Lastvagnar

Alle man på däck

För en genomsnittlig fjärrlastbil står rullmotståndet för en tredjedel av bränslekostnaden. Men det behöver inte vara så. Volvo På Väg besöker en verkstad i Lidköping som vill krama ur mer mil ur däcken.
Det bästa du kan göra för att påverka dina omkostnader är att välja rätt däck till din lastbil.
Det bästa du kan göra för att påverka dina omkostnader är att välja rätt däck till din lastbil.

Robin Borglin står i servicegropen utanför Lidbils däckverkstad när den vita Volvo FH:n rullar mot honom. När fordonet stannar med framhjulen på två skakplattor ovanför Robin sätter han i gång maskinen som får fordonets underrede att vibrera.

– Det ser bra ut, säger han och ger tummen upp.

Den vita lastbilen från Willis Transport pilottestar däckkonceptet som Lidbil Lastvagnar lanserade i våras. I arbetsflödet som verkstaden i Lidköping utgår ifrån är slitagekontrollen med skakplattorna särskilt viktig. Om glapp inte upptäcks i tid blir de påföljande axelmätningarna fel.

 

Innan lastbilen rullade upp på skakplattorna kollade Robin lufttryck och temperatur i respektive däck med hjälp av sändare.

– Lufttrycket är något som det ofta slarvas med. Har man 25 meter lastbil så tar det ett tag att kolla det manuellt. Problemet med lufttryck är att det kan skilja sig från dag till dag. Med den här sändaren i däcken får jag information om varje däck till min dator och kunden får samma information i ett sms, säger han.

Lastbilen rullar vidare till bromsprovet där varje axel kontrolleras. Därefter ska en laserlina mäta däckens mönsterdjup och slitage. Felaktigt inställda axlar sliter ut däcken i en rasande takt. Dessutom blir slitaget ojämnt, vilket gör att däcken inte kan mönsterskäras på nytt.

– Det vanliga misstaget många gör när de köper nya däck är att fokusera på priset. Här tänker vi på livstidskostnaden. Med bättre däck som är anpassade för din körning kommer du minst 20 procent längre, säger Magnus Löfgren, servicemarknadschef på Lidbil.

– Bara däckmönstret står för cirka tre procent av bränsleförbrukningen. För ett mindre åkeri kan det vara vad som avgör om verksamheten går ihop eller inte.

För en vanlig fjärrbil står rullmotståndet för en tredjedel av bränslekostnaden. Den höga förbrukningen beror bland annat på att många lastbilar har fel lufttryck, skeva axelinställningar och är utrustade med däck som inte är anpassade för användningsområdet.

– Det bästa du kan göra för att påverka dina omkostnader är att välja rätt däck. Inget annat har en lika stor och direkt effekt på din lastbils bränsleförbrukning. Det finns inget som vi kan göra i vår motorfabrik som ens kommer i närheten, säger Arne-Helge Andreassen, produkt- och driftsansvarig för däck-, släp- och hjulinställning på Volvo Lastvagnar.

För att undersöka däckens påverkan på bränsleförbrukningen genomförde Volvo Lastvagnar 2011 ett test.

Experimentpartnern var en kund som årligen tankade 34 miljoner liter diesel och i fältstudien deltog tre olika ekipage som under ett halvår fraktade gods fram och tillbaka mellan södra och norra Sverige. Var och en av dessa lastbilar utrustades med olika däck och hjulinställningar. Skillnaderna mellan fordonen var häpnadsväckande. Ekipaget som hade rätt däck och optimala inställningar lyckades sänka sin bränsleförbrukning med sju procent. Omsatt i praktiken, på företagets alla bilar, kunde det resultera i en årlig besparing på 2,38 miljoner liter diesel.

Valet av däck gör den stora skillnaden, men det behövs rätt lufttryck för att lyfta fram däckets egenskaper. För att minska rullmotståndet ytterligare är det också viktigt att alla hjul vill åt samma håll.

– Med fel hjulinställningar kör lastbilen snett. Vi kallar det för ”dogrun” eftersom det ser ut som när en hund springer snett åt sidan, och med ett snedställt fordon blir släpet som ett segel, vilket ökar luftmotståndet och däckslitaget. Montera aldrig däck utan att samtidigt kolla hjul- och axelvinklar, förklarar Arne-Helge Andreassen.

I Lidköping rullar den vita Volvo FH:n vidare i flödet.

Det sämsta en lastbil kan göra är att stå still, förklarar Magnus Löfgren.

– Det här systemet sparar pengar för oss och våra kunder och ser till att deras bilar får så mycket tid ute på vägarna som möjligt, säger han.

Inne i verkstaden sätter Robin Borglin kameror på hjulen för att mäta axelinställningarna.

– Står däcken så här, säger Robin och pekar åt olika håll, så sliter du inte bara på däcken. Du sliter på hela fordonet. Jag gissar på att mer än hälften av alla lastbilar ute på vägarna kör med sneda axlar.

Han plockar bort kamerorna från hjulen och gör lastbilen redo för avfärd. Även om föraren ska se över däcken före avfärd menar Robin att det inte går att lämpa över allt ansvar på dem.

– Många förare är schemalagda på minuten och har inte tid att kontrollera däcken innan de åker iväg. Det ska bara funka. Men utan en grundlig kontroll förbrukas mer bränsle än vad som behövs, däck exploderar på motorvägar och lastbilar blir stillastående i vägrenar, säger Robin och tar av sig arbetshandskarna.

En timme efter det att kontrollen påbörjades rullar lastbilen ut ur Lidbils verkstad. Med rätt lufttryck, bra mönsterdjup och korrekta axelinställningar är den redo för vägen.