Raka rör på Island

På Island arbetar åkeriet Jón og Margeir EHF med ett ambitiöst geotermiskt projekt för att se till att landets hushåll har tillgång till varmt vatten. Företagets Volvo FH-lastbilar med 38-meterskranar har varit mycket värdefulla vid transport och installation av nya rör till projektet.

Reykjanes-halvön

Med ett överflöd av geotermisk energi och lavafält har halvön Reykjanes särskilt gynnsamma förhållanden för ett självförsörjande, miljövänligt energisystem.

– För oss islänningar är det väldigt viktigt att återanvända värdefulla resurser. Det är precis det vårt jobb går ut på, säger Margeir Jónsson medan hans Volvo FH16 650 närmar sig dagens arbetsplats i närheten av Kleifarvatn, den största sjön på Reykjaneshalvön. Reykjanes ligger i en driftzon mellan två kontinenter. Det är en helt unik plats där element som geotermisk energi, lavafält och andra isländska fenomen har skapat gynnsamma förhållanden för ett självförsörjande, miljövänligt energisystem.

Margeir Jónsson

Margeir Jónsson är ägare till Jón og Margeir EHF. Här sitter han på sin favoritplats – bakom ratten på en av företagets lastbilar.

Margeir är nu 70 år och har jobbat i branschen sedan 1973, då hans åkeri började samarbeta med HS Orka, ett företag som är specialiserade på byggnation av geotermiska kraftverk och geotermisk energiproduktion. Eftersom 98 procent av alla isländska hushåll värms upp med varmvatten är arbetsbelastningen konstant och samarbetet har nu pågått i hela 44 år. Under den tiden har Margeirs företag tagit hand om allt från transporter av stora kraftverksturbiner och rör till materialleveranser och liknande.

– Vi vill bidra till att bevara den isländska naturen och tar alltid hänsyn till miljön. Vår insats i HS Orka-projektet har fört oss ännu närmare naturen, vilket våra medarbetare verkligen har uppskattat. Miljön här på Reykjaneshalvön är storslagen och vägarna vi kör på för det här projektet går genom ett helt unikt landskap, som främst domineras av rättsligt skyddade lavafält, säger Margeir och ler. Han nickar mot det vackra landskapet som vi ser genom rutan samtidigt som han gör sig redo för lossning. 

Rör som lossas

Rören lastas av och läggs i exakt rätt position, vissa ovan mark och vissa under jord.



Reykjanes betraktas även i isländska mått som ett högtemperatursområde. Nästan oavsett var man än är på halvön behöver man inte borra djupt för att komma till riktigt hett vatten eller ånga. Men rördragningen för att bygga ut infrastrukturen till Islands geotermiska energinät kräver precision. Rören måste läggas på exakt rätt plats, vissa ovan mark och vissa under. Margeir har därför bett sin son och affärspartner Jón Gunnar och en av deras kolleger på företaget om hjälp.

– I HS Orkas verksamhet behövs stora byggnader och rörnätverk och vi har hjälpt dem med byggnationen. – Våra Volvo FH16-lastbilar har varit väldigt värdefulla i de här specialuppdragen, för lasten är ofta tung. Våra kranbilar har också spelat en viktig roll, förklarar Margeir medan han övervakar lossningen.

Rörinstallation

Ett av många rör som Jón och Margeir har hjälpt HS Orka att bygga. Rörnätverket växer fortfarande.

Stämningen mellan honom och de andra är familjär, vilket inte är så konstigt med tanke på att fem av de sexton medarbetarna faktiskt hör till familjen. Hela tre generationer är aktiva i företaget; Margeirs sonson är en av företagets förare. 

Två av Margeirs söner jobbar också på företaget. En av dem tog lastbilskörkort redan när han var 18 år, vilket är åldersgränsen i Island. Därför blev han ibland stoppad av polisen för att visa körkortet efter att de fått rapporter om att ett barn körde någon av företagets stora lastbilar.

