Lastvagnar

"Vi anpassar utbildningen för varje uppdrag"

| 3 minuters läsning | 3 minuters läsning
Mikael ”Lappen” Stenman är föraresset bakom Volvo Lastvagnars nya tjänst Förarcoachning. För maximerad effekt är programmet speciellt anpassat för det aktuella fordonet, uppdragets natur och förarnas individuella körstil.
"Att använda lastbilen på ett optimalt sätt ställer helt andra krav på föraren i dag än tidigare", säger förarcoachen Mikael Stenman.
"Att använda lastbilen på ett optimalt sätt ställer helt andra krav på föraren i dag än tidigare", säger förarcoachen Mikael Stenman.

Vad skiljer Förarcoachning från andra förarutbildningar?

– Med Volvos Förarcoachning skräddarsyr vi utbildningen till just ett specifikt fordon och dess förare. Åker jag med en kund som kör timmerbil är det fokus på den bilen, den föraren i den situationen. Nästa uppdrag kan vara anpassat efter en fjärrbil, anläggningsbil eller brödbil. Det spelar ingen roll vilket slags transport eller segment det handlar om, utbildningen anpassas för varje uppdrag. Många år som lastbilsmekaniker, förare och demoinstruktör har gett mig en god kunskap om lastbilarna i de olika segmenten.

Varför lanserar ni Förarcoachning nu?

– Dagens lastbilar är väldigt enkla att köra om det enda kravet är att du ska ta dig från punkt A till punkt B. Men att använda lastbilen på ett optimalt sätt ställer helt andra krav på föraren i dag än förr i och med alla nya tekniska lösningar. Med all avancerad teknik och de hjälpmedel som lastbilen innehåller i dag behöver du sätta dig ner med instruktionsboken och läsa på innan du ger dig ut och kör på allvar.

Hur går en förarcoachning till?

– Kunden kontaktar sin återförsäljare som i sin tur hör av sig till oss med grundläggande bakgrundsinfo. Därifrån tar jag kontakt med det aktuella åkeriet och gör en inledande intervju för att lära mig mer om vad de gör och vilka behov de har. Svaren analyseras och utifrån det sätter jag ihop ett programförslag. När allt är spikat åker jag ut till kunden och följer med föraren på ett uppdrag. För att få kvalitet på coachningen behövs åtminstone en halvdag i lastbilen tillsammans med föraren. Efter det listar jag förslag på förbättringar som jag och föraren har gått igenom.

Vad tjänar åkerierna på det?

– Det finns många faktorer som kan förbättras. Efter en coachning är tanken att föraren har bättre koll på funktioner, finesser och körsätt. Det leder till effektivare utnyttjande av lastbilen, vilket i sin tur leder till minskat slitage, färre onödiga reparationer, högre produktivitet och möjlighet till minskade bränslekostnader.

Kan du ge ett exempel på en funktion som många förare missar?

– Motorbromsreglaget. Många har det i samma läge hela tiden i stället för att aktivt använda dess effektlägen. Bitarna som jag ofta återkommer till är hantering av motorbroms, växellåda och luftfjädring. De flesta förare är duktiga på att köra lastbil, men det är kunskapen om dess funktioner och hantering som kan vässas. Det har de mycket att vinna på. 

FÖRARCOACHNINGENS 4 STEG

  1. Startintervju. Volvos expert intervjuar åkeri och förare.
  2. Analys. Intervjusvaren analyseras för att utforma ett specialanpassat program.
  3. Coachning. Förarcoachen åker med och utbildar under ett skarpt uppdrag.
  4. Återkoppling. Åkeriet får en handlingsplan med förslag på förbättringar.