Volvo Lastvagnar

Sverige

×

28 ton trygghet

| 4 minuters läsning | 4 minuters läsning
Sveriges första polislastbil är en Volvo FMX. Vid kravaller och demonstrationer som kräver särskilda insatser rycker den ut för att upprätthålla ordning.
Sveriges första polislastbil är en Volvo FMX

Det är en betydligt lugnare insats för 71-8910 än vad det tunga fordonet är rustat för när Volvo På Väg besöker Polishögskolans område norr om Stockholm i höstrusket. Förmiddagens uppdrag handlar nämligen om att transportera en beredskapscontainer med lunch till deltagarna vid den operativa enhetens informationsdag.

– Där pluggade jag för fyrtio år sedan! utbrister poliskommissarie Hans Larsson glatt och pekar på ett av områdets röda tegelhus.

Han är ansvarig för det nya polisfordonet som drar ögonen till sig var det än rör sig och har följt hela resan från idé till färdig lastbil. Hans Larsson har arbetat med så kallad särskild polistaktik i många år. Verksamheten har sitt ursprung i Göteborgskravallerna 2001, där glassplittret som sopades ihop på Avenyn ledde till insikten om att polisen behövde skärpa förmågan vid demonstrationer och andra påfrestningar.

En viktig del av verksamheten är det Hans Larsson kallar ”den tunga logistiken”, att snabbt flytta skyddsutrustning som exempelvis kravallstaket över stora delar av landet. Att enbart använda minibussar, släpvagnar och privata åkare blev ohållbart och 2016 uppstod möjligheten att förstärka den särskilda polistaktiken med en lastbil.

– Det blev en lång framkörning, konstaterar Hans Larsson på polisspråk och beskriver den avancerade processen att först välja leverantör och sedan utrusta bilen.

– Vi har kört lastbil, men aldrig köpt någon.

Med en önskelista om fordonets förmåga träffade Hans Larsson och hans kollega potentiella leverantörer men också ett antal åkare med kranbil, och fick tips om det kommande bygget. Valet blev en Volvo FMX, och Thomas Falk vid Volvo Truck Center i Sollentuna blev säljaren som skulle hålla ihop det ungefär årslånga projektet fram till leverans i våras.

– Jättekul! Man vet ju att det är en väldigt speciell produkt vi ska leverera och den kommer att synas. Bilen har varit väl känd inom vår organisation och det har pratats i polishuset, ”när kommer den?”, berättar han och konstaterar att det är ”mycket special” från regplåt till regplåt.

– Vi är rätt ensamma om möjligheten att kunna lyfta boggin som vanligt trots att det är tandemdrift, vilket sparar både bränsle och däck. Vi har också satt på framhjulsdrift, det är inte så vanligt utanför gruvmiljöer.

– Det är dock påbygget som varit mest avancerat, säger Thomas Falk. Fordonet är mycket väl planerat i stora och små detaljer för att öka säkerheten för såväl personal som omgivning.

– I stökiga miljöer är bilen ett skydd. En bil som blivit utslagen är i stället ett problem, förklarar Hans Larsson.

God överblick ökar beredskapen mot eventuella angrepp och är en trygghet vid körning i trånga miljöer med många människor i rörelse.

Han vill inte berätta alltför detaljerat om de förstärkningar som gjorts mot exempelvis sabotage. Men, elva kameror hjälper föraren att ha nästan 100 procent koll runt fordonet.

– Man är inte så mallig första gången man ska köra runt på gångvägarna omkring UD, avslöjar han.

Kranen väcker uppmärksamhet i sig. Den är på 40 tonmeter, lyfter smidigt betongsuggor 15 meter in i en park och innebär att personalen måste ha kranförarutbildning.

– Många undrar hur vi klarar framaxeltrycket. Det gör vi men det gäller att tänka till, säger Hans Larsson lika finurligt som han undviker frågan om hur snabbt bilen går.

– Ärligt talat, jag vet inte. Vi har inte toppat den, faktiskt inte, skrattar han. Men, här hemma tjänar vi inget på hastigheten, det är på de långa distanserna. Bilen är en nationell resurs som när som helst kan få uppdrag var som helst i landet.

Förutom att bilen är ”helt underbar att köra” har den blivit ett lyft för hela organisationen. På en vända får man exempelvis med sig lika många skyddsstaket som krävt åtta enkelresor med personbil. Men ännu är verksamheten kring lastbilen fortfarande i uppbyggnadsskedet.

– Det finns hur många användningsområden som helst, men nu ska också organisationen förstå potentialen, förklarar Hans Larsson och nämner att uppbyggnaden av totalförsvaret ställer krav på nya logistiklösningar.

Att lastbilen skulle vara polismålad var en självklarhet, men frågan är om myndigheten väntat sig den stora pr-effekten.

– Du kan inte åka på något uppdrag utan att folk kommer fram och pratar om den här.

Den fotas när vi är ute och kör. Om man stannar och tankar eller fikar, blir den en snackis med en gång. Det här är en reklampelare som heter duga.

Inför den första vintern med 71-8910 hoppas Hans Larsson på halkkörning i Älvdalen, och han funderar redan på tillökning i vagnparken.

– Vi ser ju att vi snart har behov av en kärra till den här. Sedan vill vi ju ha en krok, en lastväxlare, säger han och skrattar.
 

Volvo, polislastbil. 
Foto Anna Hållams

SÄRSKILD POLISTAKTIK

Verksamheten ”Särskild polistaktik” grundades efter kravallerna vid EU-toppmötet i Göteborg 2001 för att agera vid besvärliga situationer som våldsamma demonstrationer. Resurserna utgår från Stockholm, Göteborg och Malmö. Verksamheten har ett antal förstärkta fordon. De fem förare som kör den nya lastbilen har bland annat kranförarutbildning, YKB och ADR. Fordonet har uppdrag ungefär två gånger i veckan.

POLISENS 71-8910

Modell: Volvo FMX.
Motor: 460 hästkrafter, 13-liters.
Axelkonfiguration: 6x4 med tandemaxellyft.
Växellåda: I-Shift AT2612F.
Bakväxel: RTS2370A.
Tjänstevikt: 18 807 kg.
Lastvikt: 9 193 kg.