Hållbarhetsutmaningen med Heidi och Björn

6 minuters läsning 6 minuters läsning

De forna elitidrottarna Heidi Andersson och Björn Ferry har bytt spår. Numera titulerar de sig planetskötare och kämpar för att göra Sverige mer klimatsmart. I en serie på fyra korta filmer har Heidi och Björn antagit utmaningen att ta fram framtidens klimatsmarta lastbil. Häng med i Hållbarhetsutmaningen och se hur det går!

Se filmerna här (avsnitt 1 har premiär 16 augusti) eller läs mer om Hållbarhetsutmaningen nedan. 

Heidi är elvafaldig världsmästare i armbrytning. Björn blev olympisk mästare i skidskytte.

Heidi är elvafaldig världsmästare i armbrytning. Björn blev olympisk mästare i skidskytte.

Heidi Andersson och Björn Ferry sätter upp tydliga mål för allt de tar sig för. Det var så de tog sig till världstoppen i varsin sport. Heidi är elvafaldig världsmästare i armbrytning. Björn blev olympisk mästare i skidskytte.
– Björn brukar säga att meningen med livet är att sätta upp mål, uppnå dem och sätta upp nya, säger Heidi.

När Heidi Andersson och Björn Ferry avslutade sina karriärer som aktiva elitidrottare 2014 bestämde de sig för att bli planetskötare i världsklass. Ett år senare satte de upp nästa stora mål – 2025 ska deras liv vara helt fossilfritt. För att nå dit har de brutit upp med gamla vanor. Närproducerad mat är ett självklart val och i dag väljer de alltid tåget framför flyget. Därtill har secondhand blivit ett av Heidis mästarområden.
– Droppen var när hon kom hem med begagnade sängkläder. Jag tyckte att det var äckligt! Men då kontrade hon med att fråga om jag inte har bott på hotell. Och det är sant – där är inte sängkläderna nya, säger Björn.

– Vill man förändra världen måste man börja med sig själv. När jag var elva år skrev jag ner mina två högsta drömmar, att bli proffs i armbrytning och bo i ett ekologiskt hus, säger Heidi.

Men hållbarhetsresan är inte bara personlig, de kämpar för en välmående planet för nästa generations världsmedborgare. Och då måste det till en förändring inom många delar av samhället. Inte minst inom transportbranschen.
– Vi är alla beroende av transporter – de är samhällets blodomlopp. Så när Volvo Lastvagnar frågade om vi ville vara med och sätta fokus på hållbara transporter var det ett enkelt beslut, säger Björn.
 

Fossilfritt i tankarna.

Fossilfritt i tankarna.

Hållbarhetsutmaningen, som kommer att visas i Volvo Lastvagnars sociala mediekanaler, är en serie kortfilmer som tar sig an en viktig fråga; hur ska transportbranschen bli mer hållbar och klimatsmart?

Med avstamp i dagens teknik får Heidi och Björn i uppdrag att ta fram en egen version av framtidens lastbil.
– Framtidens transporter är en kittlande tanke, det är häftigt att få vara med och påverka tillsammans med Volvo Lastvagnar, säger Heidi.

I Göteborg kämpar solen febrilt för att värma genom de isande nordanvindarna. Heidi och Björn får en rundvandring i Volvo Lastvagnars värld. Allt från Tuvefabriken till designstudion besöks innan resultatet presenteras på Volvo Museum i Göteborg. En passande inramning där över 90 år av industrihistoria får tjäna som bakgrund till framtidsvisionerna.
 

Rundtur. Som en del i researchen har duon besökt fabriken i Tuve och träffat personalen där.

Rundtur. Som en del i researchen har duon besökt fabriken i Tuve och träffat personalen där.

Mycket har ju hänt på senare år. El och gas har tillkommit som alternativ till fossila bränslen, och i dag byggs en Volvolastbil av ungefär en tredjedel återvunnet material. När den sedan har nått slutet av sin livslängd kan 90 procent av lastbilen återvinnas.
– Nu när de smartaste ingenjörerna har förstått att vi måste lösa klimatproblemet – då kommer det snart en förändring, säger Björn.

Vid sidan om en teoretisk inblick i företagets hållbarhetsarbete bjuder studiebesöket i Göteborg även på nya upplevelser. Heidi och Björn får provköra eldrivna Volvo FL Electric och Volvo FH LNG, gaslastbilen som kan köras på både flytande biogas och naturgas. Båda överraskas av lastbilarnas smidighet.

Storstadspulsen i Göteborg skiljer sig rejält från deras egen vardag i Storuman. Den lilla kommunen i Västerbottens inland har bara några tusen invånare. Här har de bott hela sina liv. Nu bor de i radhus i centrala Storuman, och mellan Tärnaby och Hemavan ligger deras nybyggda fjällstuga.
– Nu har vi äntligen förverkligat drömmen om att bygga ett ekohus. Det handlar mycket om energieffektivisering och materialval, en stor del av det virke som använts kommer faktiskt från vår egen skog, säger Heidi.

För 15 år sedan blev hon känd som armbryterskan från Ensamheten. Och det var uppväxten i den lilla norrländska byn som lade grunden för den hållbarhetskämpe hon är i dag.

– Min farfar pratade mycket om att eftersträva ett liv inom planetens gränser. Han sa att allt i världen är uppbyggt i cirklar, cykler och kretslopp och att vi alla är en del av det här fantastiska. Ansvar är något starkt, stort och viktigt och vill man förändra världen kan man alltid börja med sig själv, där man står, där man bor, där man verkar. Farfar var min största förebild, säger Heidi och ser ner på sin stickade tröja:
– Det är hans tröja jag har på mig i dag!
 

