeri kan skötas på ett hållbart sätt – ekonomiskt såväl som miljömässigt. 

Christer Claesson har som mål att driva ett så hållbart åkeri som möjligt.

– Givetvis vill vi minska utsläppen samtidigt som vi får till så ekonomiska transporter som möjligt. Hållbarhet för mig är dels att ha låga utsläpp på transporterna vi gör, dels att kunna jobba med det vi har och få ner utsläppen på nya och gamla bilar. Sen är det viktigt att få alla att inse att alla kan hjälpas åt att få till en mer hållbar transport, och det gäller både chaufförer och trafikplanerare, och även våra kunder, berättar Christer Claesson.

Christers idéer ledde till att han i vintras kontaktade både Volvo Lastvagnar Sverige och återförsäljaren Finnvedens Lastvagnar, en kontakt som snart mynnade ut i ett spännande projekt som skulle pågå under sju månader. 

Alla kan hjälpas åt att få till en mer hållbar transport

– Christer är väldigt miljömedveten, och han ville ha ett möte kring hur vi kunde komma fram till en gemensam strategi kring hur vi kan få ned bränsleförbrukningen, eftersom det ger stora miljövinster. Sen har han ju ett långsiktigt tänk med sin fordonsflotta där han inte byter ut bilarna alltför tidigt utan han har kvar dem så länge de är lönsamma att köra med, säger Rolf Robertsson, key account manager på Finnvedens Lastvagnar. 

Hos Claesson Transport arbetar man mycket med att behålla äldre lastbilar i gott skick.

Om man ska sammanfatta Christer Claessons huvudstrategi med sin fordonsflotta är det snarare ”spara och bevara” än ”slit och släng” som gäller. Han menar att det är mer hållbart att vara rädd om en äldre bil än att skrota ut den när den ändå är i bra skick. Ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv är det en sund inställning. 

– Visst, man byter ut gamla bilar, de sämsta, men vad kan man göra med det man har kvar? Hur kan man förbättra utsläpp och bränsleförbrukning på det man har? För det är trots allt så de flesta åkerier har det i dag, att man inte kan byta ut alla lastbilar på en gång och köpa nytt. Vi försöker hitta en bra mix på detta, byta ut några gamla dåliga bilar, optimera de halvgamla och satsar på mycket förarcoachning, säger Christer. 

Trots att den gamla Volvon har många år på nacken ser den fortfarande fräsch ut.

Claesson Transport, Finnveden och Volvo Lastvagnar beslutade gemensamt att koncentrera hållbarhetsprojektet kring fyra lastbilar och dess förare. Bilar och släp skulle bränsleoptimeras genom axelmätning och hjulinställning, justering av luftriktare, en ny däckstrategi, uppdatering till den senaste mjukvaran och sist men inte minst, en allmän genomgång av ekipagen. Chaufförerna fick delta i förarcoachning ledd av Volvos egen expert Magnus Backman. 

Christer Claesson i samspråk med Magnus Backman

– Förarcoachning behövs framför allt när man vill lyfta sitt körsätt till nästa nivå. Om du ska bli bättre på något så behövs det ofta en tränare som talar om hur du ska göra. Alla förare har nytta av förarcoachning, oavsett vilken nivå du är på – precis som alla elitidrottare alltid har nytta av att träna. Bara för att du har blivit världsmästare en gång så är det inte säkert att du blir det nästa gång, om du inte håller det vid liv, konstaterar Magnus Backman.

– Våra chaufförer har varit väldigt positiva, de tycker det är kul att få lite tips och idéer om hur man kan köra och kanske lära sig lite mer om bilen. Det finns ju ofta fler finesser på bilarna nuförtiden än vad chaufförer i allmänhet känner till, säger Christer. 

Bara för att du har blivit världsmästare en gång så är det ju inte säkert att du blir det nästa gång
Volvos förarcoacher Magnus Backman och Pär Harklint pekar ut några av bilens finnesser för chauffören Andreas Paulsson.

– Förarcoachning behövs framför allt när man vill lyfta sitt körsätt till nästa nivå. Om du ska bli bättre på något så behövs det ofta en tränare som talar om hur du ska göra. Alla förare har nytta av förarcoachning, oavsett vilken nivå du är på – precis som alla elitidrottare alltid har nytta av att träna. Bara för att du har blivit världsmästare en gång så är det inte säkert att du blir det nästa gång, om du inte håller det vid liv, konstaterar Magnus Backman.

– Våra chaufförer har varit väldigt positiva, de tycker det är kul att få lite tips och idéer om hur man kan köra och kanske lära sig lite mer om bilen. Det finns ju ofta fler finesser på bilarna nuförtiden än vad chaufförer i allmänhet känner till, säger Christer. 

Att använda bilens teknik rätt är ett enkelt sätt att få ned sin bränsleförbrukning.

– Vi hade ju en målsättning och en förväntan att kanske kunna dels spara bränsle och dels få upp helhetstänket bland alla anställda att ta vara på allt från bränsledroppar till däck, lastbilar och allting, och därigenom få bättre lönsamhet. Och vi har ju överträffat förväntningarna. Resultatet har blivit betydligt bättre än vad vi trodde från början. Vi har ju kört detta på fyra bilar nu, men vi har totalt 24 bilar, så sen när vi kör det på alla så gör det ganska mycket pengar på ett år, avslutar Christer. 

Fakta: Hållbarhetsprojektet i korthet

Resultatet – 10 procents bränslebesparing och minskade utsläpp – är uppnått med ett helhetsangrepp med optimering på verkstad av bil och släp, en genomtänkt strategi för utbyte av äldre bilar mot nya i flottan, förarcoachning och skapande av ett rätt tänk och kultur bland förarna i åkeriet kring Eco-körning och hur man vårdar bilarna. Den största bränslebesparingen uppnåddes av förarcoachningen, cirka 5-6 procent. 
 

Fakta: Claesson Transport AB

Åkeriet grundades 1965 av Göte Claesson, speditionsdel tillkom 1985. Affärsidén är att transportera klassiskt styckegods. Specialiserade på gods till Norge och Sverige. 24 större lastbilar (23 Volvo och en Scania) och en del mindre budbilar. Totalt ungefär 50 personer anställda varav 35 chaufförer. Övrig personal jobbar mycket med tullhantering och trafikplanering.

Se filmerna om hållbarhetsprojeket på Claesson Transport

Hållbarhetsprojektet
Med enkla medel sänkte Claesson Transport sin bränsleförbrukning med 10 procent. En genomarbetad däckstrategi, hjulinställning samt förarcoachning visade sig vara några av framgångsfaktorerna bakom det goda resultatet.

Förarcoachning
Oavsett om ett åkeri vill höja sin produktivitet eller minska sin bränsleförbrukning är Volvos Förarcoachning en god idé. Alla förare har nytta av förarcoachning, oavsett nivå, precis som alla elitidrottare alltid har nytta av att träna.

Verkstaden
Claessons åkeri uppnådde 10 procents bränslebesparing, bland annat genom förarcoachning men också genom att låta sin Volvoåterförsäljare optimera bil och släp, till exempel med axelinställning och justering av vindriktare.