Lastvagnar

"De verkliga samhällsbyggarna"

| 7 minuters läsning | 7 minuters läsning
Förbifart Stockholm, Citybanan, Norra Länken, utbyggnaden av Roslagsbanan. Med flera. Anläggningsåkeriet M-Lab AB har varit involverade i majoriteten av de stora infrastrukturprojekten i Stockholmsområdet de senaste åren. Inte konstigt att Marko Grbovic, vd och delägare i M-Lab AB, refererar till sina förare som ”samhällsbyggare”.
Det är fortfarande mörkt ute när André Jacobsson hämtar upp dagens första lass med schaktmassor vid byggarbetsplatsen i Bromma.

Asfalten glittrar regnvåt och nattmörkret har ännu inte släppt taget när André Jacobsson vrider på tändningen i sin Volvo FH. Runt omkring håller hans förarkollegor på M-Lab Transport AB också på med att förbereda sig inför arbetsdagen. Skor ställs på fotsteg, motorer startas, lysen slås på. Klockan är nu 05:40, hög tid att hämta upp dagens första lass bestående av schaktmassor från byggplatsen utmed Karlsbodavägen i Bromma.

– I kvarteret Masugnen låg många gamla industrilokaler, och jorden har blivit förorenad och behöver schaktas bort innan de kan börja bygga nytt här, berättar André.   

André Jacobsson bakom ratten på sin Volvo FH.

André Jacobsson backar vant in den långa bergtrailern mot maskinistens brandgula grävare. Det skakar till lite i lastbilen när skopa efter skopa med jord lastas på. Det tar inte många minuter innan baljan är fylld och maskinisten tutar för att ge André klartecken att köra iväg. Den drygt 30 minuter långa färden går längs E18 till Ragn-Sells anläggning Högbytorp i Upplands Bro. Hit anländer 200-300 lastbilar dagligen med allt från förorenad jord eller oljehaltigt slam från biltvättar till trä, metaller och plast.

Innan André får köra in på området vägs hela ekipaget.

– På vägen tillbaka kör man upp på vågen igen och så får man ett kvitto på hur många ton som tippats av, så man vet vad kunden ska faktureras sen, förklarar André. 

På Ragns-Sells anläggning i Högbytorp är det blött och lerigt efter det kraftiga regnet.

Vägen uppför backen till platsen där jordmassorna ska tippas är brant, och rejält lerig efter allt regn, men den treaxliga lastbilen med sina 540 hästkrafter tuggar sig tryggt framåt. Väl uppe, innan han backar fram till branten, lägger André utan ansträngning om ratten för en snäv U-sväng. Han har god hjälp av Volvons dynamiska styrning (VDS), som via elmotorn monterad på styrväxeln tillför extra vridmoment.  

– Man tänker inte så mycket på all teknik som finns i bilarna nuförtiden, men det är väl kanske just det som gör dem så bra, säger André. 

Företaget M-Lab AB som André arbetar för är ett utpräglat anläggningsåkeri, och flera av åkeriets 17 Volvolastbilar rullar dag som natt på de flesta stora bygg- och infrastrukturprojekten i Stockholmsområdet.

– Jag brukar säga att våra förare är de verkliga samhällsbyggarna. Utan deras insatser skulle allt stå still, säger Marko Grbovic, delägare och vd för M-Lab.

Marko Grbovic, delägare och vd för M-Lab.

I och med att en hel del av M-Labs lastbilar går i tvåskift så är det extra viktigt att undvika oplanerade stopp. Proaktiv service är nyckeln till att få ut så mycket drifttid som möjligt.

– Vi har Guldavtal på både lastbilar och släp, och jag har sagt till Volvo att om de lanserar ett Platinaavtal så hoppar jag på direkt, skrattar Marko.

Ett nära samarbete och en god relation och med återförsäljaren Volvo Truck Center samt verkstäderna Kungens Kurva och Sollentuna är nödvändig för att verksamheten ska fungera smidigt.

– De är lyhörda, och kommunikationen fungerar klockrent. Jag kan maila klockan halv sex på morgonen berätta att vi har problem med en viss bil, och de svarar på en gång och försöker hitta lösningar, berättar Marko.

Tre av M-Labs lastbilar står uppställda inför lunchrasten.

Det nära samarbetet med Volvo har också lett till att M-Lab 2019 valdes ut för ett ansvarsfullt ”hemligt uppdrag” – att fälttesta en ny Volvo FH-lastbil innan lansering. Ju tuffare körningar desto bättre.  

– De hade inte testat FH:n inom den typen av anläggningsjobb som vi kör, så vi har varit lite av en försökskanin, skrattar Marko.

Den mörkröda Volvo FH-lastbilen har rullat som fältprovsbil hos M-Lab.

Tillbaka till deponin i Högbytorp, där André är redo att ge sig av tillbaka till Bromma igen. Nu när han går utan last på hemvägen fäller han upp Volvons lyftbara tandemaxel och skjuter ihop släden så att släpet blir kortare och framkomligheten bättre. Vid backkrönet möter André en annan mörkröd Volvo från M-Lab. Ingen ovanlig syn i sig, även om lastbilen som kollegan Igor kör är tämligen ovanlig – det är den nämnda fältprovsbilen, hittills den enda Volvo FH från nya modellprogrammet som rullar i Stockholmsområdet. 

Det blir flera rundor till samma bygge i Bromma under dagen.

Kollegorna vinkar och blinkar med lysena åt varandra. Just i dag är det flera bilar från M-Lab som rullar på samma körning.

– Det är ju lätt att tro att det är ett ganska ensamt jobb att köra lastbil, men vi sitter ju ofta och pratar i telefon med varandra hela dagarna. Vi är ett bra gäng på M-Lab, och bryr oss om varandra. Vi har både tjejer och killar som kör, både utlandsfödda och svenskar, alla med olika erfarenheter i bagaget, så det blir en bra blandning, säger André som uppenbart trivs med sitt jobb och firar tio år på M-Lab inom några veckor.  

André Jacobsson har klivit ur sin lastbil för att prata med maskinisten som sköter grävaren.

På vägen ut passerar han vågen igen. 28,16 ton vägde lasset han tippat.

– 28,5 ton är ju det jag får ta, så det var rätt bra avvägt av maskinisten, säger André nöjt.

Det ljusnar, regnet har avtagit och solen tittar fram bakom molnen. André kör söderut mot Bromma. Det blir en fin dag att köra lastbil. 

På väg genom Stockholm till ett nytt bygge i Hammarby Sjöstad för att hämta dagens sista lass.

Fakta M-Lab AB

Grundades 2003 av de båda entreprenörerna och delägarna Marko Grbovic och Vladan Topalovic. Företaget var från början inriktat på budbilsverksamhet, men styrde efterhand om till att bli ett renodlat anläggningsåkeri. I dagsläget har åkeriet 16 Volvolastbilar (17 med fälttestbilen) och 8 släp. Flera av bilarna går i tvåskift. 32 anställda finns i företaget, men man siktar på att utöka personalstyrkan. Åkeriet har varit – och är – involverade i en rad stora byggprojekt i Stockholmsområdet; utbyggnad av Karolinska sjukhuset, Norra länken, Förbifart Stockholm, Roslagsbanan, med flera. M-Lab ingår i Märsta Förenade Åkericentral, och är förmodligen det enda åkeriet i Sverige som även har ett flygplan i fordonsflottan.