Lastvagnar

Tekniken som ritar om kartan

Är automatisering samma sak som självkörande? Vilka konsekvenser har teknikens framsteg för en yrkeskår av professionella lastbilsförare? Volvo På Väg pratar med experterna och träffar företaget som har tagit det första steget.
Sasko Cuklev, ansvarig för automatiserade lösningar på Volvo Lastvagnar, är övertygad om att automatiserade Volvofordon blir en vanlig syn på framtidens vägar.
Sasko Cuklev, ansvarig för automatiserade lösningar på Volvo Lastvagnar, är övertygad om att automatiserade Volvofordon blir en vanlig syn på framtidens vägar.

Enligt Sasko Cuklev, ansvarig för automatiserade lösningar på Volvo Lastvagnar, står vi inför tre stora utmaningar. Han räknar upp dem på sina fingrar:

– Den första är att allt fler flyttar till storstäderna, vilket leder till ökad trängsel, mer utsläpp och att behovet av transporter blir större. Den andra är trafiksäkerheten, och sist men inte minst: klimatförändringen.

Megatrenderna som Sasko Cuklev radar upp går inte längre att blunda för. Städernas förtätning och den globala uppvärmningen påverkar oss alla. Att Stockholm dessutom har högst befolkningstillväxt av alla huvudstäder i Europa kommer att ställa nya krav på landets distribution.

Det talas om den automatiserade revolutionen som om det är något vi står inför, när den snarare redan pågår. Kollisionsvarning med nödbroms från 2012 och den automatiserade mekaniska växellådan I-Shift från 2001 är två exempel på system som har banat väg för automatiseringen.

– Många tänker på självkörande fordon när de hör ordet automation. Men så är inte alltid fallet. När vi på Volvo Lastvagnar talar om automatiserade lösningar så ser vi i första hand system som assisterar föraren.

Det är vad Volvo Lastvagnars expert säger, men hur uppfattar yrkesförarna automatiseringen? När tidningen Trailer frågade sina läsare om de var oroade över teknikutvecklingen svarade 45 procent av dem ja. Men enligt Jan Lindkvist, chefredaktör för Transportarbetareförbundets medlemstidning, är ryktet om förarens död överdrivet. Även Transportfackens yrkes- och arbetsnämnd bekräftar att behovet av utbildade förare vida överskrider det antal som gymnasieskolor och vuxenutbildningar producerar.

– Automatisering handlar inte om att ta död på jobben, säger Ann-Sofi Karlsson, gruppchef för Interaktionsdesign inom fordonsautomation vid AB Volvo. Kompetenta förare kommer att behövas även i framtiden. I takt med att världens befolkning växer ökar också behovet av transporter.

Men hur ser framtiden ut när människa och maskin behöver arbeta sida vid sida? På Renova är det redan verklighet.

– Det började med att Arbetsmiljöverket på flera platser runt om i landet hade synpunkter på att vi backade med våra sopbilar. Och om man fortsatte med detta riskerade utföraren vite. Trots att det sällan finns vändplatser där våra lastbilar kör är det upp till entreprenören att hitta en lösning, säger Hans Zackrisson som är utvecklingschef på Renova.

I tätbefolkade bostadsområden är det av yttersta vikt att backning med stora fordon går säkert till.

– Tyvärr inträffar olyckor. Under min tid på Renova har två personer blivit påbackade med dödlig utgång. Det är oftast äldre personer som inte hör backsignalen, men eftersom vi kör i bostadsområden kan även barn springa eller cykla ut på vägen. Jag vet att England har haft jätteproblem med detta, tillägger han.

Tillsammans med Volvo Lastvagnar har det västsvenska återvinningsföretaget tagit fram en självkörande sopbil som för egen maskin kan backa från en soptunna till en annan, medan föraren går på trottoaren bredvid. Den specialtillverkade lastbilen har utrustats med flera kameror, sensorer och system som ser till att fordonet bromsar omedelbart om ett hinder dyker upp på vägen – snabbare än vad som är mänskligt möjligt. Men fordonet är inte bara säkrare för omgivningen, det är även skonsammare för föraren.

– Det här är en jätteförbättring för föraren. När en av våra medarbetare åker ut till ett område kan vi räkna med att denne behöver hoppa in och ut ur lastbilen hundratals gånger per dag. Vi har haft många belastningsskador på grund av detta, framförallt tar knäna mycket stryk. Med den här tekniken behöver föraren bara tömma tunnan och sedan klarmarkera och gå till nästa tunna, säger Hans Zackrisson.

Första gången Hans Zackrisson presenterade projektet med den självkörande sopbilen för sina kollegor möttes han av höjda ögonbryn.

– De trodde att jag drev med dem. ”Ska du ta våra jobb?” var det någon som frågade. Men det handlar inte om att ta bort jobb. Visst är det möjligt att vissa arbetsmoment försvinner, men då uppstår oftast nya uppgifter i en annan ände. Sedan ska man inte glömma att arbetsmiljön för förarna blir bättre genom färre in- och uthopp. Avfallshanteringen är en ganska konservativ bransch där den hittills största förändringen har varit att gå från häst till bil. Den nya tekniken kommer absolut att påverka oss, men den kommer inte att ersätta oss, säger Hans Zackrisson.

Liksom megatrenderna förtätning och klimatförändring är automatisering något vi måste förhålla oss till. I avgränsade och kontrollerade miljöer, såsom i gruvor och på byggarbetsplatser, spås automatiseringen bli mer omfattande än på de fria vägarna. Men Ann-Sofi Karlsson från AB Volvo håller med Hans Zackrisson om att den mänskliga faktorn inte är uträknad ur ekvationen.

– I komplexa situationer finns det inget system som kan ersätta en erfaren förares omdöme, säger hon