Lastvagnar

Logistiken lyfte bron

| 6 minuters läsning | 6 minuters läsning
Mitt i centrala Göteborg tar ett nytt landmärke form. Den nya Hisingsbron som blir länken mellan fastlandet och Hisingen är ett komplext brobygge som kräver en välsmord logistik och flexibla lastbilar.
Rickard Olausson framför sin Volvo FH på Gullbergskajen i Göteborg
Rickard Olausson framför sin Volvo FH på Gullbergskajen i Göteborg

När Rickard Olausson kör in sin lastbil på Gullbergskajen tornar den nya Hisingsbron upp i bakgrunden. 35 meter hög, 40 meter bred och 1 220 meter lång blir det morgondagens länk mellan Göteborgs innerstad och Hisingen. Det är en lång och komplicerad konstruktion som kräver en välfungerande infrastruktur för logistik och transporter. Rickard Olaussons arbetsgivare, JH Entreprenad, är bara ett av flera inblandade åkerier.

– Det är roligt att ha varit med om det här, och något att berätta om när man blir äldre, säger Rickard Olausson med blicken fäst på bron. Det är kul att bidra till något som kommer att stå länge. 

Bygget av Hisingsbron börjar närma sig slutet. I samband med Göteborgs 400-årsjubileum 2021 ska den nya bron invigas.

Och länge lär det bli. I 120 år ska den stå, nästan 40 år längre än föregångaren Götaälvbron. Som lastbilsförare på JH Entreprenad & Transport AB är Rickard van vid att bistå vid Skanskas projekt, det är en av deras största kunder. I det här projektet började han 2016 med att schakta grus och lera, därefter med att flytta maskiner. När vi frågar honom hur det har gått ler han bakom solglasögonen och svarar ”Det har flutit på bra”. Projektet har varit omfattande, men välplanerat. Men det betyder inte att det har varit utan komplikationer.

Ida Ramic, biträdande montagechef på Skanska.

– Inne på arbetsplatsen har vi haft utmaningar med dåliga markförutsättningar. Det krävdes en del projektering samt förstärkningsåtgärder av marken för att vi ens skulle kunna transportera de tunga elementen fram till kranarna, säger Ida Ramic, biträdande montagechef på Skanska.

En annan försvårande omständighet var pålningen som orsakade en förskjutning av intilliggande Götaälvbron, till den milda grad att klaffen inte gick att stänga. Men med förstärkning och schaktning kunde de ta sig vidare.

Nästa tunga utmaning var stålleveranserna. På ett eller annat vis skulle närmare 7 500 ton stål fraktas från Spanien till Göteborg. Lösningen låg bokstavligen framför näsan på dem: älven. Men pråmen som bar på stålet blev nästan ett år försenad.

– Jag minns att stålet kom ett år för sent, men det var inget som påverkade mig eller mitt arbete, mer än att jag hörde tjôtet på fikarasten, säger Rickard Olausson.

Rickards trailer är speciell. Den är utvecklad av hans arbetgivare JH Entreprenad och byggd av Kolstad.

Vad som däremot påverkar Rickards arbete är trafiken. För inte nog med att trafiken måste fungera på arbetsplatsen, den måste även rulla på utanför – vilket i det här fallet råkar vara ett av västkustens mest trafikerade områden.

– Vi behöver ta höjd för alla fordonsslag i det här projektet. Båtar, bilar, kollektivtrafik, cyklar och fotgängare.Vi vill hindra dem så lite som möjligt och se till att alla kommer fram, samtidigt som vi ordnar så att trafiken fungerar på arbetsplatsen också, säger Jan Eriksson, trafikansvarig på Skanska.

Hur går det att manövrera ett så stort fordon som en Volvo FH på en till ytan begränsad arbetsplats? Förvånansvärt väl. Lastbilen som Rickard kör är nämligen utrustad med en trailer särskilt utvecklad av JH Entreprenad själva för snäva manövrar. Han demonstrerar genom att trycka på en knapp på en fjärrkontroll som får den sista axeln att vrida sig. Sedan trycker han på en annan knapp som drar ihop kingpin och de bakre hjulaxlarna. Med ens har fordonet blivit flera meter kortare och minskat sin svängradie med 30 procent.

– Det går att trycka ihop lastbilen så att den tar väldigt liten plats och manövrerar smidigare, vilket är väldigt bra på sådana här arbetsplatser. När jag kör ut på vägarna igen kan jag dra ut bilen så att vikten fördelas jämnare, säger Rickard Olausson.

Med en fjärrkontroll kan Rickard Olausson vrida trailerns sista axel samt dra ihop trailerens samtliga axlar och minska ekipagets längd.

Kanske hade det behövts en liknande funktion på det fartyg som lastat med en 650 ton stålpjäs hade knappa marginaler om 20 centimeter om var sida när den nätt och jämnt passerade Götaälvbron.

De krävande transporterna och avancerade monteringarna lockade många nyfikna blickar. Rickard berättar att han vissa dagar kunde se stora folkhopar som samlats på Götaälvbron, som publik på bästa läktarplats.

Genom åren har JH Entreprenad & Transport AB gjort många anläggningsarbeten åt Skanska.

– När de satte lyftspannet var det nästan som en folkfest där uppe. Folk hade tagit med sig stolar och snacks.

Efter fyra år av möda och slit börjar Hisingsbron närma sig slutet på sin resa. I samband med Göteborgs 400-årsjubileum 2021 ska den invigas med pompa och ståt. Året därpå ska den gamla Götaälvbron rivas och lämna över stafettpinnen till den nya Hisingsbron – från ett landmärke till ett annat.

JH ENTREPRENAD & TRANSPORT AB

  • Grundades: 2012.
  • Antal anställda: 33.
  • Vd: Jimmie Olsson.
  • Kunder: Skanska och NCC med flera.
  • Antal lastbilar: 26, varav 14 är Volvo.

 

RICKARDS VOLVO FH

  • Årsmodell: 2016.
  • Motor: 13-liters, 500 hästkrafter.
  • Växellåda: I-Shift.
  • Trailer: Utvecklad av JH Entreprenad, byggd av Kolstad. Slider för bakre hjulaxlar samt tvångsstyrning av sista axeln.
  • Övrigt: Drivs av 100 procent förnybart HVO-bränsle utan palmoljeråvara.