Lastvagnar

Upp till bevis för nya Volvo FMX

| 7 minuters läsning | 7 minuters läsning
EG Erikssons Åkeri kör betong till byggarbetsplatser och gruvor i Skellefteå. Som utvald fältprovskund testar de nu den nya modellen av Volvo FMX – en efterlängtad lastbil som gör förarnas jobb enklare, bekvämare och säkrare.
För EG Eriksson är den nya Volvo FMX ett välkommet tillskott till vagnparken.

På betongstationen i Slind strax utanför Skellefteå är det full aktivitet. Tre lastbilar från EG Erikssons Åkeri är på plats för att lasta betong för dagens körningar. Med sina blåa hytter, retroskyltar och röda betongroterare är åkeriets lastbilar lätta att identifiera. 

Men en av hytterna sticker ut. Istället för den utmärkande blå färgen med grå bokstäver är hytten täckt med svart och vit tejp. Under den finns en lastbil i fälttest– en helt ny Volvo FMX.

Nya Volvo FMX är en hett efterlängtad modell som kommer att göra stor skillnad, inte minst när det gäller förarens arbetsmiljö.
Joakim Eriksson, ägare

— För oss var det självklart att tacka ja när vi fick frågan om att bli fältprovskund. Vi gillar ny teknik och brukar vara först här i Skellefteå med att köpa de nya modellerna. Volvo FMX är egentligen den lastbil som passar bäst för de körningar vi har, men eftersom det har varit en gammal modell har vi valt att köpa Volvo FH i stället, säger Joacim Eriksson, en av två delägare i EG Erikssons Åkeri.

Företaget är specialiserat på betongtransporter och kör både till byggindustrin och gruvnäringen. Som fältprovskund har åkeriet nu också fått en viktig roll i arbetet med att testa och utveckla Volvo Lastvagnars nya produkter och tjänster. En loggutrustning registrerar all datatrafik i lastbilen och varannan månad görs en kontroll på verkstaden. Föraren har dessutom en tät dialog med fältprovsingenjören för att ge feedback om produkten och för att få information om nya funktioner. Allt för att Volvo Lastvagnars produktutveckling så snabbt som möjligt ska kunna hitta och lösa eventuella fel som dyker upp.

Den nya FMX som körs av EG Eriksson är utrustad med en betongblandare som rymmer cirka åtta kubikmeter betong. På 15 minuter kan betongblandaren ersättas med ett flak för grus.

För EG Erikssons Åkeri är nya Volvo FMX ett välkommet tillskott i fordonsflottan.

I Skellefteå pågår just nu det som beskrivs som Sveriges just nu största industriprojekt – bygget av Northvolts batterifabrik. På ett område stort som 100 fotbollsplaner kommer snart uppemot 3 000 personer att producera litiumjonbatterier åt elbilsindustrin. 

För kommunen innebär etableringen inte bara mängder av nya arbetstillfällen, utan också en stor efterfrågan på nya bostäder, skolor och infrastruktur.

– Det byggs verkligen jättemycket här just nu och det märks även hos oss. Vintertid brukar vi ha färre körningar, men så ser det inte ut att bli i år, säger Joacim Eriksson.

Medan transporterna till byggarbetsplatser planeras från dag till dag, är gruvkörningarna mer förutsägbara. Två av åkeriets lastbilar kör i skift – sju dagar i veckan, året runt – till Renströmsgruvan drygt fyra mil nordost om Skellefteå.

Varje dag, året runt, levererar EG Eriksson betong till Renströmsgruvan nära Skellefteå. Betongen används för att stärka gruvans väggar för att förhindra sprickor.

– Vi började köra betong till gruvan 2008 och de transporterna innebär en stor trygghet för oss. I gruvan behöver man alltid betong oavsett väder. Så är det inte i andra verksamheter, skulle det ösregna är risken stor att det inte blir några betongkörningar till byggen den dagen.

Joacim Eriksson representerar tredje generationen i det företag som startades av hans farfar Erik Gustav Eriksson år 1953. Från att ha varit ett enmansåkeri som transporterade grus och timmer, har företaget långsamt utökat sin verksamhet. I dag har åkeriet cirka 20 anställda och 12 lastbilar som kör betong och grus, samt ett par lastmaskiner för andra uppdrag. För Joacim Eriksson har det alltid varit en självklarhet att jobba i familjeföretaget.

Volvoåterförsäljare Eric Åström har arbetat med Joakim Erikssons företag i nästan 15 år.