El och gas. Det blev provkörning av både en gasdriven och en eldriven lastbil på Hisingen i Göteborg.

El och gas. Det blev provkörning av både en gasdriven och en eldriven lastbil på Hisingen i Göteborg.

Bakom kulisserna. Heidis och Björns hållbarhetsutmaning har filmats och kommer att visas i Volvo Lastvagnars sociala medier.

Bakom kulisserna. Heidis och Björns hållbarhetsutmaning har filmats och kommer att visas i Volvo Lastvagnars sociala medier.

Björns hållbarhetsengagemang startade däremot inte i villaområdet där han växte upp. Det är ett samhällsintresse som har vuxit med åren.
– Transportfrågan är central eftersom det är därifrån de största utsläppen kommer. I dag är det tydligt att branschen vet vad man behöver göra. Men hur ska det göras? Och när? Det är en svår nöt att knäcka, säger han.

Att det är 25 mil från Storuman till närmaste snabbladdningsstation stoppade inte Heidi och Björn. 2016 skaffade de kommunens första elbil.
– Det funkar hur bra som helst att köra elbil även i glesbygd, säger Heidi.

Men för de tyngre transporterna ser de en större utmaning. I dag rullar Volvos eldrivna lastbil 30 mil på en laddning. Det gör den optimal för stadstrafik. Men för att tekniken ska fungera utanför städerna behöver den utvecklas. Räckvidden behöver förbättras och laddinfrastrukturen byggas ut.
– Innan det är realistiskt möjligt att använda eldrivna godstransporter på landsbygden är det en förutsättning att räckvidden är minst det dubbla, säger Björn.

Redan i dag finns dock ett klimatsmart alternativ för de längre transporterna. Volvo FH LNG, den lastbil som Heidi fick provköra, kan tankas på 100 procent flytande biogas och därmed helt neutralisera koldioxidutsläppen. Deras konceptlastbil är designad för eldrift, automatisering och 100 procent återvinning; egenskaper som både Heidi och Björn tror är framtiden.
– Vår lastbil drivs av el och är tillverkad av kolfibermaterial från svenska skogsrester. Den är designad för att alla delar ska kunna plockas isär och återvinnas på ett enkelt sätt, säger Heidi.

– Om tio år är räckvidden så bra att den funkar i hela landet, säger Björn.
 

Den konceptuella lastbilen skulle vara eldriven, fossilfri och tillverkad av kolfiber från skogsrester om den blev verklighet.

Den konceptuella lastbilen skulle vara eldriven, fossilfri och tillverkad av kolfiber från skogsrester om den blev verklighet.

BJÖRN FERRY

Ålder: 40 år.
Bor: I radhus i Storuman.
Familj: Frun Heidi Andersson och sonen Dante, 8 år.
Bakgrund: Olympisk mästare i skidskytte 2010.
Yrke: Expertkommentator och egenföretagare.
Intressen: Vetenskap.
Största utmaning med att bli fossilfri: Att kunna påverka resten av samhället att röra sig lika snabbt.

HEIDI ANDERSSON

Ålder: 38 år.
Bor: I radhus i Storuman, en mil från Ensamheten.
Familj: Maken Björn Ferry och sonen Dante, 8 år.
Bakgrund: Elva VM-guld i armbrytning.
Yrke: Föreläsare och egenföretagare.
Intressen: Hållbarhetsfrågor, leka hobbysnickare, träna med armbrytargymnasieeleverna och bedriva hållbart skogsbruk.
Största utmaning med att bli fossilfri: Det jag inte kan påverka med personliga val – sjukvård, försvar, brandkår och skola.

Hållbarhetsutmaningen med Heidi & Björn

Avsnitt 1

Hållbarhetsutmaningen

Avsnitt 1

Klimatkämparna Heidi Andersson och Björn Ferry har antagit utmaningen att ta fram framtidens klimatsmarta lastbil. Häng med i Hållbarhetsutmaningen och se hur det går!

Avsnitt 2

Hållbarhetsutmaningen

Avsnitt 2

Kan en lastbil köras på gammal frityrolja? Det tar Heidi Andersson och Björn Ferry reda på i andra avsnittet av Hållbarhetsutmaningen.

Avsnitt 3 - premiär 23 augusti

Hållbarhetsutmaningen

Avsnitt 3 - premiär 23 augusti

Hur ser framtidens lastbil ut? Följ med när Heidi Andersson och Björn Ferry besöker Volvos designstudio.

Avsnitt 4 - premiär 27 augusti

Hållbarhetsutmaningen

Avsnitt 4 - premiär 27 augusti

Vi är framme vid finalen av Hållbarhetsutmaningen med Heidi Andersson och Björn Ferry. Hur ser deras version av framtidens hållbara lastbil ut?

Mer om Volvos klimatsmarta utbud

Många val bland framtidens bränslen

HVO, LNG, Bio-LNG, RME och elektrifiering – med ett brett utbud av alternativa drivmedel är det lätt att bli förvirrad. Vilket alternativ bör man som åkeri investera i? Och vilka är riskerna?

...

Gasar för miljöns skull

Att minska sin klimatpåverkan kräver både mod och stora ekonomiska investeringar – speciellt för ett mindre åkeri. Men åkeriet Uppdragets ägare Sylve Törnqvist tvekade aldrig, och nu är företagets första LNG-lastbil i drift.

...

Elektromobilitet på ett enkelt sätt. De eldrivna lastbilarna är här.

Det finns ett enormt intresse för eldrivna lastbilar på marknaden och en stor nyfikenhet kring möjligheterna med den nya elektrifieringstekniken och hur den kan användas i daglig verksamhet. En övergång till elektromobilitet gör transporter tystare, ...