– Lastbilsintresset ligger i generna – pappa var också lastbilsförare, och hos mer eller mindre hela familjen rinner det snarare olja än blod i ådrorna. Vi är vana vid att jobba hårt och jobbar ofta mer än tio timmar om dagen. Men ingen dag är den andra lik, säger Margeir.

Han och hans kolleger har precis avslutat rörläggningen och börjar göra sig redo för nästa uppdrag: att transportera färdiga betongblock. När man har ett åkeri med sexton lastbilar i ett land med bara 340 000 invånare måste man kunna ta sig an alla möjliga typer av jobb och alltid vara tillgänglig. Ordet nej ingår helt enkelt inte i Jón och Margeir EHF:s vokabulär. Utöver HS Orka tar de många uppdrag för byggföretag, rederier och väganläggningsfirmor. 

”Att köra lastbil ligger i generna. Pappa var också lastbilsförare och i stort sett hela familjen har olja istället för blod i ådrorna.”

Margeir Jónsson

Åkare

Eftersom Island är en stor fiskenation och Margeirs hemstad Grindavík är ett typiskt fiskesamhälle kör de även mycket fisk. Deras starka 38-meterskranar har visat sig vara perfekta för att lossa enorma fiskenät från svåråtkomliga fordon.

– Vi jobbar egentligen inte som hårdast när vi lägger rör eller bygger kraftverk utan när vi kör långa fisktransporter, på kanske 400–500 km, berättar Margeir. Han förklarar att vädret på Island kan vara väldigt oförutsägbart. Så sent som förra året blev fem av hans lastbilar stående i Djúpuvík i östra delarna av landet i fyra dagar på grund av en häftig snöstorm. Som väl var blev inte fisken dålig tack vare lastbilarnas goda kylutrustning.

 

Margeir Jónsson med sina söner

Margeir Jónsson och sönerna Jón Gunnar Margeirsson och Árni V. Margeirsson.

– Våra förare måste ständigt vara beredda på det oväntade och noggrant utvärdera varje situation. Tålamod är en oerhört viktig egenskap hos förare, säger Margeir när han gör sig klar att gå hem efter ännu en tiotimmarsdag på jobbet. Han firade nyligen sin 70-årsdag, men är långtifrån redo att gå i pension, även om ansvaret för företaget steg för steg har flyttats över till sonen Jón Gunnar.

– Så småningom kommer troligen mitt barnbarn att ta över, och då blir det ett familjeföretag i tredje generationen. Jag hoppas att de fortsätter köra Volvolastbilar. Och att de också lär sig att aldrig säga nej, säger Margeir.

Jón og Margeir EHF

Ägare: Margeir Jónsson och hans son, Jón Gunnar Margeirsson.

Anställda: 16 anställda och 14 förare.

Historia: Grundades 1992. Margeir har emellertid kört lastbil sedan 1970 och köpte sin första Volvo F86:a 1974.

Huvudkunder: HS Orka, fiskeföretag i Grindavík, byggföretag, vägbeläggningsföretag och rederier.

Vagnpark: 11 Volvo FH16-lastbilar och 3 Scanialastbilar.

Volvofordon: Fyra av de elva Volvolastbilarna är Volvo FH16-modeller med 540 till 750 hk. Av dessa fyra är två utrustade med kran.

Huvudlast: Fisk, byggmaterial, asfalt, fraktcontainrar.

Relaterade nyheter

Med krypväxlar på isiga skogsvägar

Isiga, smala och kuperade vägar och en totalvikt på 76 ton. Timmertransporterna genom de finska skogarna är en utmaning för både förare och fordon. Men med Volvos I‑Shift med krypväxlar kan Saku Simpanen och hans team ta sig an både backig terräng ...

Genom lervälling i Sibirien

I hjärtat av Sibirien är naturen vild och vägarna dåliga eller rentav obefintliga. Här jobbar Nikolai Goncharov i en terränganpassad och säker Volvolastbil....

Filtrera artiklar

5 true 5