Lastvagnar

London sätter trafiksäkerheten främst

London har en nollvision i sitt trafiksäkerhetsarbete. Enligt ett aktuellt förslag kommer det att krävas ett särskilt tillstånd för att köra fordon på över 12 ton i staden från 2020. Andra städer följer nu utvecklingen i London med stort intresse.
Piccadilly Circus i centrala London.
På Londons smala gator trängs ständigt varutransporter, lastbilar, stadens klassiska svarta taxibilar och röda dubbeldäckare. Till detta kommer fotgängare och en allt större skara cyklister.

Varje morgon fylls de smala gatorna i London med varutransporter, lastbilar, stadens klassiska svarta taxibilar och röda dubbeldäckare tillsammans med fotgängare och en allt större skara cyklister.

När så många människor och fordon ska samsas om det begränsade utrymmet är risken för kollisioner hög. Inte minst har kombinationen av lastbilar, cyklister och fotgängare visat sig vara särskilt riskfylld.

De senaste tre åren har tunga fordon varit inblandade i 20 respektive 70 procent av alla dödsolyckor i London där offret varit fotgängare respektive cyklister. Detta trots att de endast svarar för fyra procent av alla kilometer som tillryggaläggs i staden, enligt statistik från stadens transportmyndighet, Transport for London.

 

Siffrorna är höga, men knappast unika för London. I 1 230 dödsolyckor (motsvarande 32 procent) i EU 2014 med tung trafik inblandad bestod offren av oskyddade trafikanter enligt Volvos haverikommission. Även om trafiksäkerheten har förbättrats på det stora hela har det varit svårt att förbättra olycksstatistiken för oskyddade trafikanter. 

För att göra vägarna säkrare har Transport for London gjort trafiksäkerheten till en central fråga. De jobbar nu tillsammans med trafiksäkerhetsorganisationer och fordonstillverkare som Volvo Lastvagnar för att försöka lösa problemen. 

Så vad kan du göra? Ett led i arbetet är att utveckla den första standarden i världen om direkt sikt för tunga fordon. 

– Man har sett att den direkta sikten från hytten har stor betydelse för trafiksäkerheten för gående och cyklister, eftersom döda vinklar är den främsta olycksorsaken, säger Will Norman, Norman, ombud för gående och cyklister på Transport for London.

Enligt förslaget kommer alla tunga transporter på över 12 ton att behöva ett säkerhetstillstånd för att köra i London från 2020.

Will Norman berättar att bestämmelserna är under utarbetande. Som de nu ser ut nu handlar det om att tunga fordon måste uppfylla minimikraven för direkt sikt eller ha liknande mått för att få tillstånd att köra in i London. Det slutliga förslaget ska omfatta specifikationer som gäller sensorer och visuella varningar.

– Vi arbetar med att göra vägarna säkrare, men vi är beroende av att transportbolagen samtidigt förbättrar säkerheten i sina vagnparker, säger Will Norman.

 

Volvo Lastvagnar har noga följt utvecklingen i London.
– Vi applåderar arbetet de gör i London för att förbättra trafiksäkerheten i staden och skydda de oskyddade trafikanterna genom att samarbeta med olika aktörer, säger Claes Avedal, säkerhetschef inom produktplanering på Volvo Lastvagnar.

”Vi jobbar på att göra vägarna säkrare. Men vi är beroende av att transportbolagen samtidigt förbättrar säkerheten i sina vagnparker.”

Han gissar att det kommer att bli en vanligare syn med lastbilar som specialbyggts för att erbjuda maximal sikt på gatorna i London och andra städer som vill förbättra trafiksäkerheten. Det omfattar även specialutrustning som extrafönster och kameror och låg chassihöjd, exempelvis Volvo FE LEC med extra lågt chassi, lågt insteg och möjlighet till fönster som täcker stora delar av hyttdörren. Extrafönstren ger föraren direkt sikt längs med hyttsidorna. 

– Volvo FE LEC ger maximal direkt sikt, för som förare sitter du nästan i ögonhöjd med cyklisterna och fotgängarna på vägen, säger Claes Avedal. 

