Lastvagnar

Lastbil på prov

| 6 minuters läsning | 6 minuters läsning
Fältprovet är det sista steget mellan Volvos produktutveckling och åkeriernas verklighet. Volvo På Väg träffar Anders Bergman, den flerfaldige gokartmästaren som parkerade F1-drömmen för att sätta Volvos lastbilar på prov.
Anders Bergman med sin Volvo FH fältprovsbil på torget i Varberg

Anteckningsbladen på instrumentbrädan är nedklottrade med siffror. 26,1. 23,8. För lastbilsföraren och åkeriägaren Anders Bergman har det blivit en vana att skriva upp hur mycket bränsle han har förbrukat efter varje arbetsdag.

– Jag är lite av en eco-drivingnörd, säger han. Jag väljer vägar där det inte finns rödljus och varje dag skriver jag ner hur mycket jag har slösat eller sparat, för att se om jag slagit mitt personliga rekord.

”Varje dag skriver jag ner hur mycket jag har slösat eller sparat, för att se om jag slagit mitt personliga rekord”, säger lastbilsföraren Anders Bergman.

För alla åkeriägare är bränsleförbrukningen viktig, men för Anders Bergman har det blivit en sport. Kanske är det just denna noggrannhet som är skälet till att han för fem år sedan blev kontaktad av Volvo Lastvagnar för ett hemligt uppdrag. Det här är den andra testbilen som han kör.

– Min Volvoåterförsäljare Borås Bil Lastvagnar hörde av sig till mig 2015 och frågade om jag ville bli fältprovskund. Jag vet inte varför jag blev inkopplad. Kanske för att de visste hur bränslemedveten jag är. Det kan vara det.

2015 fick Anders Bergman frågan om han ville bli fältprovskund.

En annan anledning till varför Volvo Lastvagnar sökte upp Anders är hans intresse för teknik och respekt för fordonet.

Han har kört lastbil i 36 år, varit både svensk och nordisk mästare i gokart och tävlingskört mot racinglegenderna Kenny Bräck och Mika Häkkinen. Trots det tror han inte att han ”vet bättre” än lastbilen.

– Många förare tror att de växlar bättre än I-Shift, men det kräver en odelad koncentration. Plötsligt ringer telefonen och du kör på en annan växel än vad du borde göra. Det har hänt så mycket med bilarna de sista tio åren. Utnyttjar man systemen rätt går det att köra riktigt bränslesnålt. Tyvärr är det många som kör utan att ta reda på vilka funktioner som finns i bilen, säger han och tillägger; det hänger på oss åkeriägare och även Volvo att utbilda förarna bättre.

Utnyttjar man systemen rätt går det att köra riktigt bränslesnålt. Tyvärr är det många som kör utan att ta reda på vilka funktioner som finns i bilen.

Men vad är en fältprovskund, och vad gör de? Tomas Sandblom är fältprovsingenjör på Volvo Lastvagnar och fungerar som länk mellan förarna och Volvos utvecklare.

Thomas Sandblom jobbar som fältprovsingenjör på Volvo Lastvagnar.

– Fältprovskunderna är otroligt viktiga för oss. Alla nya komponenter och lastbilar genomgår mängder av simuleringar och prover, men det är först när lastbilarna används i olika transportuppdrag av våra testpiloter som vi kan vara säkra på att de verkligen fungerar, säger Tomas Sandblom.

Anders Bergman har kört lastbil i 36 år och kör omkring 40 mil om dagen på västkusten runt Varberg, Falkenberg och Ullared.

För den Volvo FH 540 som Anders testkör för tillfället är det framför allt instrumenteringen som har varit i fokus. Hur fungerar de nya knapplaceringarna, vad är bra och vad kan bli bättre?

– Jag fick bilen på en onsdag, vilket var lite synd. Det är bättre att få en testbil i slutet av arbetsveckan så att man har helgen på sig att prova tekniken. Det tog ett tag att vänja mig vid att flera knappar hade bytt plats. Men nu tycker jag att det här är riktigt bra. Menyerna är lätthanterliga, kameran täcker effektivt den döda vinkeln, vilket är särskilt viktigt när jag kör här i Varberg där det vimlar med cyklister, säger han samtidigt som en cyklist passerar.

Det tog ett tag för Anders att vänja sig vid den nya instrumenteringen, men nu uppskattar han den.

Anders Bergman utgår från LB Transports bas i Borås och kör i Varberg, Falkenberg och Ullared. Det brukar bli omkring 40 mil om dagen. I lasten har han pallar med tallrikar, servetter, torkpapper, brickor och stearinljus till restauranger och skolmatsbespisningar. Samtidigt som han kör sina godstransporter har han sina uppdrag från Volvo.

– Det kan vara allt från att testa nya motorer till olika funktioner. Adaptiv farthållare har jag kört en del med, systemet som bromsar in automatiskt om en bil stannar framför en. Då måste man våga släppa kontrollen och lita på bilen. Om jag upptäcker ett fel, då trycker jag in den här loggknappen, säger han och pekar på en knapp bredvid förarsätet.

Det händer att Anders Bergman parkerar lastbilen för att leverera varorna till fots. På så vis behöver han inte kränga runt i stadstrafiken, samtidigt som han får vardagsmotion.

Genom att trycka på loggknappen kan Anders spela in ett loggmeddelande. Samtidigt registreras datan i lastbilen och skickas, tillsammans med loggen, vidare till Tomas Sandblom och hans kollegor på fältprovsavdelningen.

– Min uppgift är att översätta problemen som kunderna stöter på i verkligheten och sammanställa det till dem som jobbar med produktutveckling. Att vara fältprovskund kräver ett stort engagemang och man får inte vara rädd för att tycka till. Det är deras input som hjälper oss att göra lastbilarna ännu bättre, säger Tomas Sandblom.

Anders testlastbil rullar sista kuststräckan längs Kattegatt för att leverera till Varbergs strandrestaurager innan det bär av mot Falkenberg.

Anders levererar varor till restaurangerna längs stranden i Varberg.

Under de år han har kört lastbil har inte bara fordonen förändrats, utan även arbetets förutsättningar. Tidigare tog de betalt per timme, i dag är det per pall.

– Det blir stressigare och kraven blir högre. Vi måste jobba mer för att det ska gå ihop. Alltid se till att åka med full bil, för det lönar sig inte att åka med en halvfull bil. Men det går inte heller att köra allt ihop, det måste passa i rutten, säger Anders. Det är ett komplicerat problem som inte har ett ensamt svar. Men en del av ekvationen är att bättre utnyttja lastbilens möjligheter.

– Det jag har lärt mig som fältprovskund är att vara uppmärksam på bilen. Det finns väldigt mycket att tjäna på att lära sig och använda alla funktioner i lastbilen, säger Anders Bergman.

LB TRANSPORT

  • Grundades: 1976 av Lars-Erik Bergman.
  • Antal anställda: 8.
  • Ägare: Bröderna Anders och Henrik Bergman.
  • Kunder: Brämhult, Gekås och diverse restauranger.
  • Antal lastbilar: 9 varav 7 är Volvolastbilar.