– Jag slutade gymnasiet en torsdag och började köra lastbil på fredagen. I takt med att företaget har växt har det blivit för mycket annat att göra och nu kör jag bara när någon är sjuk eller om vi har väldigt mycket att göra. Men jag tycker fortfarande att köra lastbil är bland det roligaste som finns, säger han.

Under de drygt 65 år EG Erikssons Åkeri har funnits har företaget, med några få undantag, bara kört Volvo. Återförsäljaren Wist Last & Buss ligger bara ett par hundra meter från åkeriet och dörrarna till verkstaden är nästan alltid öppna. För den som kör med betong i lasten är tidsmarginalerna små och det gäller att få ut lastbilen på vägen snabbt om något skulle krångla.

— Vi har ett jättebra samarbete med verkstaden och vi får alltid hjälp när vi behöver. De vet att det kan vara bråttom många gånger.

Fordonsflottan består i dag av två Volvo FMX och tio Volvo FH.

— Nya Volvo FMX är en hett efterlängtad modell som kommer att göra stor skillnad, inte minst när det gäller förarens arbetsmiljö. När du transporterar betong hoppar du in och ut ur lastbilen 50 till 70 gånger under en skift. FMX har ett lägre insteg. Att slippa ta det extra steget varje gång innebär mycket mindre slitage på kroppen, säger Joakim Eriksson.

Torbjörn Forsman är den som kör den nya Volvo FMX. — Sikten är en av de viktigaste förbättringarna, säger han.

De flesta av åkeriets transporter sker i stadstrafik och där är bra sikt en avgörande faktor. I den nya FMX:en är rutorna större och sidospeglarna har fått en ny placering.

– Sikten i den nya lastbilen är fantastiskt bra. Du ser bra både framåt och åt sidorna och det finns inga speglar som stör, säger Joacim Eriksson.

Torbjörn Forsman är den av åkeriets förare som tillbringat mest tid med den nya FMX:en. Varje vecka har han en avstämning med fältprovavdelningen på Volvo Lastvagnar för att berätta om hur lastbilen och de olika funktionerna fungerat. Han upplever en stor skillnad mot den lastbil han vanligtvis kör.

– Förutom att den har mycket bättre sikt, är den nya hytten rymligare, det finns mer volym både ovanför och runtomkring. Det är också viktigt att körningen inte sliter på kroppen, jag gillar verkligen mitt jobb och vill fortsätta köra så länge det går.

Att Volvo FMX har ett lågt insteg gör stor skillnad. Att den dessutom är utrustad med Volvo Dynamic Steering (VDS) gör lastbilen mer lättstyrd, inte minst på utrymmen där det är trångt, säger han.

Torbjörn Forsman är relativt nyanställd på EG Erikssons Åkeri, men har i olika konstellationer jobbat tillsammans med familjen sedan början av 1980-talet. Och betongbil har han kört ungefär lika länge. Som förare tillbringar Torbjörn Forsman det mesta av sin arbetstid i lastbilen.

– Hytten blir ju som en arbetskamrat. Då är det viktigt att allt funkar som det ska, att det finns gott om plats, bra förvaring och moderna funktioner som gör jobbet enklare. Den nya FMX:en har allt det där, säger han.

Byggboomen i Skellefteå kommer att fortsätta de närmaste åren, men vad som händer efter det är det ingen som vet. För Joacim Eriksson är den stora utmaningen att försöka att hela tiden ligga steget före, både på kort och lång sikt.

– Just nu har vi fullt upp med att planera för dagens körningar och det är svårt att hinna tänka på hur framtiden kommer se ut, hur många lastbilar och hur mycket personal vi ska ha. Betongbranschen är ganska oförutsägbar, så visst hade det varit kul att testa nåt annat också. Jag hoppas ju att företaget ska fortsätta utvecklas och att mina barn ska vilja ta över en dag, säger han.

EG ERIKSSONS ÅKERI
Historia: 
Familjeföretaget grundades 1953 av Erik Gustav Eriksson i Klutmark utanför Skellefteå. Under de första åren hade företaget bara en lastbil och fraktade grus och virke.
Uppdrag: Företaget är specialiserat på transport av betong, främst för bygg- och gruvindustrin, men transporterar också grus till betongfabriker.  
Grundades: 1953.
Ägare: Joakim Eriksson och Urban Eriksson.
Antal anställda: 20.
Antal lastbilar: 10 Volvo FH och 2 Volvo FMX. Sedan mars 2019 testar företaget också en ny Volvo FMX.
Transportuppdrag: Betong‑ och grustransport.
Största kund: Byggbetong John Dahlgren.