Utöver arbetet med en standard för direkt sikt arbetar Transport for London även med att införa en lång rad andra åtgärder för att förbättra trafiksäkerheten, allt från hastighetssänkningar och farthinder till förbättrade kontroller och ombyggnation av stadens farligaste korsningar.

– Det finns många faktorer, från fordonskonstruktion till vägplanering, trafikmedvetenhet och vägdesign, som har betydelse för samspelet mellan lastbilar och oskyddade trafikanter, säger Claes Avedal.

Även Volvo Lastvagnar jobbar på flera plan när det gäller säkerhet. Arbetet omfattar bland annat säkerhetsforskning, utveckling av säkerhetstekniker, som körfältsassistansen och ett avancerat nödbromssystem, och säkerhetsförbättringar i fordonskonstruktionen samt förarutbildning. Trafiksäkerhetskampanjer som Stanna Titta Vinka och Se och bli sedd är också en viktig del av arbetet. 

 

”Trafiksäkerheten ligger högt på den politiska agendan på många platser, så vi kan förvänta oss stora förändringar världen över.”

Transport for Londons ambition inför 2041 är att det inte ska ske några allvarliga olyckor eller dödsolyckor i trafiken i London och att 80 procent av resandet i staden ska göras till fots, med cykel eller med kollektivtrafik.

– Vi kan förvänta oss fler förändringar i städerna runtom i världen snart, säger Claes Avedal. – Vi på Volvo Lastvagnar delar Londons nollvision i fråga om olyckor. Trafiksäkerheten i städerna har släpat efter andra områden. Men trafiksäkerheten ligger högt på den politiska agendan på många platser, så vi kan förvänta oss stora förändringar världen över.
London visar vägen.

Londons mål för 2041

  • Nollvision för allvarliga olyckor och dödsoffer i trafiken.
  • Enligt Transport for London beräknas 80 procent av resandet i London ske till fots, med cykel eller med kollektivtrafik.

 

Volvo Lastvagnars säkerhetsrapport 2017

Volvo Lastvagnars haverikommission har studerat och analyserat över 1 700 lastbilsolyckor sedan 1969. Syftet med kommissionen är att öka kunskaperna om trafiksäkerhet och ge vägledning i vilka åtgärder som bör prioriteras för att öka trafiksäkerheten.

Det totala antalet dödsolyckor med tunga fordon uppgick till 3 863 stycken i EU under 2014.

13 %
499 dödsolyckor
Olyckor med dödsoffer bland åkande i tunga fordon.

49 %
1 898 dödsoffer
Olyckor med dödsoffer bland åkande i personbil.

32 %
1 230 dödsoffer
Olyckor med dödsoffer bland oskyddade trafikanter.

6 %
236 andra dödsolyckor kopplade till tung trafik.
Av de 1 230 olyckorna kopplade till oskyddade trafikanter (i EU 2014) involverade 53 % fotgängare,
22 % cyklister och 25 % mopedister eller motorcyklister.

Olyckor där oskyddade trafikanter avlidit eller skadats allvarligt i EU 2014.

20 %
Involverar svängande tungt fordon.

30 %
Korsningsolyckor.

Viktiga faktorer

Tre viktiga faktorer för lastbilskunder som förbättrar trafiksäkerheten och sikten, enligt Claes Avedal, säkerhetschef inom produktplanering på Volvo Lastvagnar. 

Planera färdvägen
– Planera för säker infart i och utfart ur högtrafikerade områden. Planera färdvägen genom staden för att undvika övertrafikerade eller smala gator. Säkra ett bra samspel med oskyddade trafikanter. Planering kan göra stor skillnad.

Rätt fordon för uppdraget
– Många kunder vill ha en lastbil som är så flexibel som möjligt. De väljer därför ett högt chassi även om de främst kör i stadsmiljö. Med ett lägre chassi sitter föraren närmare marken och har bättre överblick över vad som händer omkring fordonet.

Kamera och lägre sidofönster ger bättre sikt
– Du kan se längs hela fronten och sidan av fordonet direkt genom fönstren och speglarna. Med en korsningskamera och lägre fönster i passagerardörren får föraren emellertid ännu bättre sikt, vilket minskar risken för olyckor i samband med en sväng.