Volvo Lastvagnar

Sverige

×

Termotransporter med lägre bränsleförbrukning

| 5 minuters läsning
Kjell Grenholm Åkeri transporterar tempererat gods dygnet runt, sju dagar i veckan till norra Norrland. Åkeriet är mycket nöjda med sina Volvo FH med I-Save, som hjälpt dem att sänka bränsleförbrukningen, något som är viktigt när en lastbil snittar 33 000 mil årligen.

Kjell Grenholm Åkeri AB grundades 1965 av Kjell Grenholm i Boliden, utanför Skellefteå. I början av 80-talet när sonen Sören var 21 år gammal, gick Kjell bort och Sören tog då över åkeriet tillsammans med barndomsvännen Lars Hedlund. Då hade åkeriet en lastbil och två lastmaskiner. Det är fortfarande Sören och Lars som äger företaget, och i dag är ännu en generation aktiv i verksamheten. Dels Sörens son Johan Grenholm, som är verksam som områdeschef termo, dels Lars son William Steinvall som arbetar som fordonsansvarig. I dag sitter bolaget i lokaler i Skellefteå.

– William och jag har en väldigt stor förståelse för varandra och våra ansvarsområden. Vi har känt varandra hela livet och har extremt bra kemi. Vi jobbar mycket bra ihop vilket är en stor fördel för att kunna vidareutveckla företaget, säger Johan Grenholm. 

Johan Grenholm är områdeschef för termo och är tredje generationen Grenholm som arbetar i företaget.

I dag har Kjell Grenholm Åkeri runt 100 anställda, och Johan berättar att personalen är det viktigaste företaget har. Åkeriet har två huvudsakliga affärsområden, dels anläggning, dels termotransport och dagligvarulogistik där de kör termotransporter för Kyl- och Frysexpressen Nord AB, vilket innebär bland annat tempererade varor för ICA och Coop. Många lastbilar lastas i Borlänge, för distribution i Västerbotten och Norrbotten och med returer från butikerna på tillbakavägen, plus volymer från andra uppdragsgivare som exempelvis Norrmejerier. Det innebär transporter på 40 till 120 mil enkel väg.

Merparten av de anställda, drygt 90 %, är lastbilschaufförer och är stationerade främst i kustlandet, från Luleå i norr till Hudiksvall söderut, men även i inlandet. Johan berättar att det ser lite annorlunda ut nu i pandemi-tider.

– Normalt åker jag ju runt och träffar alla, för att jag tycker att det är roligt. Jag är inte typen som sitter på kontoret hela dagarna. Vi har en hel del att göra och har inte blivit alltför påverkade av pandemin. Verksamheten går bra trots dessa tider. Den stora skillnaden är att vi måste digitalisera våra interna möten och finna lösningar för att kunna fortsätta dialogen med våra anställda. Det är väldigt viktigt för oss.

Vi har drygt 40 lastbilar i vårt åkeri. 27 av dom är Volvo FH.

Åkeriet har drygt 40 lastbilar i sin flotta i dag, varav 27 Volvo FH. Flera av lastbilarna är långmilare och rullar 33 000 mil/år, vilket gör att de har en långsiktig plan för hur fordonsparken ska uppgraderas allteftersom. För tillfället håller man på att byta ut ett antal Volvo FH 500 hk från 2016. Åkeriet köpte i fjol fyra Volvo FH med 500 hk Turbo Compound-motorer med I-Save och den första levererades i somras. Tack vare de positiva upplevelserna av dessa lastbilar har åkeriet beställt ytterligare två stycken som snart levereras.

Två av företagets Volvo FH med I-Save transporterar gods mellan ICA:s centrallager i Borlänge och Norrbotten, dygnet runt sju dagar i veckan. Det är tre lastbilschaufförer i mellersta Norrland och tre förare i Skellefteå som delar på lastbilarna. Det innebär sex personer som delar på två lastbilar som snittar 33 000 mil/år. Johan berättar att de får in mycket data från sitt uppföljningssystem från dessa körningar som har högt miltal, samma sträcka och samma chaufförer, och att de följer all data över tid. De fyra Volvo FH med I-Save har hittills gått 23 000 mil.

Volvo har tagit ett rejält kliv med Volvo FH I-Save. När vi jämför med gamla Volvo FH 540 har vi 3-4 dl lägre bränsleförbrukning i snitt.

– I jämförelse med de tidigare Volvo FH-lastbilarna från 2016 sticker bränsle-förbrukningen ut på ett positivt sätt. Det är en riktigt bra bränsleekonomi. Volvo har tagit ett rejält kliv med Volvo FH I-Save. När vi jämför med gamla Volvo FH 540 har vi 3-4 dl lägre bränsleförbrukning i snitt.

Johan har själv också prövat att sitta bakom ratten och köra Volvo FH med I-Save.

– De drar väldigt lite bränsle och har mycket bra körbarhet. De här lastbilarna har ett helt annat driv, med ett karaktäristiskt motorljud. Vi har fått väldigt mycket bra respons från chaufförerna att de är bra att köra och har bra förbrukning.

Johan fortsätter med att tala om vikten att coacha sina förare. Det är ett dagligt arbete, att titta på körpoäng och att jobba med dem som behöver det. Med ett uppföljningssystem på alla sina lastbilar, kan de ställa in utvalda parametrar kring vad som är viktigt, och jobba med det aktivt och regelbundet.

 

– Vi har jobbat mycket med att få hela vår personal att utnyttja de system som finns, att verkligen utnyttja den smarta tekniken. Systemen, som I-See, finns ju för att stötta chaufförerna. Det är viktigt för oss. Vi har haft ganska bra siffror den sista tiden och är väldigt nöjda med de här nya lastbilarna.

I dag hyr Kjell Grenholm Åkeri lokaler i Skellefteå av Wist Last & Buss. Som granne och hyresgäst till Volvos återförsäljare är de mycket nöjda med att sitta där de sitter. Det allra viktigaste är servicen och samarbetet. 

Lastbilarna drar väldigt lite bränsle och har mycket bra körbarhet, säger Johan.

– Jag tycker att verkstaden i Skellefteå är riktigt bra. Kommunikation är viktigt och det är enkelt när man känner varandra och har en bra och öppen dialog. Samarbetet fungerar riktigt bra. Och det absolut viktigaste för oss är helheten med service och eftermarknad. Vad har lastbilen kostat oss totalt sett när den ska bort.

Åkeriet har utvecklats en hel del de senaste 10 åren. När Johan reflekterar tillbaka ser han en stor skillnad från hur verksamheten såg ut då.

– Vi är så mycket mer strukturerade som bolag i dag, vi har kommit en lång bit på vår resa. Det är gott att se allting vi har blivit bättre på. Jag hoppas till exempel att våra chaufförer kan märka det, att det är mer ordning och reda. Det är skillnad på hur vi sköter fordonsparken i dag. Det är enklare för oss att ta nya kliv, vi kan bredda verksamheten på ett enkelt sätt. Men med det sagt har vi fortfarande mycket att bli bättre på. Andra gör bra saker, vilket triggar oss att spetsa till oss. Vi vill ju vara bäst på det vi gör. Den resan vi gjort kan vi vara stolta över, men vi kan inte stanna av.