Lastvagnar

Veras första uppdrag: Volvo Lastvagnar presenterar en självkörande transportlösning mellan ett logistikcenter och en hamn

Volvo Lastvagnars elektriska, uppkopplade och självkörande fordon Vera ska ingå i en helhetslösning för att transportera varor från ett logistikcenter till en hamnterminal i Göteborg. Uppdraget är ett resultat av ett nytt samarbete mellan Volvo Lastvagnar och logistikföretaget DFDS.
Vera i hamnen med en container
Volvo Lastvagnars självkörande eldrivna fordon Vera gör sig redo för ett första uppdrag: att transportera varor i ett uppkopplat och repetitivt flöde från ett DFDS‑logistikcenter till en hamnterminal. Det nya samarbetet är ett första steg mot att börja använda Vera i verkliga transportuppdrag och utveckla hennes potential för andra liknande uppdrag.

Syftet med samarbetet är att börja använda Vera i faktiska uppdrag och möjliggöra ett uppkopplat system för ett kontinuerligt flöde av varor från ett DFDS‑logistikcenter till en APM Terminals-hamn och vidare för distribution över hela världen.

År 2018 presenterade Volvo Lastvagnar sin första elektriska, uppkopplade och självkörande lösning avsedd för repetitiva uppdrag i logistikcenter, fabriker och hamnar. Vera är lämpad för transport av stora volymer varor med hög precision över korta avstånd.

– Nu har vi möjlighet att börja använda Vera i en idealisk miljö och vidareutveckla hennes potential för andra liknande uppgifter, säger Mikael Karlsson, Vice President Autonomous Solutions på Volvo Lastvagnar.

Målet är att implementera ett uppkopplat system som består av flera Vera-fordon som övervakas av ett kontrolltorn. Syftet är att möjliggöra ett sömlöst och konstant flöde som kan skalas upp vid krav på ökad effektivitet, flexibilitet och hållbarhet. Samarbetet med DFDS är ett första steg mot att börja använda Vera i verkliga transportuppdrag på förutbestämda allmänna vägar i ett industriområde.

 – Vi vill ligga i framkant när det gäller uppkopplade och självkörande transportlösningar. Det här samarbetet hjälper oss att utveckla en effektiv, flexibel och hållbar långsiktig lösning för att ta emot självkörande fordon som kommer till oss. Det gynnar våra kunder, miljön och vår verksamhet, säger Torben Carlsen, vd för DFDS.

Denna transportlösning med självkörande fordon ska vidareutvecklas avseende teknik, drifthantering och infrastrukturanpassningar innan den kan fungera fullt ut. Dessutom ska nödvändiga säkerhetsåtgärder vidtas för att uppfylla samhällets krav på en säker lösning för självkörande transporter.

När Volvo Lastvagnar har fått mer erfarenhet har Vera potential att användas i liknande situationer som ett komplement till dagens transportlösningar.

– Självkörande transportlösningar med låga ljudnivåer och nollutsläpp spelar en viktig roll i framtidens logistik och kommer att gynna både företag och samhälle. Vi ser det här samarbetet som en viktig start och vi vill driva utvecklingen på detta område. Vera kanske har en maxhastighet, men det har inte vi. Tester har redan påbörjats och vi har för avsikt att implementera lösningen inom de närmaste åren, tillägger Mikael Karlsson.

Fakta:

  • Uppdraget är att flytta containrar från DFDS logistikcenter i Göteborg till en APM Terminals containerterminal enligt önskad kapacitet.
  • Det autonoma systemet övervakas av en operatör i ett kontrolltorn som också ansvarar för transporten.
  • Lösningen är lämplig för repetitiva flöden med en maxhastighet på 40 km/h.
  • Infrastrukturanpassningar är en del av implementeringen av det kompletta transportsystemet, inklusive automatiska grindar vid terminalerna.
  • Volvo Lastvagnar och DFDS är huvudpartners men flera aktörer är inblandade i genomförandet av Veras första uppdrag.
  • DFDS tillhandahåller färje- och transporttjänster i Europa och Turkiet och genererar årliga intäkter på cirka 17 miljarder kronor. De 8 000 anställda är placerade på fartyg och kontor i 20 länder. DFDS har sitt huvudkontor i Köpenhamn och är noterat på NASDAQ Copenhagen.
  • APM Terminals är en leverantör av hamntjänster och containerterminaler, som driver ett globalt nätverk av 76 hamnar. APT Terminals är en del av A. P. Møller-Maersk A/S, ett integrerat containerlogistikföretag, som kopplar ihop och förenklar sina kunders logistikkedja. APM Terminals har verksamhet i 130 länder och har ca 70 000 anställda.
  • Initiativet genomförs med stöd av Innovationsbyrån Vinnova, Trafikverket och Energimyndigheten genom det strategiska fordonsforsknings- och innovationsprogrammet FFI.

För ytterligare information kontakta:
Susanne Frödin
PR- & Informationsansvarig, Volvo Lastvagnar Marknad Sverige
Tel: 0739 02 08 20, e-post: susanne.frodin@volvo.com


Volvo Lastvagnar erbjuder kompletta transportlösningar för krävande kunder med ett komplett sortiment av medeltunga och tunga lastbilar. Stöd till kunderna säkras via ett globalt nätverk bestående av 2 100 återförsäljare och verkstäder i mer än 130 länder. Volvolastbilar monteras i 15 länder och  2018 levererades mer än 127 000 Volvolastbilar över hela världen. Volvo Lastvagnar är en del av Volvokoncernen, en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, entreprenadmaskiner och motorer för marint och industriellt bruk. Koncernen erbjuder också kompletta lösningar för finansiering och service. Volvo Lastvagnars arbete bygger på kärnvärdena kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön.